Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد توکلی سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تا پایان سال مطالعات اکتشافی در ۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه مربوط به فلزات اساسی مس، آهن، روی و سرب در استان تعیین تکلیف و آزادسازی می‌شود،گفت: این میزان، در چهار پهنه اکتشافی تقسیم بندی شده که دو پهنه توسط شرکت‌های بخش خصوصی و دو پهنه توسط شرکت‌های دولتی در حال اکتشاف است و این شرکت‌ها نتایج خود را تا پایان سال ارایه داده و پهنه‌ها را آزاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: بزرگترین پهنه اکتشافی، ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که کار اکتشاف آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام است.

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اقدامات اکتشافی در سه پهنه دیگر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران "ایمیدرو"، شرکت سنگ آهن سنگان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در منطقه سنگان خواف و شهرستان جغتای در حال انجام است که کار اکتشاف آن‌ها تا یک ماه دیگر به اتمام رسیده و پهنه‌ها آزادسازی می‌شود.

توکلی بیان کرد: پس از آزادسازی همه پهنه‌ها دیگر پهنه‌ای برای اکتشاف فلزات در استان واگذار نخواهد شد و واگذاری پهنه برای اکتشاف سنگ‌های قیمتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: چهار معدن فعال مربوط به سنگ‌های قیمتی شامل فیروزه، گارنت و آگات در خراسان رضوی وجود دارد که مهم ترین آن معدن فیروزه با قدمت هفت هزار ساله است که برندی جهانی به شمار می‌رود.بیشتربخوانید کهکشان‌های شگفت انگیز آسمانی در دل زمین/ مشهد، پایتخت جهانی سنگ های قیمتی


سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: افزایش برداشت از معدن فیروزه در خراسان رضوی به هیچ وجه در دستور کار نیست، زیرا هر چه قدر از سنگ‌های قیمتی کمتر برداشت شود، ارزش آن‌ها بیشتر می‌شود به ویژه فیروزه این استان که یک برند جهانی است.

توکلی اظهار کرد: تاکنون میزان کمی از ذخایر فیروزه در خراسان رضوی برداشت شده است و طبق برآورد‌ها این معدن ۸۰ تن ذخیره دارد و تا ۲۰۰ سال دیگر قابل برداشت است.

او افزود: دیگر معدن سنگ‌های قیمتی استان "آگات" واقع در منطقه بایگ شهرستان تربت حیدریه است که شیری رنگ بوده، اما با تزریق رنگ در آن به عنوان سنگ عقیق فروخته می‌شود.

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سنگ آگات ویژگی خاصی دارد به طوری که می‌توان با گرم کردن این سنگ در دمای خاص و انجام برخی فرمولها، رنگ را به آن تزریق کرد از این رو با تزریق رنگ به آگات آن را به عنوان سنگ عقیق نیز در بازار می‌فروشند.

توکلی بیان کرد: معدن دیگر مربوط به سنگ‌های قیمتی در خراسان رضوی، "گارنت" است که سنگی قرمز رنگ است.

او تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال ۱۵ پروانه بهره برداری از معدن با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال در استان صادر شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی تاکید کرد: پروانه‌های صادره در حوزه معدن مربوط به مواد معدنی مس، مخلوط کوهی "شن و ماسه"، کرومیت، باریت، سیلیس، تراورتن، فلدسپات، خاک صنعتی، سنگ آهن پلاسری، سنگ آهک، گرانیت و سنگ لاشه می‌شود.

توکلی اظهار کرد: ۱۹ پروانه اکتشاف معدنی نیز در پنج ماهه نخست امسال در خراسان رضوی صادر شده که مربوط به اکتشاف مواد معدنی کرومیت، گچ، کانسار‌های فلزی "پلی متال"، گرانیت، منگنز، مارن آهکی، سیلیس، مرمریت و فلدسپات است.

او تعداد پروانه بهره برداری معدنی معتبر در خراسان رضوی را ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲.۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۹.۶ میلیون تن با سرمایه گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر ذکر کرد.

  منبع:ایرنا انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت و معدن فلزات گران بها فیروزه نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: آن دسته از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار که تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال نسبت به اخذ شناسه یکتا اقدام نکرده باشند از دریافت خدمات دولتی محروم می‌شوند.

امیررضا رجبی افزود: ضرورت قانونی برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا در راستای تسهیل فضای کسب و کار با هدف ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر و امکان فرصت‌های جدید است.

وی گفت: حذف امضا‌های طلایی و مقابله با عوامل اقتصاد پنهان با الکترونیکی شدن مجوز‌های کسب و کار از جمله اهداف راه‌اندازی سامانه ملی صدور مجوز‌ها و تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا است و به طور حتم فضای کسب و کار کشور از حذف مقررات زائد تاثیرات مثبتی به خود خواهد دید.

دیگر خبرها

  • ۲۵ اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد