Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یکی از موضوعاتی که امروز در یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به رای گذاشته شد، طرح دو فوریتی حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خواستار توجه رعایت موازین قانونی تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم رضوی و اخذ تایید شورای شهر مشهد و کمیسیون ماده 5 شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدهادی مهدی‌نیا درخصوص طرح دوفوریتی با موضوع حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، بابیان اینکه موضوع طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی ازجمله مهم‌ترین موضوعات کلان‌شهر مشهد و کل کشور است، اظهار کرد: بدیل دیگری در اراضی پراهمیت کشور مشابه منطقه مجاور حرم امام رضا(ع) وجود نداشته و این موضوع برای تمام کشور مهم است.

وی متذکر شد: گواه این ادعا نیز آن است که در ۲۵ سال گذشته ارکان مختلف دولتی و حکومتی برای اصلاح بافت و ساختار منطقه ثامن اقداماتی کرده و طرح‌هایی تهیه و اجرا کردند که البته این طرح‌ها در زمان خود احتمالاً درست بوده ولی به‌مرور زمان و در زمان کنونی دارای ایرادات فراوانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه نماینده معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به‌عنوان مشاور طرح تفصیلی ثامن در جلسه هفته گذشته کارگروه شهرسازی اعلام کرد که طرح تفصیلی تکمیل‌شده و قرار است طی هفته آینده به وزارتخانه راه و شهرسازی ارائه شود، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه نحوه تحویل گیری طرح‌های توسعه شهری و قوانین موضوعه از جمله بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها و ماده پنج قانون تشکیل شورای عالی شهرسازی و معماری، نحوه و فرآیند تایید و تصویب طرح‌های توسعه شهری را با صراحت تشریح کرده است.

مهدی‌نیا گفت: طرح تفصیلی بافت اطراف حرم نیز باید مشابه همه طرح‌های تفصیلی شهر مسیر قانونی خود را طی کرده و جهت بررسی، اصلاح و تائید به شورای شهر مشهد، کمیسیون ماده ۵ و درصورت نیاز به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه نظام شهرسازی کشور از نگاه کارشناسان و چهره‌های دانشگاهی دارای ضعف‌ها و چالش‌های فراوانی است که در جایگاه منتقد قلم‌فرسایی بسیاری نیز از جانب دانشگاهیان انجام‌شده و به موضوع تمرکزگرایی در نظام‌ شهرسازی و آفات آن و عدم استفاده از رویکردهای مشارکتی انتقادات بسیاری در قالب مقالات علمی وارد می‌کنند، تصریح کرد: وقتی همین چهره‌ها در مقام اجرا بر مسندهای وزارتخانه‌ای و مشاوره در پایتخت جلوس می‌کنند برخلاف رویه‌ها و انتقادات خود در مقالات و نشریات علمی، رفتار می‌کنند!

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: سؤال مهم آن است که در هفت سال گذشته وزارت راه و شهرسازی برای تفویض اختیارات خود حداقل به استان‌ها چه اقدام مثبتی و یا چه رویکرد مشارکتی در خصوص طرح‌های توسعه شهری، به‌ویژه طرح تفصیلی بافت ثامن که ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان بسیاری از دستگاه‌های مختلف، سمن‌ها، نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر را در برمی‌گیرد، داشته تا بتوانیم در قالب بهره‌گیری از نظرات، به اجماعی برای طرحی برسیم که ۲۵ سال تبدیل به یکی از مسایل اصلی شهر مشهد شده است؟

مهدی‌نیا تصریح کرد: متأسفانه دانشگاه تهران نیز در جایگاه مشاور طرح که در ۶ ماه گذشته مشغول مطالعه طرح تفصیلی ثامن بوده، هیچ‌گونه رویکرد مشارکت‌جویانه از خود نشان نداده بنابراین لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از شهرداری مشهد تا استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی استان و وزارت راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های توسعه شهری با مشارکت دادن کارشناسان و مدیران بومی، به ایجاد فضای گفت‌وگو و شهرسازی مشارکتی اهتمام ورزند.

وی تأکید کرد: تنها به‌صرف وجود پشتوانه حاکمیت مرکزی، تعیین تکلیف پشت درهای بسته برای موضوعی با مسائل و مشکلات گسترده بافت پیرامون حرم امام رضا(ع)، گرفتاری‌ها و دغدغه‌های این کلانشهر سه‌میلیون‌نفری را راهگشایی نمی‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در پایان گفت: ازاین‌رو تأکید و اصرار داریم که در تهیه، تایید و تصویب این طرح حتماً نظرات و نقدهای مدیریت شهری مشهد، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان بومی لحاظ و گنجانده شود.

پس از بحث و بررسی، اعضای شورای شهر این طرح را با قید دو فوریت تصویب کردند.

متن طرح:

ماده 1 - نظر به اینکه براساس طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب سال 1387 شهرداری مشهد تاکنون برای اجرای زیر ساخت‌های طرح بالغ بر هزاران میلیارد تومان هزینه کرده و تاکنون بیش از 80درصد عرصه مورد نیاز جهت اجرای شارستان، خیابان‌های اصلی، تونل انرژی و فضاهای سبز و ره باغ‌های پیش‌بینی شده در این طرح خریداری شده است و نیمه تمام ماندن پروژه‌های خدماتی و عمومی مذکور علاوه بر اتلاف هزینه‌های صورت گرفته موجبات نارضایتی مجاورین و زائرین بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و اختلال در امر ترافیک و خدمت رسانی به ایشان را به دنبال خواهد داشت، بنابراین شهرداری مشهد مکلف است، تمام ظرفیت خود را برای تثبیت زیرساخت‌های فوق بصورت کامل، در طرح اصلاحی در دست تهیه، بکار بسته و به لحاظ جلوگیری از تطویل عملیات اجرایی، تمام مساعی خود را به جهت اجرا و اتمام پروژه‌های عمومی و خدماتی نیمه تمام براساس طرح مصوب جاری، معمول و از حداکثر توان مالی و فنی خود جهت تسریع در تکمیل این پروژه‌ها استفاده کند.

ماده 2 -شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به منظور حفظ و تثبیت حقوق قانونی و مکتسبه اشخاص(مطابق ماده 50 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، ملی و سایر قوانین و مقررات مربوطه( در اصلاحیه طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) و همچنین به منظور پیشگیری از تضییع احتمالی این حقوق و بالتبع پیشگیری از بروز دعاوی حقوقی و ایجاد پرونده‌های قضایی و سایر تبعات اجتماعی و حقوقی مربوطه، ضمن تأکید بر مفاد صورت‌جلسه مورخ 10/6/1398 کمیته حقوقی ذیل ستاد راهبردی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عنوان حداقل شرایط لازم برای اصلاح طرح، اقدامات شایسته و بایسته قانونی و حقوقی را در مراجع مربوطه به عمل آورد.

ماده3 -شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای اجرایی شدن بند 34 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و بند 8 ماده 3 ،ماده 8 و ماده 9 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی، ماده 2 و تبصره ذیل ماده 3 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی و سایر قوانین و مقررات مربوطه، مواظبت کند در مراحل باقیمانده تدوین طرح اصلاحی، روند قانونی رعایت شود و پس از اتمام مرحله تدوین طرح اصلاحی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، نسبت به تحویل‌گیری آن از مشاور و سپس ارائه آن به شورای شهر مشهد جهت بررسی و تصویب طرح تفصیلی اصلاحی و سپس ارسال آن توسط شورای شهر به کمیسیون ۵ اقدام کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم بافت پیرامون حرم مطهر طرح های توسعه شهری راه و شهرسازی شهرداری مشهد تصویب طرح حضرت رضا ع اصلاح طرح طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پنجشنبه ششم اردیبهشت در صداوسیمای خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی صداوسیما محسن نصرپور اظهار کرد: ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پنجشنبه ششم اردیبهشت در صداوسیمای خراسان رضوی برگزار می‌شود.

نصرپور افزود: همچنین برنامه تبلیغات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم به صورت رایگان توسط صداوسیمای خراسان رضوی تهیه و پخش خواهد شد.

وی افزود: هیأت نظارت بر انتخابات و ستاد انتخابات استان هم در ضبط مناظرات نامزدها و برنامه‌های تبلیغاتی آنان نظارت خواهد کرد.

در ادامه حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی و کاظم معتمدی فر دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابی مشهد و کلات، از ابتکار صداوسیما برای اجرای عدالت رسانه‌ای بین کاندیداهای مجلس شورای اسلامی تشکر کردند و گفتند این کار نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های تبلیغات کاندیداها و شنیده شدن برنامه‌های آنها توسط مخاطبان داشته است.

کد خبر 747980

دیگر خبرها

  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • تصویب طرح تفصیلی اردبیل/ شهر اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت و ساز شد
  • اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد
  • تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی