Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمدی گفت: اعتقادات و اندیشه های دینی استاد شهریار حتی در اغلب غزلیاتش هم مشهود است، تا چه رسد به تحمیدیه ها و اشعار آئینی آن شاعر بزرگ معاصر کشور.

«ابوالفضل علی محمدی» یکی از شاگردان نزدیک استاد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز در خصوص نحوه آشنایی با استاد شهریار در زمان حیات ایشان اظهار داشت: آشنایی من با استاد شهریار به دو  دوره تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره اول و تا سال ٦٤ به طور مقطعی  با جمعی از طرفداران استاد شهریار به دیدارش می رفتم و ساعتی کسب فیض کرده و بر می گشتم.

وی گفت: اما در دوره دوم که از اواخر سال ٦٤ شروع شد و تا پایان عمرشان ادامه یافت، بنا به لطف و شاگرد نوازی و درخواست خودشان، مدتی روزهای یکشنبه از ساعت 9 تا ١٢ تفسیر اشعار حافظ و بعد از مدتی تقریبا هفته ای چند روز اشعار ترکی و فارسی آثار خودشان را در محضر ایشان می خواندم و استاد شهریار نیز در ادامه توضیحات لازم را در خصوص اشعار می دادند.

کتاب های شاگرد در خصوص استاد

به گفته این استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز، صحبت های استاد شهریار در این جلسات خصوصی توسط وی ضبط شده و برخی از این مطالب در کتاب هایی همچون «حافظ به روایت شهریار»، « گامی در تصحیح آثار ترکی شهریار» و غیره به چاپ رسیده است.

هر چند کتاب های نوشته شده توسط علی محمدی به این موارد ختم نشده و کتاب هایی چون «در مکتب استاد شهریار»، «فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد محمد حسین شهریار»، «کتاب شناسی شهریار»، «گامی در تصحیح نسخه های چاپ شده آثار ترکی سید محمد حسین شهریار»، «حافظ به روایت شهریار»، « شیدایی ها» و « فرهنگ اصطلاحات فارسی در شهر شهریار» را می توان از آثار وی در خصوص استاد شهریار دانست.

صمیمیت و خلوص شاعر راز ماندگاری استاد شهریار

وی در خصوص راز مادندگاری، تازگی و جذابیت اشعار استاد شهریار بعد از سال ها و در میان مردمی با زبان های مختلف گفت: راز این ماندگاری در درجه اول، در صمیمیت و خلوص شاعر در برخورد با حوادث زندگی فردی و فرهنگ اجتماعی شامل باورها و اعتقادات مردمی است.

علی محمدی افزود:  در درجه دوم، این راز را می توان در زبان ساده و کاربرد اصطلاحات مردم کوچه و بازار در اشعار فارسی و ترکی خود دانست. البته سبک یا مکتب ویژه شهریار درشعر فارسی وترکی که بحث مفصلی می طلبد، جایگاه منحصر به فردی به شهریار بخشیده و او را  در تاریخ ادبیات ایران ماندگارکرده است.

همزادپنداری خواننده با اشعار استاد

این استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: علت استقبال مردم از غزلیات و مناجاتی مثل «همای رحمت» و «ای وای مادرم» و «حیدر بابایه سلام» و غیره در این نکته نهفته است که مردم آن  سروده ها را به مانند سروده خود و حرف های دل خود می دانند و فاصله ای بین خود و شاعر نمی بینند.

علی محمدی با بیان اینکه شعر شهریار فقط فنون و صنایع ادبی نیست، اظهار داشت: این فنون در سطح بالایی درشعر شهریار وجود دارد به علاوه شعریت، حس انگیزی و تاثیر گذاری در مخاطب عام و خاص نیز در اشعار او وجود دارد که شما نظیرش را در اشعار شاعر دیگری نمی بینید.

او ادامه داد: خلاصه شهریار تنها شاعری است که  پس از مشروطیت، جامعه را آیینه داری می کند و شعرش در دانشگاه، مسجد، شهر و روستا خوانده می شود.

علت نامگذاری 27 شهریور به مناسبت سالروز درگذشت استاد

علی محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلیل نامگذاری روز ملی شعر و ادب به مناسبت 27 شهریور، سالروز درگذشت استاد شهریار گفت: توجه داشته باشید که شهریار درزبان فارسی، شاعر صاحب سبک و صاحب مکتب درجه یکی است وعلت انتخاب رسمی این روز به عنوان روز ملی شعر وادب که از بانیان آن باید قدردانی کرد، درحقیقت صحه گذاشتن بر انتخاب مردم جامعه بود.

وی یادآور شد: شهریار بدون این نامگذاری رسمی هم  شاعر انتخابی مردم و صاحب نظران در حوزه شعر وادب بود. در این زمینه می توان به تیراژ و فروش آثار فارسی استاد شهریار پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن نظری افکنده و با تیراژ و فروش کتاب های شعر دیگر بزرگان مقایسه کرد.

شاهکار آفرینی استاد در دو زبان ترکی و فارسی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دو زبانه بودن ایشان و شاهکار آفرینی در دو زبان ترکی  و فارسی بحث دیگری است که امتیاز دیگر این شاعر محسوب می شود، تصریح کرد: اما مساله این است که روز ٢٧ شهریور تنها روز شهریار نیست بلکه روز پاسداشت شعر و ادب در مفهوم عام کلمه است. از رودکی گرفته تا فردوسی، حافظ، سعدی، بهار، پروین، نیما، سایه و غیره. هرچند که اغلب این بزرگان روز مخصوص خود را هم در تقویم رسمی کشورمان دارند.

بعد مذهبی شعرهای استاد شهریار

علی محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بعد مذهبی اشعار استاد شهریار گفت: اعتقادات و اندیشه های دینی استاد شهریار حتی در اغلب غزلیاتش هم مشهود است تا چه رسد به تحمیدیه هایی نظیر: «دلم جواب بلی می دهد صلای تورا   صلا بزن که به جان می خرم بلای تورا...» و نعت ها یی  نظیر «ستون عرش خدا قائم از قیام محمد(ص) ببین که سر به کجا می کشد مقام محمد...» و همچنین اشعار آیینی وی.

وی در پایان گفت: اشعاری همچون «همای رحمت» که در سال 1316 سروده شده در تحلیل زندگی و آثار شهریار لحاظ شده و نکته ای نیست که بر کسی پوشیده باشد.

گفتنی است، 27 شهریور به نام روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. روزی که به مناسبت درگذشت استاد شهریار شاعر نام آور معاصر ایرانی نامگذاری شده و یادآور این شاعر بزرگ خطه ایران زمین است.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: استاد شهریار استاد شهریار علی محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • یادواره شهدای مدافع حرم و امنیت بزرگترین رویداد فرهنگی مردمی است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است