Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@23:04:35 GMT

پسته‌های گریان

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۳۲۸۲

پسته‌های گریان

 باغدارانی که با وجود خشکسالی و کم‌آبی و هزینه‌های بالای تولید، درختان خود را به فصل برداشت رساندند و حالا به‌جای بهره بردن از دسترنج یک‌ساله خود، باید پسته خندان‌شان را به بهایی اندک به دلالان بفروشند و خود گریان شوند. مهم‌ترین محصول صادراتی غیرنفتی ایران، ناراضیان دیگری هم دارد، بازرگانان و صادرکنندگان که دست آنها هم این روزها برای صدور سرمایه‌شان بسته است و نه‌تنها شاهد ازدست‌دادن بازار فروش خود در سراسر جهان هستند، که سرمایه‌شان هم در حال آب‌رفتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها را بگذارید کنار دپوشدن محصول سال قبل در انبارها از یک‌سو و کاهش قابل‌توجه تولید پسته در سال جاری و ... نتیجه‌اش می‌شود ایجاد بازار بلبشویی که به دلالان و قاچاقچیان چشمک می‌زند تا مثل همیشه تور خود را در آب گل‌آلود این بازار پهن کرده و بیشترین بهره را ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، کرمان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول پسته ایران است و حدود 70 درصد پسته کشور در این استان تولید می‌شود. عمده باغات پسته کرمان در شهرستان‌های شمالی این استان یعنی کرمان، رفسنجان، زرند، سیرجان، انار و راور قرار دارد؛ باغاتی که پهنه وسیعی از کویر کرمان را در برگرفته و سرسبزی درختانش جلوه‌ای خاص به آن داده است.

 باغات پسته علاوه‌بر جلوه بخشیدن به خطه کویر، جایگاه مهمی در اقتصاد و اشتغال کرمان دارند و زندگی بخش مهمی از مردم شهرستان‌های پسته‌خیز آن، به تولید، برداشت و فروش این محصول وابسته است؛ مردمی که هر ساله از اوایل تا اواخر شهریورماه به خوشه‌چینی پسته در باغات خود مشغولند و با هر خوشه‌ای که می‌چینند، لب‌هایشان چون پسته‌های خندان می‌شکفد، گرچه امسال از این خنده روی چهره‌شان خبری نیست، نه روی صورت آنها و نه روی لب صادرکنندگان این محصول که شاهد نابودی سرمایه خود در انبارها هستند.

 توقف صادرات

هر ساله حدود 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود که فقط 10هزار تن آن مصرف داخلی دارد و بقیه صادر می‌شود.

سرنوشت پسته تولیدی سال گذشته اما جور دیگری رقم خورد و بخشی از پسته‌ای که باید طبق روال هرساله صادر می‌شد، یعنی حدود 80هزار تن آن در انبارها ماند و راهی به بازارهای جهانی نیافت. دپوی پسته در انبارها یعنی ایجاد دو نگرانی بزرگ؛ اول در معرض خطر آفت افلاتوکسین قرارگرفتن پسته‌ها و دوم نبود جا برای دپوی محصول برداشت‌شده امسال.

محمدعلی محمدمیرزاییان، یکی از صادرکنندگان پسته درباره نگرانی‌اش این‌گونه می‌گوید: عوامل متعددی برای عدم صادرات پسته ایران وجود دارد؛ عواملی چون تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، بااین‌حال یکی از عوامل مهم در این زمینه تعلیق کارت‌های بازرگانی تعداد زیادی از صادرکنندگان است، آن‌هم با این ادعا که آنها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده‌اند. حال آن‌که بانک مرکزی خود در بحث تعهدات ارزی زیرساخت‌های لازم را تعریف نکرده است.

 ایجاد بستری برای قاچاق پسته

محمد میرزاییان، صدور بخشنامه بانک مرکزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی را زمینه‌ای برای افزایش قاچاق پسته به خارج از کشور دانسته و می‌گوید: بانک مرکزی صادرکنندگان را ملزم کرده 80درصد ارز صادراتی را به سامانه نیما بدهند و 20درصد باقیمانده را خودشان بیاورند.

 درواقع بانک مرکزی از صادرکنندگان می‌خواهد بخشی از درآمد خود را به صورت ارز وارد کشور کنند، حال‌آن‌که امکان برگرداندن ارز برای صادرکنندگان وجود ندارد و آنها تمام ارز صادراتی خود را به صورت ریالی به کشور بازمی‌گردانند و تا زمانی که یک تعامل بین بانک مرکزی و صادرکننده شکل نگیرد امکان صادرات محصول و بازگشت درآمد ان به کشور وجود‌ندارد.

این گلایه صادرکنندگان چندی پیش از زبان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز مطرح شد و حسینی‌نژاد با اشاره به این‌که 50درصد صادرات کرمان از محصول پسته است، تعلیق صادرکنندگان پسته را برای اقتصاد استان و کشاورزان فاجعه خوانده.

 شفاف نبودن راه بازگشت ارز صادراتی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره به موانع پیش‌روی صادرات پسته سال گذشته کرمان می‌گوید: عدم شفافیت راه بازگشت ارز به کشور باعث شد تا بانک مرکزی کارت‌های بازرگانی صادرکنندگانی که ارز‌صادراتی‌شان را به کشور بازگردانده بودند، تعلیق کند، آنها را در سیستم بانک مرکزی بدهکار نشان داده، معافیت مالیات صادرات‌شان را برداشته و مدعی شود که آنها ارز صادراتی‌شان را به کشور بازنگردانده‌اند.

سیدمحمد ترابی‌موسوی با بیان این‌که برگشت ارز توسط صادرکننده به کشور یک راه شفاف می‌خواهد، می‌گوید: کسانی که مدعی‌اند صادرکننده، ارز صادراتی‌اش را به کشور بازنگردانده، باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه یک صادرکننده که مرتب صادرات انجام می‌دهد، می‌تواند ارز حاصل از صادرات پسته را به‌داخل کشور نیاورد و دوباره بتواند پسته بخرد و صادر کند.

شاید یک صادرکننده برای یک یا دو نوبت بتواند ارز صادراتی‌اش را به کشور نیاورد، ولی صادرکنندگانی که با این مشکلات تحریمی و در شرایط سخت در طول سال خرید و صادرات پسته را انجام می‌دهند، ارز حاصل از صادراتشان را می‌آورند، ولی راه‌برگشت ارز به‌گونه‌ای است که برای بانک مرکزی شفاف نیست، اما دلیلی مبنی بر عدم برگشت ارز صادراتی به کشور وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: صادرکننده ارز را در خارج از کشور به صراف می‌دهد و او نیز یک شماره حساب در کشور ثالث باز می‌کند که ارز حاصل از صادرات به آن حساب رفته و مبلغ ریالی‌اش را در ایران تحویل صادرکننده می‌دهند، لذا دلاری دست بازرگان نبوده که به بانک مرکزی تحویل دهد.

 روند رو به بهبود

دغدغه‌ها و نگرانی‌های رئیس کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی استان کرمان درعین حال با یک خبر‌خوش همراه است؛ خبری که می‌گوید از خرداد ماه به بعد وضعیت صادرات پسته کمی بهتر شده و بخشی از پسته انبارهای کرمان صادر شده است.

به گفته ترابی‌موسوی اکنون و در فصل برداشت، قیمت انواع پسته در نمونه‌های مختلف همچون پسته‌اکبری 30 تا 40 درصد و پسته فندقی 15 درصد افزایش داشته و به قیمت واقعی نزدیک شده، با وجود این پسته هنوز قیمت واقعی خودش را ندارد و هزینه‌های تولید همچون قیمت نهاده‌هایی چون کود و سم، هزینه‌های کارگری و ادوات کشاورزی برای تولید و برداشت پسته نسبت به قیمت فروش آن بالاتر‌است.

 کاهش 40 درصدی تولید

رئیس کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی استان کرمان درباره میزان تولید پسته هم می‌گوید: میزان تولید پسته در استان کرمان امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کمتر است و ما سال کم‌باری را سپری می‌کنیم، زیرا پسته یک‌سال پربار و یک سال کم‌بار است و امسال در سال کم‌باری هستیم،‌ هرچند در بحث تنوع برداشت انواع پسته، امسال پسته نوع احمد آقایی و اکبری نسبت به پسته فندقی بیشتر برداشت می‌شود.

ترابی‌موسوی به موضوع مهم دیگری هم در زمینه تولید اشاره کرده و می‌گوید: مشکل کم‌آبی دائمی در این خطه به‌مرور بر تولید پسته تاثیر گذاشته، به‌نحوی که اکنون تولید پسته در مناطق کم‌آب حذف و در مناطق پرآب افزایش یافته است.

 محصولتان را به مرور برداشت کنید

وی درخواستی هم از باغداران درخصوص مدیریت فروش محصول دارد و می‌گوید: باغداران محصول پسته برداشتی‌شان را به مرور زمان در طول سال طی سه الی چهار نوبت به بازار عرضه کنند تا اولا همیشه در بازار پسته وجود داشته باشد و دوما در صورت نوسانات قیمت در فصل برداشت دچار ضرر نشوند.

 کاشت پسته دیگر توجیه اقتصادی ندارد

 قدرت‌ا... سیف‌الدینی‌پور، یکی از باغداران پسته زرند است و نماینده کشاورزان این شهرستان. او وضعیت برداشت پسته امسال در این شهرستان پسته‌خیز را مناسب نمی‌داند و با اشاره به از بین رفتن 40 درصدی محصول باغات زرند براثر گرمای هوا می‌گوید: کم‌آبی، گران شدن سم و کود و بالا رفتن دستمزد کارگران باعث شده هزینه‌های تولید پسته بالا رفته و دیگر تولید و برداشت پسته توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ به همین خاطر باغداران برای پرداخت هزینه‌های تولید مجبورند محصولشان را پیش‌فروش کنند تا بدهی‌شان را بپردازند.

 سیف‌الدینی‌پور می‌افزاید: بالارفتن میزان شوری‌آب باعث از بین رفتن درختان پسته شده و کود دادن هم دیگر تاثیری در رشد و باردهی درخت‌ها ندارد.

در چنین شرایطی درختی که 20 سال با آب قنات آبیاری می‌شده و رشدش خوب بوده اکنون به دلیل پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و بالا‌رفتن شوری آب هر سال باید نصف شاخه‌هایش را ببریم تا کمی پسته دهد.  با این وضعیت هزینه‌های تولید پسته جبران نمی‌شود و باغداران کرمانی باید به سمت کشت محصولات دیگر بروند؛ محصولاتی همچون زعفران که در مناطقی از زرند همچون دشتخاک به جای پسته کشت شده و خوب جواب داده‌است.

به ما سخت گرفتید  آمریکا پیشی گرفت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمان معتقد است نبود راه شفاف برای برگشت ارز صادراتی به کشور، مشکل اصلی صادرات پسته و همچنین سایر محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است.

ترابی‌موسوی با بیان این‌که تعلیق شدن کارت‌های بازرگانی تاثیر زیادی برکاهش صادرات پسته داشته، می‌گوید: به‌دلیل عدم عرضه پسته ایران در بازارهای جهانی و افزایش تقاضای پسته، شرکت‌های آمریکایی قیمت پسته را افزایش داده و مشتریان پسته ایران را تصاحب کرده‌اند.

وی از بانک مرکزی درخواست می‌کند کارت‌های بازرگانی را از حالت تعلیق خارج کرده و برای صادرکنندگانی که از سال‌های 97 و 98 بدهی بابت برگشت ارز دارند، یک بخشودگی یا مهلتی در نظر بگیرد تا براساس روش بانک مرکزی، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

پربیننده ترین آیا گندمکاران امسال هم تأمین می شوند؟ مشکلات صادرکنندگان را درک می‌‌کنیم/ روند تامین ارز کالاهای وارداتی سرعت خواهد گرفت تولید کره ملی توسط ۵برند ایرانی قیمت واکسن آنفلوآنزا چقدر است؟ چرا مشکلات اقتصادی، ایران را شوکه می‌کند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید پسته خشکبار پسته آجیل تولید پسته قیمت پسته باغ پسته پسته ایران قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید

وزیر صمت در راستای برگزاری دومین اجلاس ایران و آفریقا و با توجه به آغاز به‌کار نمایشگاه فرصت‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، فرصت پیش آمده برای ارائه‌ی دستاوردهای کشور به بازرگانان و تجار بین‌المللی، آفریقا را اقیانوس فرصت برای فعالان تجاری کشور دانسته و از صنعتگران ایران دعوت کرد تا از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه ۷ اردیبهشت ماه)، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز که در این اجلاس حضور داشته و سخرانی کرده است، شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اجلاس مذکور، اظهار کرد: اجلاس با آفریقا را داشتیم و از روز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲۰۰۰ بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار می‌شود که قطعا تبعات خوبی به دنبال خواهد داشت.

برای تحقق جهش تولید، صادرات ضروری است

وی با بیان اینکه اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد، تصریح کرد: آفریقا، می‌تواند اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد؛ از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقاست. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت خوبی با تلاش بسیار کسب کنند؛ این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که آفریقایی‌ها بطور جامع و به صورت برنامه‌ریزی شده برنامه خوبی را دنبال می‌کنند و همین برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار زیادی برای صنعتگران، تجار و بازرگانان ما وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود، گفت: در بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، به‌سبب اینکه فرصت صادرات ندارد یا بازار صادراتی ندارد، مطابق با ظرفیت تولید صورت نمی‌گیرد و مجبوریم تولید را محدود کنیم؛ بطور مثال در حوزه‌ی لوازم خانگی، رشد خوبی به لحاظ کیفیت، کمیت و تیراژ داشته‌ایم اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

مقام عالی وزارت صمت، در تشریح چالش‌های موجود در آفریقا، تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های ما برای فعالیت در آفریقا، نبود زیرساخت است؛ البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌هایی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم، یک فرصت محسوب می‌شود؛ نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است، این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: درباره چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا نیز مهم‌ترین چالش‌، رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارها و شیوه‌های مختلفی همچون تحریم، جلوی این موضوع را بگیرند. البته که برنامه وزارت صمت این است که تجارت ایران و آفریقا را توسعه داده و صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی، دو برابر شود. در این خصوص باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعِ در مسیر صادرات را، برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در وهله‌ی اول در این اجلاس، بصورت رو در رو صنعتگران، تجار و بازرگانان و مسئولان  اتاق‌ها را در مقابل هم قرار دهیم تا شناخت آن‌ها از یکدیگر بیشتر شود، در گان نخست بایستی همین افزایش شناخت طرفین از یکدیگر فراهم شود. بنظر بنده در این نقطعه ضعف بسیار است؛ آفریقایی‌ها ما را خوب نمی‌شناسند ما هم آنها را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی آنجا وجود دارد. آنچه که تاکنون منعکس شده به نظر بنده کافی نیست،؛ فلذا باید بررسی جامع صورت بگیرد. مطالعات گسترده‌ای را در دست انجام داریم. سازمان توسعه تجارت نیز در تلاش است تا این فرصت‌ها را شناسایی و به اصحاب تجارت و صنعت معرفی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این توسعه‌ی تجارت، اولویت را در اختیار شرکت‌هایی قرار خواهیم داد که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند؛ شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. در حوزه‌ی مشارکت مردم نیز، این مشارکت زمانی رخ خواهد داد که بتوانیم از سرمایه‌های خُرد مردم استفاده کنیم. تلاش ما بر این است که ارز را به افراد و شرکت‌هایی که در اولویت تخصیص ارز هستند، تخصیص دهیم تا به سمت تجارت و صادرات، آن هم صادرات به‌ مقاصدی نظیر آفریقا گام بردارند.

وی افزود: در حال حاضر به‌دنبال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آن‌ها بتوانیم صندوق‌های پروژه تاسیس کنیم تا مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند؛ در این راستا به زودی اطلاع‌رسانی‌هایی صورت خواهد گرفت؛ چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در آفریقا تا پایان سال

او تاکید کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه برای آفریقا نیز این فرصت را ایجاد خواهیم کرد که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. خوشبختانه تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است؛ بنابراین رویکرد این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

علی‌آبادی تصریح کرد: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد؛ از جمله اقدامات مهمی که در این حوزه باید انجام داد، ایجاد و فراهم کردن ابزار تجارت است. مهمترین ابزار آن، حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا پوشش نسبتاً خوبی وجود دارد و طبق دستور رئیس‌جمهور نیز برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش بایستی داشته باشیم؛ کارهای سختی است اما حتماً انجام خواهیم داد.

 از اشتیاق آفریقا به استفاده از خودروهای روز دنیا، بهره‌ ببریم

وزیر صمت با تاکید بر اینکه آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است، گفت: کشورهای آفریقایی در حوزه آموزش، هدف‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند، ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ما نیز می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصت مناسبی برای ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به وضوح این موضوع را می‌بینیم. بارها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتاده، اکتشاف است. ما باید اول ببینیم چه داریم. متاسفانه دراین بخش کم کار شده و بایستی بیشتر شود.

علی آبادی در پایان خاظرنشان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. فراخوان خواهیم داد تا بدانیم چه داریم؛ بعد از آنکه  بدانیم چه داریم، این‌ها را به مزایده می‌گذاریم و مردم و صندوق‌های پروژه مردمی می‌توانند شرکت کنند. این صندوق‌ها بسیار سودآور هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود