Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@01:24:19 GMT

به غلامی تو مشهور جهان شد حافظ

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۳۷۶۸

به غلامی تو مشهور جهان شد حافظ

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی با عنوان «به غلامی تو مشهور جهان شد حافظ» مروری اجمالی به نقش تربیتی امام سجاد (ع) پرداخته است:

سالروز شهادت امام سجاد (ع) را تسلیت می گویم. در میان تمام فضائل و مناقب، نقش تربیتی ایشان پررنگ‌تر به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه دلنشین و تکان دهنده ای که در پی می‌آید، مشتی از خروار است.

سعید بن مسیّب می‌گوید: سالی دچار خشکسالی شدیم به گونه‌ای که مردم از هر سو برای طلب باران از خانه به صحرا در آمدند. در میان انبوه جمعیتی که در حال تضرّع و ناله بودند، ناگاه غلام‌سیاهی آهسته از میان مردم خارج و به سوی مکانی خلوت حرکت کرد.


حالت او چنان توجه مرا به خود جلب کرد که مشتاقانه به دنبال وی راه افتادم تا ببینم کیست و چه می‌کند. به گوشه‌ای رفت و آهسته لب‌های خویش به مناجات با پروردگار گشود. هنوز دعایش تمام نشده بود که ابری متراکم و تیره در آسمان پدیدار شد. آن غلام‌سیاه، تا چشمش به ابرها افتاد، خدا را سپاس گفت و بی سر و صدا برگشت.
باران رحمت به سرعت و شدت باریدن گرفت؛ چندان که ترسیدیم غرق شویم. مات و مبهوت به تعقیب وی پرداختم تا ببینم این بنده محبوب اما گمنام خدا کیست و در خانه چه کسی خدمت می‌کند. سرانجام دیدم که وارد خانه امام سجاد شد.

به حضور امام رسیدم و عرض کردم: در خانه شما غلامی‌سیاه است. بر من منّت نهاده، او را به من بفروشید.
از سر محبت فرمود: بفروشم؟! چرا نبخشم؟!
سپس دستور داد تا همه غلامان بیایند تا آن کس را که می‌خواهم، از میان آنان انتخاب کنم.
آمدند؛ امّا گمشده من در میانشان نبود.
گفتم: آن را که می‌جویم، در میان اینان نمی‌یابم.
فرمود: دیگر غلامی نیست؛ مگر یکی که در آخور کار می‌کند.
او را هم آوردند. دیدم که گمشده من هموست.
امام رو به غلام فرمود: از این پس فرمانبر سعید خواهی بود. با او برو!

سعید بن مسیّب می‌گوید: غلام با دلی شکسته و چشمانی نمناک رو به من کرد و گفت: چرا می‌خواهی میان من و سالارم جدایی بیندازی؟!
آنچه دیده بودم را به او گفتم. تا این را شنید، گریست و گفت: پروردگارا! راز من با تو فاش شد. پس مرگم را برسان که نمی‌خواهم جز با تو باشم.
غلام به گونه‌ای گریه می‌کرد که امام و همه کسانی که آنجا بودند، همراه او گریستند. من نیز گریان و پشیمان از خانه حضرت بیرون آمدم.

هنوز لحظاتی بیش نگذشته بود که فرستاده امام آمد و گفت: سعید! اگر می‌خواهی در تشییع جنازه غلام شرکت کنی، بشتاب!

کد خبر 5023929

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن اسماعیلی امام سجاد ع تعلیم و تربیت اسلامی محرم 99 معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کنگره امام سجاد امام حسین ع پیام تسلیت سند 2030 دفتر تبلیغات اسلامی طوبی کرمانی معنویت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاسوعا و عاشورا حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب یکی از دلایل مقابله صهیونیست ها و استکبار جهانی با ایران اسلامی را تضعیف اسلام و امت اسلامی دانست و اظهار داشت: هیچ یک از قدرت های بزرگ و کوچک جهانی نمی توانند مشاهده کنند که اسلام به عنوان یک قدرت اثر گذار در جهان بشریت باشد و به همین جهت به عناوین مختلف با اسلام دشمنی می کنند.

آیت الله استادی، افزود: حال امت ، علما و اندیشمندان جهان اسلام چه وظایفی در این میان دارند؛ باید آگاهانه و با هوشیاری کامل و دقیق، وظایفی که دارند را به خوبی انجام دهند و آسیب ها را به خوبی رصد کرده و بشناسند.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، عنوان کرد: یکی از عوامل تضعیف مسلمین نزاع واختلاف است؛ در گذشته نیز هر گونه جنگ ، خونریزی و درگیری های لفظی و تنش آفرین ریشه در اختلاف داشته است این در حالی است که این وضعیت به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است بلکه دشمنان سود برده اند.

وی ادامه داد: صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می دانند لذا از هز راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می شوند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، تصریح کرد: حکام کشورهای عربی و اسلامی منطقه توجه نمایند که مصداق آب به آسیب دشمنان ریختن شکل نگیرد و با بی توجهی موجب تضعیف اسلام و تقویت دشمان نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: باید به آنچه که اسلام ، قرآن و پیامبر خواسته اند توجه کرد و با برادری ، الفت و دوستی در کنار یکدیگر همدلی و اخوت برقرار نماییم و از هرگونه تنازع و اختلاف و جنگ دوری کرده که در واقع امری عقلانی است زیرا که جهان اسلام با وحدت موفق خواهد بود.

 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....
  • رقص گیلکی حامد آهنگی با مرجانه گلچین پربازدید شد + ویدئو
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • از اندی گارسیا تا نادال؛ جود بلینگام در کنار ستارگان مشهور جهان در مراسم لوریوس / عکس
  • جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی‌
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • فال حافظ امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر