Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

این روزها بازار سکه، بدجوری سکه است و هر روز قیمت های سکه در حال شکستن کانال های جدید و پیش روی به سوی رقم های باور نکردنی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها با رشد قیمت سکه مردم در صف های خرید برای تبدیل پول خود به این کالای باارزش قرار می گیرند. صف های خریدی که نمونه آن را در دولت قبل نیز شاهد بودیم و همین موضوع موجب شد تا در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، این گونه به این مسئله واکنش نشان دهد:

مردم عزیز! یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی‌شد؟ بیماران خاص و سرطانی چه عذابی می‌کشیدند از بی‌دارویی؟ کره، شیر و شیرخشک پیدا نمی‌شد؟ سیلو‌های گندم خالی بود؟ یادتان می‌آید؟ مردم عزیز! یادتان می‌آید مردم شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدند که صبح بتوانند چند سکه خرید کنند؟ تهدید‌های بزرگ علیه کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..من مطمئنم ما می‌توانیم بزرگ‌ترین چالش‌های سیاسی و اقتصادی پیش روی کشور را حل کنیم. من به عنوان یک مدیر جهادی این حرف‌ها را می‌زنم. من جهادگرم!...

از سال 96 تاکنون قیمت سکه چند برابر شد؟

همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد طبق آخرین اطلاعات موجود در 9 بهمن ماه سال 1396 قیمت هر سکه یک میلیون و 489 هزار و 500 تومان بوده است. این قیمت در 24 شهریور ماه 1399 به 13 میلیون تومان افزایش یافته است. این بدان معناست که ظرف بیش از دو سال و نیم، قیمت سکه حدود 9 برابر شده است! به عبارت بهتر در این مدت قیمت سکه 772 درصد رشد داشته است! همچنان روند صعودی قیمت سکه ادامه دارد.

نکته قابل تامل تر این است که از 6 فروردین ماه 99 تا 22 شهریور ماه 99 قیمت سکه از 6 میلیون و 130 هزار تومان به 12 میلیون و 365 هزار تومان افزایش یافته است. یعنی ظرف شش ماه قیمت سکه دو برابر شده است!

به هر حال روند افزایش قیمت سکه همچنان ادامه داشته و امروز مورخه 23 شهریور 1399 قیمت سکه از 13 میلیون تومان عبور کرد. محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره قیمت های امروز بازار (تا ساعت 13) به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: سکه طرح قدیم 12 میلیون و 200 هزار تومان، طرح جدید 13 میلیون تومان، نیم سکه 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع س که 3 میلیون و 750 هزار تومان، سکه های یک گرمی 2 میلیون تومان، مثقال طلا 5 میلیون و 264 هزار تومان، قیمت هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 215 هزار و 200 تومان بوده است.

وی در مورد حباب قیمت سکه نیز گفت: این حباب هم اکنون یک میلیون تومان می باشد. کشتی آرای در مورد قیمت طلای جهانی نیز گفت: امروز با افزایش 5 دلاری به 1946 دلار رسید. 

راهکارهایی که تنها چوب حراج به طلای بانک مرکزی زد!/ اعدام سلطان سکه هم راه حل نبود!

البته دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه در این سال ها تلاش هایی را کرده است. تلاشی که بیشتر به چوب حراج زدن به طلای بانک مرکزی شباهت داشت و رانتی را نصیب یک عده ای خاص کرد. 

حراج بی فایده ده‌ها تن طلا در ماراتن فروش سکه

در 18 فروردین ماه 1397 بود که بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سکه، طرح پیش فروش سکه با سررسیدهای متفاوت را آغاز کرد. در این طرح بانک مرکزی، سکه یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد.

با به اتمام رسیدن این طرح، آمارهای متفاوتی از میزان مشارکت در آن منتشر شد.  اولین آمار در تاریخ 4 اردیبهشت 1397 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور منتشر شد. وی در مراسم رونمایی از سامانه نیما طی مصاحبه ای اعلام کرد که در جریان پیش فروش سکه 65 هزار نفر چند میلیون سکه پیش خرید کرده اند که برخی از این افراد به تنهایی حدود 26 هزار قطعه سکه خریده اند.

سپس در مورخه 27 خرداد 1397 ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در زمینه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی گفت: 7 میلیون و 600 هزار ثبت نام سکه داشتیم که 50 نفر، 5 درصد این سکه ها را در اختیار دارند و هر سکه ای یک میلیون سود دارد. وی طی مصاحبه دیگری در مورخه 6 تیر 1397 اعلام کرد که خریدار اول 38 هزار و 250 قطعه سکه، نفر دوم 23 هزار قطعه و نفر سوم نیز چهار هزار و اندی سکه خریداری کرده اند. وی افزود: نفر اول خریدار سکه ها جوانی 31 ساله است.

در مورخه 23 مرداد 1397 برای اولین بار فهرست ده خریدار بزرگ سکه توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. این فهرست نشان می داد که در مجموع این ده نفر حدود 171 هزار و 500 سکه را خریداری کرده اند که با توجه به 7 میلیون و 600 هزار سکه ثبت نام شده، سهم این افراد از کل سکه های ثبت نامی حدود 2.2 درصد بود. فهرست اسامی این افراد را در جدول زیر مشاهده می کنید:

 

 

 

نام

متولد

تعداد سکه خریداری شده

سهیل.ش

65

38 هزار قطعه

جبار.س

55

27 هزار قطعه

مصطفی.و

44

24 هزار قطعه

رئوف.ع

41

15 هزار قطعه

نجوا.ل

55

12 هزار قطعه

غلامرضا.ع

50

12 هزار قطعه

امیرمنصور.ب

40

11 هزار و 500 قطعه

علیرضا.س

-

11 هزار قطعه

کیوان.ی

-

11 هزار قطعه

محمدسعید.خ

50

10 هزار قطعه

این طرح پیش فروش سکه همان گونه که از روند قیمت سکه مشخص است، تاثیری بر بازار سکه نداشت و تنها دولت 60 تن طلا را به جیب افراد خاصی با یک قیمت مناسب واریز کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مرداد ماه سال گذشته در نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب گفت: 60 تن طلا در بازارها ریخته می‌شود و عده‌ای خاص تعداد زیادی را خریداری می‌کنند و این افراد میلیاردها تومان تسهیلات که باید از طریق بانک‌ها در اختیار تولید‌کننده قرار گیرد، اخذ کرده و طلا می‌خرند که در گام دوم انقلاب باید به طور جد از آن جلوگیری شود.

بعد از آن ماجرای وحید مظلومین معروف به سلطان سکه پیش آمد. وی که بیش از سه دهه در بازار تهران به دادوستد ارز، سکه و طلا مشغول بود متهم به اخلال در بازار سکه و طلا شد و در نهایت به اعدام محکوم شد. با اعدام سلطان سکه نیز آرامش به بازار باز نگشت.

راهکار بعدی این بود که از کسانی که در پیش فروش سکه بانک مرکزی شرکت کرده و بیش از 20 سکه خریداری کرده بودند مالیات گرفته شود. آمار دقیقی در این مورد منتشر نشده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به کجا رسید؟

شاید اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه که سکه را نیز شامل می شد در سال های گذشته می توانست که اندکی از افسار گسیختگی قیمت سکه در این روزها بکاهد اما تعلل وزارت اقتصاد در تهیه و اجرای این طرح موجب شد تا این طرح به سرانجام خاصی تاکنون نرسد و ما شاهد این افسار گسیختگی در بازار سکه باشیم.

کشتی آرای فعال بازار طلا و سکه در مورد مالیات ستانی از خرید و فروش سکه گفت: تاکنون صحبتی در مورد مالیات ستانی از خرید و فروش سکه و مالیات بر عایدی سکه مطرح نشده است. وی افزود: یک مالیات ستانی از عایدی سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی مطرح شد که به هر حال این فروش قانونی بود و افرادی که از این طریق درآمدی کسب کرده بودند باید این مالیات را پرداخت می کردند. کشتی آرای افزود: افراد حتی اگر پرتقال هم از دولت خریداری می کردند باید مالیات، درآمد حاصل از این خرید و فروش را پرداخت می کردند.

دلیل افزایش قیمت این روزهای سکه چیست؟

در این روزها که در ایام محرم و صفر به سر می بریم افزایش قیمت سکه کمی عجیب به نظر می رسد زیرا در این ماه ها قیمت طلا و سکه معمولاً با اُفت مواجه می شد. آنچه مسلم است این است که دلیل این افزایش قیمت سکه را باید در ابهام در آینده اقتصادی کشور و بی ارزش شدن پول ملی و تبدیل آن به کالاهای با ارزش جستجو کرد.

از آنجا که در فرمول محاسبه نرخ سکه، نرخ دلار و نرخ طلا وجود دارد، بنابراین با رشد نرخ دلار و طلا، سکه نیز با رشد قیمت مواجه می باشد. همچنین مسئله دیگر این است که در 5 ماه ابتدایی سال بورس با بازدهی که داشت به مثابه سدی در مقابل نقدینگی عمل می کرد اما بعد از صحبت هایی که رئیس جمهور در مورد پیش گشایش اقتصادی انجام داد و بعد از اختلاف نظرهای پیش آمده در تیم اقتصادی دولت بر سر دومین صندوق ETF، بورس با ریزش مواجه شد و این نقدینگی از بورس خارج شده و به سایر بازارهای موازی از جمله سکه نقل مکان کرد.

به هر صورت آنچه امروز در بازار سکه شاهد آن هستیم نتیجه بی تدبیری دولت در سال های گذشته و عدم حمایت درست و صحیح از بورس بوده است و حالا مردم در صف های خرید سکه به مانند دولت قبلی می ایستند تا بلکه بتوانند از بی ارزش شدن پس اندازهای خود دفاع کنند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد سکه و طلا قیمت سکه گرانی دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مجید جلالی رییس کمیته توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: لیگ امسال فراز و نشیب زیاد داشت و دلیل آن وقفه‌ها بود. برخی بازی‌ها از نظر کیفی خوب است، اما این کیفیت در تمام تیم‌ها نیست و شما برای اولین بار است که می‌بینید فاصله تیم اول جدول با تیم هفتم و هشتم بیست امتیاز است و نشان می‌دهد تیم‌ها فاصله دارند. شما از تیم سوم که رد می‌شوید فاصله را حس می‌کنید. تیم‌ها بین سه تا چهار سطح است. این می‌تواند به دلیل بضاعت مالی آن‌ها باشد. چند تیم می‌توانند بازیکنان با کیفیت بگیرند و بقیه باید با دارایی خود بسازند.

وی در ادامه افزود: اگر دقت کنید وقتی پارسال آقای خمز آمد چقدر تبلیغ شد. یا مورایس. این‌ها مربیان خوبی هستند، ولی اینکه در لیگ ما موفق نمی‌شوند دلیلش این است که مربیان خوب خودمان هم نمی‌توانند روی یک ریتم جلو بروند. مربیان خوبی می‌آیند و یک دوره موفق هستند و بعد مثل بقیه می‌شوند. این به حوزه مربیگری ربطی ندارد. این وسط موضوعات دیگری هست که باید ردیابی کرد.

جلالی گفت: الان درباره قهرمانی حرف زدن مشکل است. یک لغزش و یک اشتباه می‌تواند قهرمان را تعیین کند. فعلا نمی‌توان پیش بینی کرد که چه می‌شود.

عضو ارشد فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت سرمربیگری تیم امید اظهار داشت: ما تمام تیم‌های خود گزینه هایم را آماده کردیم و منتظر جلسه هیات رئیسه هستیم که شاید ظرف هفت، هشت روز آینده برگزار شود.

درباره یحیی گل محمدی که گزینه اصلی سرمربیگری تیم امید بود گفت: درباره ایشان هم باید جلسه هیات رئیسه برگزار شود. ایشان جزو گزینه‌ها قرار دارد. درباره موضوع حضور احتمالی آقای گل محمدی در تراکتور هم باید گفت خب هر مربی‌ای در این سطح پیشنهاداتی دارد و ما نباید انتظار داشته باشیم معطل ما شود. ما یک صحبت مثبت داشتیم و همه چیز به جلسه هیات رئیسه برمی گردد.

جلالی در پاسخ به این سوال که برنامه هایش به عنوان رییس بخش توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال ایران تا چه اندازه پیشرفت داشته است گفت: ما یک برنامه بلند مدت داریم که پیشرفت کرده و تا آخر خرداد ارائه می‌کنیم و تا پایان شهریور مصوب می‌کنیم. یک سری طرح برای لیگ‌های آینده داریم که هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

وی درباره برنامه‌های تیم ملی بزرگسالان نیز اظهار داشت: این در حیطه کاری من نیست. از اول هم قرار شد تیم بزرگسالان فعلا از حیطه بخش ما خارج باشد.

جلالی که از گذشته با محمد مایلی کهن اتباط خوبی داشته است درباره این اظهار نظر وی که گفته است جلالی دیگر با شاه هم فالوده نمی‌خورد گفت: اتفاقا زنگ زدم و با ایشان تلفنی صحبت کردم. گفتم حاجی بیا یک فالوده با هم بخوریم.

وی درباره این موضوع که آیا قصد ندارد میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی میانجیگری کند گفت: من قبلا این کار را کرده بودم؛ البته در سال‌های قبل و بین افراد دیگر و خیلی بازخورد خوبی نداشت و سعی می‌کنم ورود نکنم وگرنه دوست دارم این کار بشود منتها اگر فایده‌ای داشته باشد.

کد خبر 847246 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها تیم ملی فوتبال ایران محمد مایلی‌ کهن یحیی گل محمدی ویژه ورزشی

دیگر خبرها

  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • جزئیات برگزاری حراج جدید شمش طلا | مبلغ وجه ضمانت به‌ازای هر قطعه شمش طلا چقدر است؟
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟