Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@20:45:23 GMT

دلم پیش حضرت رقیه جا مانده

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۴۷۳۰

دلم پیش حضرت رقیه جا مانده

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ نسرین اسکندری: خیمه‌ای زده بودیم گوشه حیاط مسجد و بچه‌ها را نگه می‌داشتیم تا برایشان از امام حسین بگوییم و علی اصغرش و اجازه بدهیم مادرها بی‌دغدغة گم شدن بچه‌ها توی شلوغی مجلس، به عزاداری‌شان برسند. بچه‌ها دور هم زیر بیرق امام حسین نفس می‌کشیدند، بازی و نقاشی می‌کردند و آخرش هم سینه می‌زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شب‌ها، بعد از اینکه برنامه تمام شد و وقت تحویل دادن بچه‌ها به مادرهایشان رسید، دختر سه ساله‌ای ماند روی دستمان! هرچه صبر کردیم کسی پیدا نشد بیاید دخترک را ببرد. دخترک، کاغذ نقاشی‌اش را چسبانده بود به سینه‌اش، معصومانه نگاهمان می‌کرد و سراغ مادرش را از ما می‌گرفت. مداح هنوز داغ بود و بالای منبر داشت رجزها می‌خواند که سروکله مادر دخترک پیدا شد. پاپتی (پابرهنه) آمده بود پی دخترش. گرم گریه شده بود و وسط روضه از حال رفته بود و ادامه ماجرا.

امسال ولی بچه‌ای نیست که نگهش داریم تا مادرها با خیال راحت هرچه می‌خواهند گریه کنند و حتی وسط روضه از حال بروند! توی دلم به اوضاع قمر در عقرب این روزها لعنت می‌فرستم که ناگهان متوجه می‌شوم ساعت از زمان شروع مراسم گذشته است. امشب کمی دیرتر به هیئت می‌رسیم. خیابان‌های اطراف مسجد کمی شلوغ‌تر از شب‌های پیش است. دلم شور می‌زند نکند جای خالی برای نشستن پیدا نکنم. صدای نیمه‌جان سخنران ذکرهای آخر را به زحمت می‌ریزد توی خیابان که من می‌پیچم توی کوچه پشتی مسجد. پا تندتر می‌کنم تا حاج محمد «یا رقیه» اول روضه را نگفته، خودم را جا بدهم روی یکی از صندلی‌ها و حواسم را حسابی جمع دخترک سه سالة امام حسین (ع) کنم.

نزدیک مسجد پسر بچة ۴-۵ ساله‌ای نظرم را جلبِ خودش می‌کند. تنها روی یک صندلی کوچک، کنار یکی از ماشین‌های پارک شده گوشه خیابان نشسته و خودش را محکم به صندلی چسبانده است. کمی مضطرب به نظر می‌رسد و مدام اطراف را نگاه می‌کند. دوست دارم بدانم چه چیزی آن‌طور نگرانش کرده که زنی به او نزدیک می‌شود و لبخند می‌زند. پسرک جواب لبخندش را می‌دهد و کمی خودش را از صندلی جدا می‌کند. صدای مداح بلند می‌شود. زن دوباره از پسرک جدا می‌شود و به سمت مسجد می‌رود. زیاد طول نمی‌کشد که برمی ۲ گردد؛ این‌بار با یک بطری آب که آن را به کودک تشنه‌اش می‌دهد. زن دوباره وارد مسجد می‌شود و باز برمی‌گردد. روضه خوان، مجلس را دست گرفته. من هنوز غرق تماشای کودک هستم. انگار کسی مجبورم کرده باشد کودک را نگهدارم تا مادرش برگردد و بچه را تحویل بگیرد. زن چندین بار دیگر می‌رود و می‌آید و من همچنان ایستاده ام به تماشا.

بیرون مسجد صدای روضه‌خوان واضح نیست و من نمی‌دانم مداح کجای غمِ رقیه را می‌ریزد توی دل مستمع؛ اما می‌بینم زن با چشم‌های خیس از در مسجد می‌پرد بیرون و این‌بار پسرش را بغل می‌کند. انگار گوشه دلش پیش رقیة حسین جا مانده و گوشه دلش به دست‌های پسرش گره خورده است. دست خودم نیست که از اضطراب زن و رفت‌وآمدهایش میان مجلس روضه و کودکش یاد درماندگی زینب (س) می‌افتم وقتی بارها میان خیمه‌گاه و قتلگاه رفت و آمد. حاج محمد صدایش را بالاتر می‌برد؛ انگار تلاش می‌کند آهنگ زیرین تصویری باشد که من بیرون مسجد شاهد آن هستم.

توی حرف‌های حاج محمد، آتش به دامن رقیه رسیده است. بوی اسپند از مسجد می‌آید. پاهایم سست می‌شود. می‌نشینم روی زمین، روبروی کودک که دست‌های مادرش را محکم گرفته است. چیزی راه گلویم را بسته. ماتم برده و گریه‌ام نمی‌آید فقط دوست دارم شبیه آن زنی که وسط روضه از حال رفته بود و کودکش مانده بود روی دست ما، میان تجسم آن صحنه از حال بروم.

کد خبر 5022888

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 99 مراسم عزاداری حضرت رقیه روایت هیات صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا اینفوگرافیک محرم 99 مدارس ماه محرم شیوع کرونا بازگشایی مدارس توییتر مراسم عزاداری امام حسین ع بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۴۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفت: در حوزه عفاف و حجاب کارهای بر زمین مانده بسیاری باقی مانده است و امیدواریم با تشریک مساعی اقدامات مناسب و در خور استان اتفاق افتد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سردار هادی رفیعی‌کیا ظهر امروز در آیین تجلیل از فعالان طرح نور عفاف و حجاب استان مرکزی اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست تقدیر از عزیران در اجرای طرح عفاف و حجاب و بحث امر به معروف و نهی از منکر است، این طرح تاکنون با کار تحقیقاتی و نگاهی به آنچه در اثر جنگ ترکیبی دشمن و ضربه به رکن رکین مردم اتفاق افتاده نیز در دستور کار قرار گرفته و  یک کار روندپژوهی به کار گرفته شده است، براساس ارزیابی این طرح اثر خوبی در استان و کشور داشته است اما با وضعیت آرمان‌گرایی نظام فاصله زیادی وجود دارد که نیاز به تلاش بیشتری است. 

 وی‌ با تقدیر از مردم استان مرکزی در همراهی طرح نور افزود: مردم استان مرکزی در این مدت با همراهی و همدلی و گفتمان‌سازی مشترک، پلیس را در اجرای طرح نور همراهی و پشتیبانی کردند. عزم پلیس جزم است تا خدماتی لایق بیش از گذشته به مردم ارائه گردد، پلیس در پاسداشت از آرمان‌های کشور همواره تلاش مضاعفی داشته که یکی از آن طرح عفاف و حجاب است و این امر در .کشور و استان ادامه دارد 

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: ذهن پاک بانوان کشور آماده پذیرش دستورات دینی است اما شاید به جهت غفلت و کوتاهی ما بوده که مصادیق بی‌حجابی در کشور مشاهده شد که آزار دهنده است. مدیریت ارشد استان همپای سازمان انتظامی در حوزه نظارتی در مناسبت‌های مختلف از جمله اغتشاشات سال 1400، اربعین، طرح نوروز و غیره به صورت میدانی حضور داشته و همراهی و پشتیبانی داشتند و حضور استاندار مرکزی نیز در طرح عفاف و حجاب سند دیگری از همراهی و پشتیبانی وی در استان مرکزی است. همچنین شهرداری و شوراهای شهر در حوزه خود نیز اقداماتی انجام داده‌اند اما کارهای بر زمین مانده بسیاری باقی مانده است و امیدواریم با تشریک مساعی اقدامات مناسب و در خور استان اتفاق افتد.

رفیعی‌کیا با تشکر از افرادی که در فضای حقیقی و مجازی ولو در حد گفتن یک جمله فردی را امر به معروف و نهی از منکر داشته، بیان کرد: پلیس هر روز دوری از خانواده را متحمل می‌شود اما با فرمان رهبر معظم انقلاب در رابطه با عفاف و حجاب باز با قدرت در میدان حاضر میشود و وظیفه خود را انجام می‌دهد.اما تاکنون وضعیت استان مرکزی در حوزه عفاف و حجاب بسیار مطلوب و قابل تقدیر است اما ما به دنبال آرمان گرایی همراه با واقع بینی هستیم، استان مرکزی استان مفاخر و مشاهیر است و یک چهارم مفاخر کشور متعلق به استان مرکزی است بنابراین حتی یک مورد خلاف عرف در استان و هنجار در خیابان مشاهده شود برای استان و پلیس آزار دهنده است.

وی ادامه داد: هدف دشمن این نیست که تنها یک روسری از سر زنان و دختران جامعه اسلامی بردارد بلکه هدف دشمن این است که مادران ما قداست نداشته باشند، ناامنی در جامعه ایجاد کنند و اعتماد مردم نسبت به مسئولین از بین برود. اما جوانان ما انقلاب کردیم که حدود الهی و شعائر اسلامی در کشور رعایت شود و دشمن برای این موضوع برنامه ریزی دقیق به کار گرفته است اما به فرموده رهبرمعظم انقلاب اسلامی دشمن کور خوانده و مردم ما را نشناخته است.

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی بیان کرد: نگاه ما در تشکیلات پلیسی به شهروندی که حجاب خود را رعایت نمی‌کند این نیست که به عنوان سرباز دشمن یا نقطه مقابل خود نگاه کنیم بلکه هر شهروندی جزو خانواده ما تلقی می‌شود و اگر رفتار خارج از عرف داشته باشند نیز ارشاد شوند و راه صحیح را در پیش گیرند و خود را ملزم به رعایت عفاف و حجاب کنند چراکه حجاب برگرفته از دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی است و باید مانند قانون به آن توجه شود و در صورت رعایت نشدن این امر ممکن است خسران بزرگی را به همراه داشته باشد.

رفیعی کیا با بیان اینکه امام حسین(ع) برای احیای دین و امر به معروف جهاد کرد و شهید شد، خاطرنشان کرد:  دشمن با وجود تمام زحماتی که برای مردم و جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند اما آینده از آن نظام جمهوری اسلامی ایران است و در گوشه گوشه دنیا ایران حرفی برای گفتن دارد اما ادامه مسیر انقلاب و دین مبین اسلام نیز نیازمند پشتکار و بصیرت ملت ایران است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • ویدئو| کاخ سفید مسجد شد
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)/ محدودیت‌ها در قدس اشغالی برای نمازگزاران
  • شجاعی در رده هشتم تفنگ بادی ایستاد
  • جام جهانی پاراتیراندازی کره جنوبی؛ شجاعی در رده هشتم تفنگ بادی ایستاد
  • جایگاه هشتم نماینده ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • جام جهانی پاراتیراندازی|شجاعی در تفنگ بادی هشتم شد
  • لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد