Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محمود میرلوحی اظهار کرد: برای صحبت کردن از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و جریان های سیاسی که می خواهند به این انتخابات ورود پیدا کنند؛ ابتدا باید ببینیم که انتخابات در جمهوری اسلامی و ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی و همین طور جایگاه انتخابات در سال ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی چگونه است. طرح این موضوع پایه ای به ما در تحلیل شرایط پیش رو کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رئیس جمهور شخصیت دوم قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی است. برنامه ریزی، استخدام و بودجه بندی کشور، انتخاب هیئت دولت و اداره‌ وزیران و ریاست شورای امنیت ملی و اقتصادی بر عهده ایشان است. قرار است چنین فردی با چنین گستره اختیاراتی انتخاب شود.

این فعال سیاسی گفت: از طرف دیگر خود انتخابات را باید بررسی کنیم. ریاست جمهوری تنها انتخابی است که تمام افراد کشور و خارج از کشور اسم یک نفر را به صندوق می اندازند. بازتابش در تمام دنیا متفاوت تر از سایر انتخابات‌ها است و نماد اصلی جمهوریت در نظام سیاسی ما است.

وی ادامه داد: اخیرا شنیده می شود بعضی از افرادی که به این جوانب توجه ندارند دوست دارند رئیس جمهور در حد یک رئیس دفتر باشد. درست است که مجلس یا دیوان عالی کشور اگر جرمی مشخصا اتفاق بیافتد می توانند رئیس جمهور را برکنار کنند اما اینکه بخواهیم بدون دلیل این جایگاه را تضعیف کنیم درست نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشان می دهد رویکردهای کشور در سال های اتی چگونه خواهد بود. در سال ۷۸ مردم رویکرد خود را مشخص کردند و بازتاب آن انتخابات هنوز هست. سال ۹۲ و ۹۶ هم بسیار مهم بود.

وی افزود: در شرایط فعلی بعد از برجام و تهدیدها و تحریم های بعد از خروج امریکا از این قرارداد؛ شخصی مثل ترامپ امد و به عنوان حامی دولت صهیونیست کارهایی کرد. ترامپ با چین، کره، دیوان لاهه و سازمان های بین المللی هم همین کار را کرد اما چون ورودش به موضوع صهیونیست مشخص تر بود منطقه ما را تا لبه جنگ پیش برد. امروز با کمال تاسف تحریم های ظالمانه امریکا توسط کشورها تبعیت می شود. با اینکه ما فقط با تحریم های امریکا طرف هستیم و شورای امنیت طرف جمهوری اسلامی است اما فشارها بر ما زیاد است .

میرلوحی گفت: در یک ماه اخیر سه بار امریکا علیه جمهوری اسلامی به شورای امنیت مراجعه کرد و همه جا نه شنید. شاید بتوان گفت از شکست امریکا در افغانستان و عراق بالاتر بود.

وی تاکید کرد: البته ایران همچنان مشکلات داخلی اش را دارد. این تنش ها و تلاطم های سیاسی و اقتصادی آزار دهنده است. ما جمهوری اسلامی‌ای را داریم که در زمان جنگ با ۶ میلیارد روی پای خود ایستاد اما الان با ۵۰ میلیارد هم نمی تواند اقتصاد را کنترل کند. اقتصاد ما به شدت سیاسی شده است.

ین فعال سیاسی یادآور شد: گرچه بسیاری می‌گویند ما نسبتی با آمریکا نداریم اما قابل انکار نیست که اگر ترامپ رای بیاورد در انتخابات ما هم تاثیر دارد و معلوم می شود یک ستیز جدی با او خواهیم داشت اگر بایدن رای بیاورد شرایط ما بهتر است. برخی اصولگرایان ما تمایلشان را به ترامپ نشان می‌دهند اما توصیه من این است که چه ترامپ و چه بایدن بر سر کار بیاید؛ دولت با تدبیر و حقوق دان و اقتصاددان و برخوردار از یک تیم قوی متوجه که خواست مردم را ارجح بداند باید در ایران سکان را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: اگر شبیه سازی کنیم چیزی شبیه دولت اصلاحات ۷۶ بهتر می تواند کشور را ادراه کند. اگر آقای خاتمی در زمان حمله به برج های دوقلو بر سر کار نبود قبل افغانستان و عراق به ایران حمله می کردند.

میرلوحی در پایان گفت: احساس می کنم جریان های سیاسی صرف نظر از عملکرد شورای نگهبان برای فراهم کردن شرایط جهت یک انتخابات رقابتی ، نباید از دولتی که می خواهیم دست بکشند.دولتی که اقتصاد را سامان می دهد، با کشورهای همسایه می سازد، به خواست مردم توجه می کند و در پی اجماع سازی حرکت می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۷۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم

رئیس دولت سیزدهم گفت: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: به رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور‌های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان دهنده این است که بسیاری از کشور‌های غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.

رئیسی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: این باور ماست اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند، اما ما باور داریم که استعداد، دانش و توانایی آفریقا از مغرب زمین چیزی کم ندارد و توان دستیابی به بسیاری از عرصه‌ها را دارد.

دیگر خبرها

  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد | انگ زدن بی‌حجابی را حل نمی‌کند
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان، اما ما برای آفریقا می‌خواهیم
  • احمد خاتمی : به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم