Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-05@09:58:49 GMT

چرا نباید رژیم سخت بگیریم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۸۴۸۲

چرا نباید رژیم سخت بگیریم؟

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: گرفتن رژیم غذایی سخت، خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی افراد دارد.

به گزارش شریان نیوز،نرگس جوزانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی  درباره انواع رژیم‌های سخت کوتاه مدت و تاثیری که این رژیم‌ها در روند کاهش وزن دارد، اظهار کرد: معمولاً نزدیک ایام نوروز و یا نزدیک مراسم خاص، بانوان تمایل به کاهش وزن پیدا می‌کنند که در چنین شرایطی به سرچ کردن در اینترنت و یا جستجو در میان دوستان و آشنایان به دنبال یافتن رژیمی هستند که با آن وزنشان را کاهش دهند و اندام مناسب تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او بیان کرد: همه رژیم‌ها برای همه افراد مناسب نیستند، یعنی رژیم خاصی وجود ندارد که مناسب برای همه افراد باشد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: در رژیم‌هایی که به افراد داده می‌شود نسبت دریافت انرژی که هر فرد باید دریافت کند با فرد دیگر کاملا متفاوت است. برای مثال اگر فردی ۲۰ کیلو اضافه وزن داشته باشد با فردی که ۵ کیلو اضافه وزن دارد، دریافت مواد مغذی روزانه او از مواد غذایی کاملاً متفاوت خواهد بود بنابراین نمی‌توان رژیم یکسانی برای هر دوی این افراد پیشنهاد کرد.

 جوزانی افزود: اما برخی از افراد برای لاغری هرچه سریع‌تر دست به رژیم‌های سخت و کوتاه مدت می‌زنند که به مرور زمان می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت آنها داشته باشد.

رژیم سوپ سبزیجات

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: رژیم سوپ سبزیجات یکی از متداول‌ترین رژیم‌های کوتاه مدت است، برای مثال فرد در تمام طول روز فقط سوپ کلم را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهد.

او بیان کرد: سوپ‌کلم به تنهایی اگر در کنار یک غذایی دیگر به عنوان پیش غذا مصرف شود برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهد بود اما استفاده از این سوپ به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نبوده و زمانی که فرد فقط از سوپ سبزیجات در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کند، بسیاری از ریز مغذی‌هایی که برای بدن لازم است را دریافت نخواهد کرد.

جوزانی ادامه داد: استفاده از رژیم سوپ سبزیجات ممکن است بتواند به کاهش وزن سریع شما کمک کند اما عوارضی را هم برای شما به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی بدن از کربوهیدرات‌های موجود و ذخیره شده در بدن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و از میزان کربوهیدرات‌های ذخیره شده در بدن کم می‌شود، همچنین پروتئین و آب بدنتان را نیز از دست می‌دهید و با کمبود ذخایر آب و پروتئین، روبرو خواهید شد. 

به گفته او زمانی که شما این رژیم سخت را کنار می‌گذارید، متابولیسم بدن شما کندتر می‌شود و شاهد اضافه وزنتان خواهید بود.

رژیم مایعات

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: در این رژیم فرد مجاز است در تمام طول روز فقط از مایعاتی مانند آب، شیر و آب میوه استفاده کند. این رژیم هم ممکن است کاهش وزن کاملاً چشمگیری را برای شما به همراه داشته باشد، اما سبب می‌شود بافت ماهیچه‌ای فرد از دست برود و در نهایت متابولیسم بدن نیز مختل شود.

او ادامه داد: در این حالت نگه‌داشت چربی در بدن افزایش می‌یابد و شما بعد از کنار گذاشتن این رژیم‌ها، وزنتان نسبت به قبل بیشتر می‌شود. پس در انواع رژیم‌های سخت مانند رژیم کانادایی، رژیم شوک یا رژیم GM هر چند در ابتدا شما کاهش وزن بسیار زیادی را مشاهده می‌کنید، زیرا میزان زیادی از آب و کربوهیدرات ذخیره شده در بدنتان را از دست می‌دهید و بافت ماهیچه‌ای شما از بین می‌رود اما در نهایت زمانی که شما دوباره به رژیم معمولی تان برمی‌گردید، سبب می‌شود اضافه وزن و ذخیره چربی در بدن شما افزایش بیشتری داشته باشد.

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، رژیم‌های غذایی سخت این بلا‌ها را بر سرتان می‌آورد:

خستگی مفرط : گرسنگی‌های بیش از حد در رژیم‌های سخت سبب می‌شود تا افراد به شدت احساس خستگی و بی حوصلگی داشته باشند.

کم آبی: معمولاً در چنین رژیم‌هایی میزان مشخصی از آب ذخیره شده در بدن به شدت کاهش می‌یابد و بر اثر کم شدن مایعات، فرد دچار سردرد و سرگیجه می‌شود.

اضافه وزن : بر اثر مکانیسم دفاعی طبیعی بدن، زمانی که شما این رژیم‌های سخت را کنار می‌گذارید، بدنتان تمایل بیشتری برای دریافت غذا‌ پیدا می‌کند تا مواد معدنی، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هایی را که از دست داده است، دوباره جایگزین شود.

سنگ کیسه صفرا: سنگ کیسه صفرا برای کسانی که از رژیم‌های سخت استفاده می‌کنند نسبت به دیگر افراد ۵ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. زمانی که رژیم سخت می‌گیرد و به شدت خود را از لحاظ دریافت مواد غذایی محدود می‌کنید، سنگ کیسه صفرا رشد می‌کند.

کبد چرب: احتمال ایجاد کبد چرب و پایداری آن در افرادی که رژیم‌های سخت می‌گیرند، افزایش می‌یابد. به افرادی که کبد چرب دارند توصیه می‌شود، به تدریج و به طور مستمر وزن خود را کاهش دهند زیرا اگر این روند سریع باشد، سبب تجمع چربی در کبد می‌شود و در نهایت وضعیت کبد چرب بدتر می‌شود.

یبوست شدید: به هنگام داشتن رژیم‌های سخت ممکن است یبوست در بدن افراد پایدار باقی بماند و بعد‌ها همچنان با این مشکل مواجه باشند.

اختلال در خواب: زمانی که افراد گرسنه به خواب می‌روند ممکن است نتواند یک خواب کافی و مناسب داشته باشد. این امر می‌تواند اضطراب و خستگی را در طول روز برای فرد ایجاد کند.

منبع: شریان

کلیدواژه: رژیم های سخت سوپ سبزیجات اضافه وزن کاهش وزن کبد چرب رژیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۸۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور

به گزارش «تابناک»، دکتر حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآوردها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور  زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • مراقبت‌های ضروری بعد از تعویض مفصل زانو + فیلم
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم
  • کیهان باز هم از دست مولانا عبدالحمید شاکی شد
  • پپ: امیدوارم ۱۵ روز دیگر جام را در دست بگیریم
  • حد کم کردن وزن چقدر است؟
  • ژاوی: فرمین لوپز کشفی بزرگ برای بارسلونا بود؛ می‌خواهیم انتقام تقابل قبلی با ژیرونا را بگیریم
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی