Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@15:17:29 GMT

لزوم توجه به مسئله فاضلاب در خوزستان

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۱۲۹۳

لزوم توجه به مسئله فاضلاب در خوزستان

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهروز نجاتی رئیس اداره محیط زیست شوشتر گفت: بحث فاضلاب هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ سلامت و بهداشت جامعه مهم است. منبع تامین آب بسیاری از محصولات کشاورزی شهرستان از رودخانه گرگر و شطیط است.

او افزود: فاضلاب وارد شده به رودخانه‌ها حاوی عناصر مضر و فلزات سنگینی است که محصولات کشاورزی را آلوده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وجود عوامل بیماری‌زا، از سویگیاهان جذب شده و وارد بدن می‌شوند و این خود می‌تواند یک عامل انتقال، تجمع بیماری، سموم و عناصر سنگینی که باعث انواع سرطان‌ها، بیماری‌های روده‌ای، وبا و اتفاقات دیگر می‌شود، باشد.

نجاتی ریزش فاضلاب در رودخانه‌ها را به لحاظ زیست محیطی موجب تغییر فیزیکی و شیمیایی آب دانست و بیان کرد: بالا رفتن غلظت و کدورت آب باعث به خطر افتادن زندگی آبزیان شده و بسیاری از گونه‌ها از بین رفته و شرایط زیست برایشان مشکل می‌شود. همچنین اکسیژن محلول در آب کم شده و برای حیات محیط زیست نیز مضر خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شوشتر ادامه داد: بحث ورود فاضلاب به رودخانه‌ها یک مسئله کشوری است و در شهر‌های بزرگ مانند اهواز نیز با آن دست به گریبان هستیم و اولین راهکار برگزاری نشست‌های کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون بوده که مصوباتی برای پساب‌های انسانی، صنعتی، شرکت‌ها و واحد‌ها در نظر گرفته شده است و همه واحد‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی شهرستان مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی و انسانی هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت: هر سه بیمارستان شوشتر نیز دارای تصفیه‌خانه بوده و فعال هستند، فقط تصفیه فاضلاب شهری باقی مانده که یک پروژه بزرگ و هزینه‌بر است و نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است ودر این بحث باید تخصیص اعتباری مجزا در نظر گرفته شده و در سطح کلان در این خصوص تصمیم‌گیری شود چرا که با اعتبارات استانی قادر به اجرای پروژه‌های تصفیه فاضلاب نخواهیم بود.

محمدرضا بهادری رئیس پایگاه سازه‌های آبی جهانی شوشتر نیز گفت: از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ طبق تعهدات به یونسکو، قرار بوده سازمان آب و برق خوزستان مشکل ریزش فاضلاب به رودخانه را مرتفع کند، اما تاکنون متاسفانه کوچکترین اقدامی صورت نگرفته و حتی هیچ کاری آغاز هم نشده است.

آلودگی فاضلاب باعث خوردگی قسمت‌های سنگی سازه‌ها می‌شود

او افزود: نداشتن وجه زیبای فضای منظری و محیطی، رشد نیزار‌ها و آلودگی فاضلاب باعث اسیدی شدن آب و خوردگی قسمت‌های سنگی سازه‌ها می‌شود. به گونه‌ای که با یک بررسی به صورت چشمی، می‌توان برخی موارد را دید و مکاتبات با سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو در خصوص تعهدات ما به یونسکو در خصوص جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌ها هیچ نتیجه خاصی نداشته است و هیچ‌گاه پاسخ قانع‌کننده‌ای هم دریافت نکرده‌ایم و یونسکو، اخطار‌هایی نیز به دلیل ریزش فاضلاب و عدم جمع‌آوری آن داده بود.

رستم عبدالله‌پور مدیر آبفا شوشتر گفت: در حال حاضر تمام فاضلاب شهری مستقیماً و بدون تصفیه به رودخانه می‌ریزد و برای حل این مشکل علاوه بر ایجاد یک تصفیه‌خانه بزرگ، ۱۳ ایستگاه پمپاژ فاضلاب یا احداث شده یا در حال احداث است و حدود ۸۵ درصد از کار این پروژه عظیم انجام شده است. ایستگاه اصلی تصفیه خانه (ایستگاه شماره ۸) اگر احداث شود، بخش عظیمی از فاضلاب در شوشتر تصفیه خواهد شد.

او افزود: با توجه به این موضوع که بیشتر قطعات مورد استفاده در تصفیه خانه‌ها وارداتی هستند، طبق آخرین برآورد‌ها در وضعیت کنونی به اعتباری بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه نیاز است که جز اعتبارات کلان محسوب می‌شود.

سهراب گیلانی نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: مشکل ورود فاضلاب به شطیط و گرگر را بار‌ها از مراجع مختلف استانی و کشوری پیگیری کرده‌ام و مصوبات خوبی هم در این زمینه اخذ شده، اما متاسفانه تاکنون به طور کامل اجرایی نشده است.

جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌ها

او افزود: در مصوبات ۱۸ گانه آب و فاضلاب سال ۹۶ در خصوص شوشتر و گتوند با مدیرکل آبفای خوزستان، مقرر شد ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب شوشتر تکمیل شده و وارد چرخه تصفیه شوند و حضور وزیر نیرو در حوزه انتخابیه و دیدن حساسیت موضوعات آبفا باعث شد تا مصوبات خوبی در این زمینه اتخاذ شود، از جمله آن‌ها اجرای تعهدات ایران به یونسکو مبنی بر جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه جهت حفظ و نگهداری آثار ثبت شده جهانی بوده است.

گیلانی ادامه داد: در جلسه‌ای که آذرماه ۹۶ با حضور استاندار برگزار شد، تاکید کردم که تصفیه نشدن فاضلاب و آسیبی که به آثار میراثی شوشتر از این طریق وارد می‌شود، غیر قابل جبران است، که استاندار خوزستان نیز قول پیگیری موضوع را دادند.

او ادامه داد: ما از این مسئله به راحتی عبور نخواهیم کرد و تا حل کامل معضل فاضلاب حوزه انتخابیه از مراجع مختلف کشور پیگیر مشکلات هستیم و در سفر اخیر رئیس مجلس به استان نیز موضوع را به او منتقل کرده و خواهان تسریع در اجرای کامل مصوبات حوزه آبفا شدم. در حال حاضر بخشی از مصوبات که شامل ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه فاضلاب بوده انجام شده، اما با توجه به کمبود اعتبارات، تکمیل و وارد مدار نشده و همچنان مشکل اصلی به قوت خود باقی است.

نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامیگفت: اگر تا یک ماه دیگر اجرای پروژه‌های نیمه تمام فاضلاب شهر‌های شوشتر و گتوند سرعت بیشتری نگرفته و پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب منجر نشود، از وزیر نیرو طرح سوال خواهد شد و ایشان را جهت پاسخگویی به مجلس خواهم آورد. 

انتهای پیام/م

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب و فاضلاب آلودگی زیست محیطی شوشتر و گتوند تصفیه خانه رودخانه ها جمع آوری خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود

 قشلاقی در جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات بحران هشترود درباره ورود فاضلاب شهری به داخل رودخانه شهر چایی (سراسکند چایی و دامناب چایی) این شهرستان هشدار داد و آن را تهدیدی برای محیط زیست دانست.

وی افزود: متاسفانه آبفای هشترود طرح پیشرفته فاضلاب را تکمیل نمی‌کند و پساب‌های ریخته شده به رودخانه شهر موجب بروز بیماری در فصل تابستان و بوی بد می‌شود.

وی اضافه کرد: آب و فاضلاب شهری هم باید در اجرای طرح فاضلاب مدرن شهری اقدامات لازم را انجام دهد و این طرح را هرچه زودتر به اتمام برساند تا مردم مجبور به هدایت فاضلاب‌های خانگی خود به داخل رودخانه نشوند.

فرماندار هشترود گفت: با توجه به اینکه حریم و بستر رودخانه‌های هشترود مشخص نیست اداره امور منابع آب هم باید ترتیبی اتخاذ کند که در اسرع وقت هم حریم و هم بستر رودخانه‌های شهرستان معین شود.

قشلاقی گفت: مشخص نبودن بستر رودخانه‌های داخل شهر و حتی خارج از شهرستان باعث تعرض افراد به این مناطق شده و در صورت بروز سیل و خسارت باید خسارت جبران ناپذیری به افراد خسارت دیده پرداخت شود در صورتی که اصلا حق آنها نیست.

پورصادق شهردار هشترود هم تجهیز آتش نشانی این شهر را خواستار شد و گفت: خودرو‌های آتش نشانی این شهرستان نیاز به تعمیر دارند و در صورت بروز حادثه همزمان در شهرستان با مشکل رو برو خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر محلات شهر قدیمی هستند و خودرو‌های سنگین آتش نشانی نمی‌توانند وارد آن مناطق شوند از این رو درخواست تجهیز آتش نشانی را به خودرو‌های سبک از جمله نیسان و موتور داریم تا بتوانیم در صورت بروز حادثه خدمات به مردم بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • معضل کانال‌های فاضلاب رو باز در مسجد سلیمان استان خوزستان