Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان بدره در 87 کیلومتری جنوب ایلام به واسطه شرایط مناسب اقلیمی، رودخانه کلم و حجم سه میلیارد متر مکعبی دریاچه پشت سد سیمره، قطب پرورش ماهی در استان ایلام است که در صورت توجه و برنامه ریزی اصولی می‌تواند به بهبود اشتغال و تولید این منطقه کمک کند. 

طرح پرورش ماهی در قفس و توسعه آبزی پروری یکی از بهترین روش‌ها برای پرورش انواع آبزیان و یکی از با سودترین و حرفه‌ای ترین منبع کسب و کار برای پرورش دهندگان است که می‌توانند به صورت تضمینی ماهیان را همانند استخرهای پرورش ماهی پرورش داده و از آن صید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده نوین پرورش ماهی در قفس چند سالی است در کشور باب شده و زمینه را برای احیای آبزیان و اشتغال در مناطق مختلف فراهم کرده است؛ یکی از شیوه‌های نوین که بازخورد مثبتی، هم برای مردم و هم تولیدکنندگان به دنبال داشته است. 

اشتغالزایی برای 60 نفر به صورت ثابت

موسی صفری تولید کننده و پرورش دهنده ماهی در قفس در گفت‌وگو با فارس، مطرح کرد: از تیر ماه سال ۹۶ با ساخت ۲۰ قفس ۵۰ تنی جهت اخذ مجوزات اقدام و در مدت ۴ماه شروع به احداث کارگاه و ساخت و ساز کرده که در سال ۹۷ به عنوان طرح برتر ملی، برگزیده شده‌ام؛ این طرح نیز به عنوان بزرگترین پرورش ماهی در قفس کشور در آب‌های داخلی سرزمینی است.

وی افزود: برای اجرا و راه اندازی طرح، بالغ بر ۸ میلیارد تومان با هزینه شخصی و بدون دریافت یک ریال وام بانکی سرمایه گذاری انجام شد این در حالی است اشتغال ثابت طرح و راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی، حدود ۶۰ نفر به صورت ثابت مشغول کار هستند که در زمان بچه ماهی ریختن در قفس و زمان برداشت از صید به صورت فصلی یعنی حدود ۶ ماه در سال میزان اشتغالزایی به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

بیشترین فروش در غالب انعقاد قرار داد با سازمان‌ها

این تولید کننده و پرورش دهنده ماهی در قفس، ادامه داد: بیشترین فروش بنده در غالب انعقاد قرارداد با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است باید گفت عمده مشکل قفس‌ها عدم بیمه کردن آن‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای است متاسفانه بانک‌ها مزرعه پرورش ماهی در قفس را به عنوان ضمانت وام بانکی مورد قبول و ترهین قرار نمی‌دهند.

وی به مشکلات موجود اشاره و خاطر نشان کرد: عدم وجود راه دسترسی مناسب به خاطر صعب‌العبور بودن به طول ۶ کیلومتر، عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه، بالا بودن تعرفه آب‌ها از طریق شرکت آب نیرو از جمله مشکلاتی عنوان کرد که برای ترغیب و تشویق جهت توسعه تولید در مزرعه می‌شود.

صفری در پایان گفت: اوایل سال ۹۸ به علت پدیده وقوع سیل که در اکثر کشور به وقوع پیوست بالغ بر ۱میلیارد تومان خسارت بر قفس‌ها، تورها و رهاسازی ماهی‌ها وارد شد که باید گفت متاسفانه مساعدت  یک ریال از سوی نهادهای دولتی صورت نگرفت چون قفس‌ها از یک طرف بیمه نبودند و از طرف دیگر چون هزینه بالا بود با استقبال روبرو نشد.

مطالعات بر روی سد دویرج در شهرستان دهلران

رضا سلیمانی مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در راستای بهره وری از منابع آب استان و افزایش تولید آبزیان، موضوع پرورش ماهی در قفس در دستور کار مدیریت شیلات قرار گرفت که مطالعات سد سیمره در شهرستان بدره توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور صورت گرفت و این مدیریت نسبت به صدور مجوز به ظرفیت ۲۰۰۰ تن اقدام و از این ظرفیت ۱۰۰۰ تن به صورت صنعتی به سرمایه گذار بومی واگذار شده است. 

وی افزود: در سال ۹۷ با احداث ۲۰۰۰ قفس ۵۰ تنی صنعتی به عنوان نمونه ملی کشوری پرورش ماهی در قفس در آب‌های داخلی انتخاب و ۱۰۰۰ تن بومی دیگر در منطقه به تعداد ۲۱ طرح در قالب قفس‌های ۴۰ و ۱۰۰ تنی واگذار شده است که در مجموع طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سد سیمره با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر فعال بوده که حدود ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت این امر دریافت شده است. 

مدیر شیلات ایلام، تصریح کرد: جهت توسعه این امر مطالعات سد دویرج در شهرستان دهلران نیز در دست اقدام است که متعاقبا به متقاضیان و فارغ‌التحصیلان بیکار منطقه واگذار خواهد شد تکمیل زنجیره تولید از جمله احداث صنایع فراروی و بسته بندی ماهی از جمله برنامه‌های دیگر مدیریت شیلات در راستای حمایت از قشر تولید کننده است.

نیازمند حمایت مسوولان

پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی پروری است که توسعه آن نیازمند حمایت بیشتر از سرمایه گزاران و رفع مشکلات و ابهامات پیرامون این  صنعت پویا است بدون حمایت مسوولین این حوزه دوام نمی‌آورد و شاهد رکود این صنعت خواهیم بود.

از مزایای این روش می‌توان به کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی، مقرون به صرفه بودن هزینه‌های ثابت نسبت به دیگر روش‌های پرورش آبزیان اشاره کرد این در حالی است مزایای این روش مورد توجه کشورهای توسعه یافته دیگر قرار گرفته است.

گزارش :کبرا هواسی

انتهای پیام/ 970813

منبع: فارس

کلیدواژه: ماهی ایلام اشتغال قفس رضا سلیمانی پرورش ماهی در قفس پرورش ماهی در قفس قفس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان

مرتضی شریفی در حاشیه برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو ۲۰۲۴ در تهران با اعلام این خبر گفت: هدف از انجام این کار معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران بوده و در تدوین این بانک اطلاعاتی، ۶ زبان زنده جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این بانک اطلاعاتی به صورت کاملاً الکترونیک تدوین شده و قابلیت به‌روزرسانی مکرر دارد، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این بانک اطلاعاتی به صورت سامانه‌ای در اختیار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی این اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و متقاضیان تولیدات ایران قرار دهند.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس این سامانه در آینده نزدیک رونمایی و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کارگروه توسعه صادرات، کارگروه مبادلات مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: در این مجموعه‌ها مباحث مرتبط با حوزه صادرات دنبال می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • تاکید بر حمایت از کارگران سمنان تا سهم ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از اشتغالزایی
  • تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات