Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@14:25:14 GMT

امام جمعه اصفهان پای درددل سینماگران استان نشست

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۲۲۹۹

امام جمعه اصفهان پای درددل سینماگران استان نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار سینماگران استان اصفهان با تسلیت ایام محرم و شهادت امام سجاد(ع) با اشاره به آیه «اِنَّ السَّمْعَ والْبَصَرَ والفُؤاد کُلُّ اولئکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا» گفت: مسأله سینما و انتقال فرهنگ به انسان از طریق سینما مسأله مورد قبول و بدون تردیدی است البته باید به محتوا توجه داشت چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید گوش و چشم و قلب همگی روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه اصولاً همه فرهنگ‌ها و ما فی القلب بشر توسط چشم، گوش و قلم منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه زمانی که با کلام آغشته و مخلوط شود می‌تواند مطالب زیادی را منتقل کند در روایات داریم که نگاه به حرم، قرآن، مسجد و مانند آن ثواب دارد چرا که همین نگاه در انسان اثرگذاری دارد و چیزهای زیادی می‌دهد.

وی در ادامه افزود: شخصی که حافظ قرآن بود از حضرت امام صادق علیه السلام می‌پرسد که قرآن را از حفظ بخوانیم یا با نگاه کردن از روی آن؟ ایشان پاسخ دادند «الا ترون ان النظر الی المصحف عباده؟» مگر نمی‌دانی نگاه به مصحف عبادت است؛ چرا که نگاه کردن به هر چیز خوب، اثر خود را می‌گذارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد هنر را وسیله انتقال فرهنگ دانست و تصریح کرد: در کشور استعدادهای هنری بسیار خوبی داریم و می‌توانیم نمونه باشیم و فرهنگ دینی خود را به وسیله فیلم منتقل کنیم؛ در فیلم‌های تلوزیونی مختارنامه و یوسف پیامبر نشان دادیم که می‌توانیم در هنر سینما جلو باشیم.

امام جمعه اصفهان در ادامه با انتقاد از برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که هدفی جز سرگرمی ندارند، اظهار کرد: فیلمی که هیچ هدفی را به غیر از سرگرمی دنبال نمی‌کند و تنها به موضوعاتی مانند ازدواج و چند همسری توجه می‌کند چه سودی دارد، این چنین تولیداتی باعث منزجر کردن همه افراد دغدغه‌مند از جمله متدینان است.

وی خاطرنشان کرد: چرا سایر کشورها فیلم‌ها و تولیدات خود را با هدف قدرت‌نمایی می‌سازند اما ما با حس فرهنگ‌سازی فیلم نسازیم؟ چرا باید در کشور ما تولیداتی باشد که هدفی به غیر از ترویج فرهنگ دینی داشته باشد؟ برای مثال چرا در یک فیلم تلوزیونی برای اینکه نشان دهیم برای ازدواج مشورت و اجازه از پدر و مادر لازم است یا اینکه مطالب مهم و ارزشی دیگر را منتقل نماییم روابط آزاد محرم و نامحرم را نشان دهیم؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: اشتباه فرهنگی ما این است که خیال کنیم ما می‌توانیم گناه کوچک انجام دهیم تا دیگران گناه بزرگ‌تر نکنند این حرف غلطی است که در ذهن برخی بزرگان ما افتاده و برخی از مسؤولان فرهنگی کشور نیز همین نگاه را دارند در حالی که اجازه نداریم پول، فکر و وقت مردم را بدون اینکه به آنها چیزی بیاموزیم هدر دهیم همان طور که در دعا می‌گوییم «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا» یعنی باید برای اسراف در کارها از خدا طلب مغفرت نماییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه سرگرمی خوب است اما باعث رشد نمی‌شود، اظهار کرد: قرآن کریم فرموده و «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» یعنی زمانی که فارغ شدی نماز بخوان و نفرموده اوقات فراغت خود را به بطالت بگذران یا بخواب.

وی در انتها در توصیه‌ای به اهالی سینمای استان گفت: سینماگران استان اصفهان لازم است تعاونی داشته باشند و مسائل مالی خود را از این طریق حل کنید و با همفکری با هم تلاش کنید با آموزش، هنرمند خوب و متعهد در اصفهان پرورش دهید.

ایجاد شهرک سینمایی، دغدغه فیلمسازان اصفهان

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی نیز در این دیدار با تشکر بابت فرصتی که در اختیار سینماگران استان قرار داده شد، گفت: تولیدات سینمایی می‌تواند هدایت‌گری با خود به همراه داشته باشد و سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی تولیدات بسیار خوبی در حوزه خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت و... داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در سطح استان ۲۸ سینما، ۵۴ سالن و ۱۳ هزار صندلی برای نمایش فیلم‌های سینمایی در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: ۴۰ فیلم کوتاه در حوزه دفاع مقدس با همکاری انجمن سینمای جوانان در دست ساخت است و در شهرستان‌هایی مانند نجف‌آباد در حال ساخت و توسعه پردیس‌های سینمایی بوده و تلاش می‌کنیم با کمک بخش خصوصی زیرساخت‌های این حوزه را تقویت نماییم.

وی با اشاره به شرایطی که پس از حضور ویروس کرونا در کشور به خصوص در حوزه سینماها به وجود آمده تصریح کرد: استقبال از سینماها پس از کرونا کم شده در حالی که از نظر پروتکل‌های بهداشتی، سینماها مکان‌هایی امن و بهداشتی محسوب می‌شوند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با خیال آسوده در سینماها حضور پیدا کنند.

حمعتمدی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه فیلم‌سازی در اصفهان وجود دارد، گفت: یکی از دغدغه‌ها ایجاد شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده که ادوات و زیرساخت‌های آن فراهم بوده و نیازمند هماهنگی با دیگر ارگان‌ها در این خصوص هستیم.

گفتنی است، در این جلسه همچنین سینماگران و مسؤولان حوزه سینمایی استان مسائل و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ اصفهان سینما هنر سینماگران استان استان اصفهان فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ساعتی پیش با حضور سید جواد موسوی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی، محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دکتر سعدخان رییس موسسه فرهنگی اکو در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

شالویی در ابتدای این نشست عنوان کرد: توجه به مفاخر، فرزانگان و فرهیختگان از برنامه‌های دولت مردمی است، چه آنها که ارامگاهشان در ایران است و چه آنها که در ایران آرامگاه ندارند، اما متعلق فرهنگ ما هستند. از بزرگترین مفاخر ما حکیم ابوالقاسم فردوسی است که نقش او بر کسی پوشیده نیست و شاهنامه هم گواه صادق ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه فردوسی بزرگترین حماسه سرای تاریخ ما و منادی صلح و وحدت و پیوند ملت‌های مختلف است، گفت: هر چه برای فردوسی آیین برگزار شود باز هم جا دارد که شخصیت، منش، روش، دانش و اثرش شناخته شود. وزارت فرهنگ و انجمن آثار برنامه هایشان را برای این مهم به یک هفته تا ده روز تسری دادند.

جزئیات برنامه‌های بزرگداشت حکیم طوس\ چاپ نسخه‌های ساده‌تر شاهنانه فردوسی برای نوجوانان و جوانان

شالویی با اشاره به دستگاه‌های همکار بزرگداشت فردوسی گفت: برنامه‌ها بیست و یکم اردیبهشت در مشهد آغاز و منادیان بزرگداشت فردوسی با اعلامی مردم را از آیین بزرگداشت مطلع می‌کنند، در ادامه هم در تهران بیست و چهارم اردیبهشت برنامه از سوی میراث فرهنگی و بیست و پنجم اردیبهشت هم برنامه در دانشگاه فردوسی مشهد و بیست و ششم همین ماه هم همایش علمی در این رابطه برپا می‌شود. جمع قابل توجه اندیشمندان بیش از چهل سخنران علمی در این برنامه‌ها سخنرانی خواهند داشت. بیست و هفتم اردیبهشت هم نشست بین المللی مجازی برپا خواهد شد.

وی توضیح داد: از ۲۵اردیبهشت تا سوم خرداد هم برنامه‌ها همزمان با فتح خرمشهر درباره بزرگداشت حکیم فردوسی ادامه خواهد داشت. امسال چاپ نسخه‌های شاهنامه را در دستور کار انجمن قرار دادیم و تلاش داریم با توضیحات اشعار و ابیات گرانسنگ زمینه استفاده ساده و روان را بویژه برای جوانان و نوجوانان هموار کنیم. برای درست انجام شدن برنامه‌ها کارگروه حکیم طوس را تشکیل دادیم که از همین امروز کارشان را شروع کردند که انشالا با پیگیری‌های وزارت فرهنگ به زودی بنیاد حکیم طوس در شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد.

شالویی یادآور شد: برنامه بزرگداشت‌ها قرار نیست در مراسم‌ها محدود شود بلکه ساخت فیلم و سریال و مستند در دستور کار ما است و انشالا بزودی در یک نشست دیگر درباره ان صحبت می‌کنیم.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • استان بوشهر در عزای امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشست
  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
  • امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر)
  • بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند