Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب‌های آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است. موقعیت جغرافیایی و راهبردی این منطقه در کنار آب‌راه‌های بین المللی و نزدیکی به خطوط کشتیرانی از مهمترین مزیت‌های سرمایه گذاری و تجارت در تنها بندر اقیانوسی ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با دارا بودن بیش از ۲۰۰ جاذبه طبیعی و تاریخی سالانه پذیرای هزاران گردشگر و طبیعت گرد از اقصی نقاط دنیا و ایران است.جاذبه‌های منحصر به فرد چابهار همچون کوه‌های مریخی، تفریحات دریایی، آب و هوای معتدل بهاری، گل فشان، تمساح پوزه کوتاه ایرانی و بازدید از جاذبه‌های بکر و طبیعت اعجاب‌آور جنوب شرق ایران از جمله دلایل ورود گردشگران به این منطقه است.

همچنین پس از بهره‌برداری از فاز نخست بندر «شهید بهشتی» چابهار، این بندر به یک بندر استاندارد، مجهز به تجهیزات روز و باکیفیت تبدیل شد و ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون‌تن ارتقا یافت. و در حال حاضر بندر چابهار با بهره‌مندی از ۳۰ دستگاه استراتژیک از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور است که این تجهیزات در رشد عملیات تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات در این بندر نقش بسزایی داشته است.

با رونق صادرات و واردات کالا از این بندر استراتژیک، ورود سرمایه گذاران و ترافیک دریایی هم رشد روز افزونی پیدا کرده است، به نحوی که مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان چند روز قبل از رشد ۳۳۰ درصدی واردات کالاهای اساسی و همچنین ۱۵۷ برابری ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار خبر داد.

اما این روزها خبر تعطیلی تنها فرودگاه چابهار واقع در محدوده شهرستان کنارک همه را شگفت زده است که در اولین اظهار نظر استاندار سیستان و بلوچستان از تعطیلی فرودگاه کنارک به دلیل عملیات احداث فرودگاه جدید چابهار خبر داد.

گلایه شدید استاندار از تعطیلی فرودگاه کنارک و سرگردانی مسافران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در خصوص تعطیلی فرودگاه کنارک اظهار داشت: روز پنجشنبه بیستم شهریور پروازهای فرودگاه کنارک شرکت عقاب عسلویه وابسته به نیروی هوایی لغو و این فرودگاه تعطیل شده که این امر موجب سرگردانی مسافران در تهران و چابهار شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: گفته می‌شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نیروی هوایی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ و هم اکنون در حوزه امنیت نقش مؤثری دارد، تصریح کرد: ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تاکید دارند، سبب شده است.

موهبتی ادامه داد: در دولت‌های قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد، اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است، به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است.

وی افزود: در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابجا شد و بر همین اساس با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، رئیس‌جمهور در اردیبهشت ماه سال ٩٣ طی مکاتبه‌ای به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری را برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار دهند، متأسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعه‌ی آن صورت نگرفت.

دولت تصمیم گرفت که فرودگاه جدیدی را بسازد لذا طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تصمیم گرفت که فرودگاه جدیدی را بسازد لذا طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد که به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغاز شده است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فرودگاه جدید در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارد؛ افزود: مجموعه منطقه آزاد به دلیل اینکه با گذشت ۲۷ سال از عمر آن فاقد مرز هوایی، زمینی و دریایی بوده است، نتوانسته به اهداف خود برسد و لذا در سال گذشته مجوز توسعه آن با پیگیری دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی اخذ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح محدوده منطقه آزاد به ۸۲ هزار کیلومتر مربع افزایش یافته و فرودگاه بین المللی چابهار در محدوده منطقه آزاد طراحی شده است.

احمدعلی موهبتی تصریح کرد: متأسفانه گفته می‌شود پنجشنبه گذشته پروازهای فرودگاه کنارک در اعتراض به ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط نیروی هوایی تعطیل شد و این موضوع نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: علیرغم مصوبه شورای تأمین استان بر عدم تعطیلی فرودگاه تعطیل شده است و همچنان سنگ‌اندازی و بهانه‌تراشی در این راستا ادامه دارد.

استاندار سیستان. و بلوچستان افزود: دولت خود را موظف می‌داند بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که سواحل مکران را گنج پنهان می‌دانند؛ دستور معظم له را برای توسعه سواحل مکران عملی کند و مهمترین و ضروری‌ترین امر در این راستا وجود فرودگاه است که چابهار را به مراکز قدرت و ثروت نزدیک کند.

وی اظهار داشت: گره اساسی توسعه سواحل مکران، نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا است که حاضر نیستند برای مراکز نظامی پرواز بگذارند.

وی ادامه داد: فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایه‌گذار خارجی و داخلی حاضر نیست که با این شرایط سرمایه‌گذاری کند چراکه این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است که درکی از سرمایه‌گذاری و توسعه ندارد.

موهبتی گفت: امیدواریم فرودگاه بین المللی چابهار ظرف ۳ ماه آینده راه‌اندازی شود و در راستای این امر هم اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۵ پیمانکار در این پروژه مشغول به فعالیت هستند که ظرف سه ماه آینده بتوانیم فرودگاه بین المللی چابهار را راه اندازی کنیم و گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، مرتفع گردد.

وی گفت: در حال حاضر برقراری پروازهای چابهار به مقصد ایرانشهر برنامه‌ریزی‌شده و از آنجا نیز مسافرین با اتوبوس‌های تشریفاتی به چابهار منتقل خواهند شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از مردم انتظار داریم که با تحمل این مشکل در این امر ما را همراهی کنند تا ظرف سه ماه آینده فرودگاه چابهار به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که پس از این اظهار نظر و همچنین در پی درج مصاحبه سعید چلندری معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در یکی از خبرگزاری‌ها و ادعای وی مبنی بر اقدام نیروی هوایی به بستن فرودگاه چابهار به روی پروازهای غیر نظامی، کارشناس امور اراضی و املاک نهاجا به این اظهارات پاسخ داد.

رسانه‌ای کردن موضوع بسته شدن فرودگاه چابهار به شکل تحریف شده بوده است

کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی ارتش در واکنش به ادعای یک مقام منطقه آزاد چابهار مبنی بر بستن فرودگاه چابهار توسط این نیرو گفت: «مسئولین منطقه آزاد از سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی پایگاه را برای تأمین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی دریافت کرده‌اند اما متعاقب آغاز فاز عملیاتی فرودگاه جدید از انجام تعهدات خودداری کرده‌اند.»

وی گفت: بعنوان سربازان ملت در برهه‌های مختلف اعم از جنگ تحمیلی و حوادث طبیعی، عشق و علاقه خود را به مردم شریف میهن‌مان ثابت کرده‌ایم، نمی‌توانیم در اتخاذ تصمیم‌های خود امنیت و جان مردم عزیزمان را نادیده بگیریم.

وی افزود: عمل مسئولان استانی به تعهداتشان تنها راه حل مشکل ایجاد شده است و قطعاً به محض رفع مشکلات و تأمین امنیت پروازها، کمافی السابق، به خدمت رسانی به مردم منطقه و نقش آفرینی در توسعه اقتصادی این خطه عزیز افتخار خواهیم کرد.

کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی تصریح کرد: ضرورت دارد مردم شریف منطقه مطلع باشند در واگذاری اراضی نیروهای مسلح، برابر مصوبات ابلاغی به ارتش می‌بایست معادل ریالی یا زمین معوض دریافت گردد، لیکن نیروی هوایی در ازای واگذاری ۲۵۰ هکتار زمین از اراضی پایگاه کنارک، از سال ۹۷ تاکنون هیچ گونه ما به ازایی درخواست نکرده و آن را هدیه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی منطقه قلمداد کرده است.

وی گفت: مسئولین منطقه آزاد چابهار، ۲۵۰ هکتار از اراضی پایگاه کنارک را از سال ۹۷ با هدف تأمین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی دریافت کرده‌اند، لیکن متعاقب آغاز فاز عملیاتی فرودگاه جدید، از انجام تعهدات خود، خودداری نموده‌اند که این اقدام منتهی به کاهش سطح ایمنی پروازها شده است.

وی ادامه داد: فرودگاه فعلی از زیرساخت‌های لازم برخوردار بوده و صرفاً با کمتر از ده درصد از هزینه ساخت فرودگاه جدید، امکان بهره برداری مورد انتظار منطقه آزاد برای توسعه اقتصادی را داشته و الباقی اعتبار می‌توانست صرف رفع محرومیت از منطقه گردد.

کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی تصریح کرد: مستندات موجود، صورت جلسه‌ها و توافق نامه‌ها کاملاً گویای میزان نقش آفرینی این اقدام خوب و ارزنده برای عموم شریف منطقه بوده که اصلح است مسئولان به توافقات و ابلاغیه‌ها و مستندات مراجعه فرمایند.

وی تأکید کرد: فرافکنی‌ها و رسانه‌ای کردن موضوع به شکل کاملاً تحریف شده و تشویش اذهان عمومی نتیجه‌ای نداشته و مردم شریف منطقه همراهی فرزندان ملت در نیروهای هوایی در حوادث گوناگون از جمله سیل اخیر را فراموش نخواهند کرد. به همین دلیل به مصلحت نیست بیش از این به جزئیات موضوع پرداخته شود و از متولیان امر در منطقه آزاد و مسئولین استانی انتظار دارد واقع گرایانه و به دور از خرج کردن مطالبی که مورد سو استفاده بیگانگان و دشمنان قرار می‌گیرد، اظهارنظر کنند.

در مجموع نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است که برای هر چه سریع‌تر حل شدن این موضوع باید از سوی مقامات بالادستی کشوری اقدامی مؤثر و عاجل انجام شود زیرا ادامه دار شدن این موضوع و تعطیلی فرودگاه کنارک نه تنها موجب بوجود آمدن مشکلات فراوان برای مردم این منطقه می‌شود بلکه ممکن است در صورت طولانی شدن آن خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور وارد کند.

کد خبر 5024205

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان شهرستان کنارک بندر چابهار استانداری سیستان و بلوچستان شرکت فرودگاه های کشور ویروس کرونا شیراز بازگشایی مدارس شهرکرد بوشهر آمار کرونا گرگان انتخابات مجلس شورای اسلامی توهین به پیامبر محرم 99 شیوع کرونا کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم هفته دفاع مقدس استاندار سیستان و بلوچستان فرودگاه بین المللی چابهار تعطیلی فرودگاه کنارک منطقه آزاد چابهار فرودگاه چابهار ساخت فرودگاه فرودگاه جدید سواحل مکران چابهار توسط نیروی هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،مسوول راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی گفت: برداشت این گونه برای بررسی خواص دارویی در اولویت قرار گرفت و این گونه از جلبک‌های خوراکی و دارویی در بهمن ماه با کاهش دما در منطقه چابهار شروع به رشد و همزمان با گرم شدن هوا در اوایل خرداد از بین می‌روند.
گل بشیرزاده افزود: با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان رشد این جلبک‌ها در سواحل چابهار تصمیم به برداشت و نگهداری این گونه از جلبک‌ها برای بررسی‌های خواص بیولوژیک و آنتی باکتریال گرفته شد، همچنین از هفت نمونه جلبک قهوه‌ایی مانند سیستو سریا (Cystoseria) برای بررسی خواص دارویی برداشت شد.
وی تصریح کرد: در فاز نخست فعالیت این مرکز بررسی تکنولوژی و جنبه‌های اقتصادی تولید دارو و محصولات مراقبتی پوست بر پایه جلبک‌های دریایی در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • همه باید در قبال مسئولیتی که به ما سپرده شده است کار جهادی انجام دهیم
  • ببینید | ویدیویی از بمباران چاسیو یار توسط نیروی هوایی روسیه
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • برخورد با مدیران مقصر در آتش سوزی شهرک امام زاده ابراهیم شفت
  • فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار