Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-27@15:36:25 GMT

تخم مرغ هم بال درآورد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۲۴۷۳

تخم مرغ هم بال درآورد

این افزایش قیمت گاه موجب حذف یا کمرنگ شدن این ماده غذایی در سبد خانوارها می‌شود. قیمت تخم‌مرغ در هفته اخیر افزایش ناگهانی بسیار زیادی داشته است. به گزارش جنوب نیوز، افزایش ۸۵ درصدی قیمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته اخیر واقعیت تلخی است که گزارش‌های میدانی آن را تایید می‌کند. تخم‌مرغ به عنوان ارزان‌ترین منبع پروتیین و یکی از اصلی‌ترین اقلام سبد غذایی خانوارها شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل گرانی آن فشار اقتصادی زیادی را به خانواده‌های کم‌درآمد تحمیل می‌کند.

این افزایش قیمت گاه موجب حذف یا کمرنگ شدن این ماده غذایی در سبد خانوارها می‌شود. قیمت تخم‌مرغ در هفته اخیر افزایش ناگهانی بسیار زیادی داشته است. این میزان افزایش قیمت در چنین بازه زمانی کوتاهی موجب تحیر خانواده‌ها هنگام خرید این محصول شده است.

مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ضمن تایید افزایش ۸۵ درصدی قیمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته اخیر گفت: طی یک هفته اخیر قیمت هر شانه تخم‌مرغ از ۲۰ هزار تومان، به ۳۸ هزار تومان برای مصرف‌کننده رسیده است.

ناتوانی دولت در تأمین خوراک طیور

قیمت خوراک دام و طیور همواره بر قیمت تمام‌شده محصول تاثیر بسزایی دارد. سویا و ذرت از اصلی‌ترین خوراک‌های مرغ هستند که این روزها با افزایش قیمت و کمبود آن در بازار مواجه هستیم. قیمت مصوب هر کیلو سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است، اما از آنجا که دولت تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد خوراک مرغ را تامین می‌کند، مرغدار مجبور است برای تامین غذای طیور خود، این کالا را در بازار با قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری کند.

به این ترتیب تولیدکنندگان مجبورند ۷۰ درصد از نیاز خود را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مصوب تامین کنند. قیمت مصوب ذرت نیز هزار و ۳۰۰ تومان است، اما قیمت آن در بازار به ۳ هزار تومان رسیده است. در این راستا ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفته است اگر دولت در تامین خوراک دام و طیور راهکار اساسی درنظر نگیرد «تخم‌مرغ به کیلویی ۲۳ هزار تومان و هر شانه به ۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید».

صادرات بی‌رویه؛ علت افزایش قیمت

افزایش قیمت ارز و به‌صرفه بودن صادرات تخم‌مرغ باعث شده تولیدکنندگان تخم‌مرغ علاقه زیادی به عرضه محصولات‌شان در داخل کشور نداشته باشند. این اقدام موجب کمبود تخم‌مرغ در بازار و کاهش عرضه این محصول می‌شود که خود یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول است.

یوسف‌خانی در رابطه با عوامل گرانی تخم‌مرغ بیان کرد: قیمت تخم‌مرغ به دلیل افزایش صادرات این روزها در حال افزایش بوده و دلیل گرانی تخم‌مرغ، همین صادرات بی‌منطق و بی‌رویه است. وی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات کاهش نمی‌یابد یا لغو نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید صادرات منطقی بوده و برنامه‌ریزی آن به نحوی باشد که به بازار داخل لطمه وارد نشود و صادرکنندگان نیز بازار خود و رقابت با کشورهای دیگر را از دست ندهند. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، نباید اجازه بی‌حد و اندازه به صادرات مرغ و تخم‌مرغ داده شود که باعث ایجاد مشکل در تأمین و قیمت بازار داخل شود.

منبع: وطن امروز

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: تخم مرغ در هفته اخیر افزایش قیمت هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

کد خبر 6089969

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد