Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@21:09:13 GMT

شرکت‌های هلدینگی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۷۳۵۵

شرکت‌های هلدینگی را بشناسید

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هلدینگ، شرکتی است که در آن هیچ‌گونه عملیات، فعالیت یا هر کسب‌و‌کار فعال دیگری انجام نمی‌شود و این شرکت صرفا مالک دارایی‌هایی است به گونه‌ای که  این دارایی‌ها می‌تواند شاملِ سهام سایر شرکت‌ها، شرکت‌های با مسئولیت محدود، مشارکت‌های محدود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوشش‌دهنده‌ی ریسک،  سهام عادی،  اوراق قرضه، املاک و مستغلات،  مالکیت معنوی، برندها، اختراعات،  علائم تجاری، حق کپی‌رایت و تقریبا هر چیز ارزشمند دیگری باشد.برای نمونه، یکی از سهام‌های مرغوب در جهان، سهام شرکت جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) است که در واقع، یک شرکت هلدینگ است.

ویژگی‌های شرکت هلدینگ

شرکت‌های مادر، به دو دسته کلی از نظر مشخصات کلی تقسیم می‌شوند:

نوع اول از شرکت‌های مادر، شرکت‌های سهامی هستند که علاوه بر عملیات بازرگانی، بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت‌های دیگر می کنند که به آن‌ها شرکت کنترل کننده می‌گویند.

نوع دوم از شرکت‌های مادر، شرکت‌های سهامی هستند که تمام سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت‌های دیگر می‌کنند و فعالیت بازرگانی ندارند و به آن‌ها شرکت دارنده می‌گویند.

مزایا و معایب تاسیس شرکت هلدینگ

الف: بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی

ب: محفوظ ماندن شخصیت حقوقی شرکت‌های تابعه

پ:کاهش ریسک به علت وجود شخصیت حقوقی جداگانه شرکت‌های تابعه

ت: امکان رعایت قوانین مختلف در کشور‌های دیگر به علت وجود شخصیت حقوقی مستقل شرکت‌های تابعه

ث: حذف عملیات پر هزینه انتقال عنوان مالکیت املاک

اگر برخی از عملایت سود کافی نداشته باشند، فقط کافی است شرکت فرعی مربوط، منحل شود؛ که به طور خلاصه می‌توانیم مهم ترین مزایای ایجاد شرکت مادر را به مواردی، چون کاهش ریسک، کنترل با مالکیت محدود و تفکیک حقوقی عنوان کرد. از معایب تاسیس و تشکیل شرکت‌های هلدینگ می‌توان به افزایش مالیات به طور نسبی اشاره کرد.

انواع شرکت‌های هلدینگ

در مجموع چهار نوع شرکت هلدینگ وجود دارد.

۱ – هلدینگ‌هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده‌اند مانند هلدینگ ایران خودرو.

۲ – هلدینگ‌های محصولی یعنی همه شرکت‌های آن یک نوع محصول تولید می‌کنند.

۳ – هلدینگ‌های زنجیره تامین یعنی همه شرکت‌های آن در راستای نیل به یک هدف مشترک فعالیت‌های گوناگون دارند مانند هلدینگ‌های نفتی از عملیات اکتشاف تا پخش.

۴ – هلدینگ مختلط یعنی از شرکت‌هایی با فعالیت‌های مختلف ایجاد شده است.

در شرکت‌های مادر دو نوع استراتژی پیگیری می‌شود، نخست اینکه سهام چه شرکت‌هایی را جهت کنترل بخرند و دیگر اینکه، از چه نوع روش مدیریتی برای اداره و کنترل شرکت تابعه استفاده کنند.

انواع روش‌های مدیریتی برای اداره و کنترل شرکت تابعه روش اول

مدل برنامه ریزی استراتژیک (در این روش، شرکت مادر، نقش طراح اصلی برنامه‌ها را داشته و مسئولیت‌های شرکت‌های تابعه را مشخص می کند. در این روش مدیران باید دارای اطلاعات کاملی از شرکت‌های تابعه باشند، زیرا که کمبود دانش، سبب ایجاد خطرات اقتصادی می‌شود.)

روش دوم

مدل کنترل مالی (این روش افراطی‌ترین نوع تفویض اختیار است. شرکت مادر، فقط در نقش یک سهامدار است و کنترل مالی شرکت مادر، به مواردی، چون تخصیص سرمایه، تعیین اهداف اقتصادی، ارزیابی کارآیی، مداخله برای اصلاح بازار مالی محدود می شود؛ و شرکت‌های تابعه با آزادی کامل به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.)

روش سوم

مدل کنترل استراتژیک (این روش بر پایه فرآیند توافق بر برنامه‌های اصلی طراحی شده توسط شرکت مادر استوار است. شرکت مادر با تسهیل ارتباطات و ایجاد اشتراک مساعی میان شرکت‌های تابعه، به ایجاد ارزش افزوده می‌پردازد.)

حاصل مقایسه عملی و کاربردی این سه روش این است که، کنترل استراتژیک متداول‌ترین سبک است.

در این مدل شرکت‌های تابعه برنامه‌های خود را براساس استراتژی‌های شرکت مادر تنظیم می کنند و شرکت مادر آن‌ها را مورد بازبینی و کنترل قرار می دهد. مطابق این مدل، امور محوله براساس دو وظیفه کلی تنظیم می‌شوند:

نخست توسعه و رشد شرکت مادر و امور سرمایه گذاری و ثانیا اداره شرکت‌های تابعه و تحت پوشش است.

بیشتر بخوانید

مالیات سهام عدالت وراث بخشیده شد راه‌های کنترل شرکت مادر بر شرکت‌های تابعه

کنترل با مالکیت محدود

کنترل از طریق تعیین هیات مدیره شرکت‌های تابعه

کنترل از طریق تعیین بودجه شرکت‌های تابعه

صورت‌های مالی تلفیقی

مشهورترین هلدینگ‌های پذیرفته شده در بورس ایران

هلدینگ توسعه صنایع بهشهر

هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد

هلدینگ سرمایه گذاری غدیر

هلدینگ گروه صنعتی ملی

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

هلدینگ شستا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس ایران شرکت های تابعه شرکت های مادر سرمایه گذاری شرکت هلدینگ شرکت مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به ۱۶ مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وی افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال اخیر در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

اوجی از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در آغاز سال نو به اجرای پروژه‌های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه‌ خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان‌ها نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهام‌دارانِ این پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها هستند رقم خورد، البته سهام‌داران آن‌ها مردم هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی سهم‌ دارند.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های پتروشیمی بدهی خود را به شرکت گاز تسویه کنند
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • تولید متانول سبلان ۶۹درصد افزایش یافت
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • تولید متانول سبلان ۶۹ درصد افزایش یافت
  • بازداشت یک عضو شورای شهر از بخش‌های تابعه شهریار