Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:39:24 GMT

مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۷۷۹۴

مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران آغاز شد

به گزارش ایرنا، ایرج قاسمی با اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: بنا به ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و به منظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی، این پروژه که از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی به شمار می آید که در قالب طرح بهبود و اصلاح مراتع اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدیریت چرا در مراتع میانبند را بسیار با اهمیت دانست و در این باره اظهار داشت: بدلیل اینکه مراتع میانبند هر ساله در دو نوبت یکبار در فصل بهار و هنگام کوچ عشایر و دامداران به مراتع ییلاقی و یکبار در فصل پائیز و هنگام کوچ دام ها به سمت مراتع قشلاقی مورد تعلیف قرار می گیرند، حفظ و احیای این مراتع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قاسمی، وسعت مراتع استان تهران را ۹۱۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۳۶۸ هزار و ۶۹ هکتار جزو مراتع قشلاقی و ۵۴۹ هزار و ۹۳۱ هکتار جزو مراتع ییلاقی و میانبند است که ظرفیت مجاز چرای دام در این مراتع ۵۸۵ هزار و ۳۹۹ واحد دامی و تعداد بهره برداران ۵ هزار و ۵۸۲ بهره بردار است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره برداری آنان باطل می شود.

رییس امور مراتع استان تهران خطاب به عشایر، مرتعداران و سایر بهره برداران تأکید کرد: بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه های چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰منجر به طرح اجرائی شود که در غیر این صورت این پروانه ها فاقد اعتبار خواهند بود.

همزمان با پایان یافتن استقرار جامعه عشایر در مناطق ییلاقی (سردسیر) کوچ پاییزه عشایر استان تهران آغاز شده و این کوچ به مناطق میانبند (بین مناطق سردسیر و گرمسیر) رسیده است.

در این کوچ گله های عشایری پس از عبور از مناطق میانبند به مناطق قشلاقی می رسند.

استان تهران حدود ۳ هزار خانوار عشایری دارد که این جامعه تولید کننده ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

برچسب‌ها شهر تهران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران مدیریت امور عشایر استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شهر تهران اخبار کنکور استان تهران چرای دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۷۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش های کشور نسبت به دوره نرمال ۱۳ تا ۱۴ درصد کمتر است.

به گفته او، علی رغم شرایط مساعد بارش نسبت به دوره نرمال، اما در استان های قزوین، البرز، تهران و خراسان رضوی بیشترین کم بارشی را داریم.

وظیفه ادامه داد: در مناطق جنوبی خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان برداشت غلات در جریان است، از این رو به سبب بارش های سیل آسا به کشاورزان توصیه می شود که نسبت به انتقال غلات به انبارها اقدام کنند.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: کشاورزان با مراجعه به کارشناسان اقدامات داشت را انجام دهند که بهترین خروجی را داشته باشند.

به گفته او، با توجه به کاهش منابع آبی ناشی از برداشت بی رویه سفره های زیرزمینی به کشاورزان توصیه می شود که در روزهای بارندگی یک تا ۲ نوبت آبیاری را به تاخیر بیندازند که این امر می تواند کمکی به آبیاری هر منطقه باشد‌.

این مقام مسئول افزود: با توجه به بارش های اخیر در حوزه غرب و جنوب غرب، بخشی از کم بارشی های اخیر در حوزه کشاورزی جبران شد.

وظیفه گفت: با توجه به کاهش بارش و بحران آب در برخی مناطق از جمله تهران، سمنان و خراسان رضوی، مدیریت آب شرب، صنعت و کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه مدیریت آب شرب در این مناطق ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • هشدار مهم مدیریت بحران استانداری
  • آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب‌ها در اصفهان
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی