Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@14:17:51 GMT

جزئیاتی از برنامه‌های یک انجمن تئاتری

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۹۴۲۰

جزئیاتی از برنامه‌های یک انجمن تئاتری

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر جشنواره تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه برای ۸۰۰ گروه رسمی تئاتر دعوتنامه شرکت در جشنواره ارسال شده است تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای بودجه دو میلیاردی انجمن به گونه‌ای است تا در پایان سال قابل دفاع باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، حمید نیلی در نشستی که برای چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، سه شنبه ۲۵ شهریور در تماشاخانه سرو برگزار شد بیان کرد: همان‌طور که عموم مردم در تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سنگ تمام گذاشتند، هنرمندان نیز باید به نوعی به این شهید بزرگوار ادای دین کنند و امید است جامعه تئاتر کشور در این سالگرد بتواند دین خود را هرچند اندک به شهدای دفاع مقدس ادا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن محکوم کردن اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به پیامبر اعظم (ص) گفت: ما از همان اولین روزهای شهادت سردار سلیمانی با همفکری و همکاری دوستان خود در انجمن، نخستین همایش ملی سردار آسمانی را آغاز کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در حاشیه این همایش سعی کردیم تا محفلی با نام «نمایش‌خاطره» راه‌اندازی کنیم؛ به این صورت که بعد از گفتن خاطراتی از دوستان نزدیک و همراه سردار شهید قاسم سلیمانی، با استفاده از خاطرات، آثاری تولید شود که چند اثر نیز از این محفل به دست انجمن رسید که توسط کارشناسان ما در حال بررسی است.

وی ادامه داد: سپس با ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم که فضای تئاتر کشور را با مشکل مواجه کرد؛ دقیقا زمانی که تئاتر کشور با آغاز سال جدید کار خود را شروع می‌کند و این موضوع تئاتر را با خمودی روبه‌رو کرد. به همین دلیل ما «تئاتر + خانه» را راه‌اندازی کردیم تا فضای هنری هنرمندان تئاتر سرد نشود و تئاتر کشور همچنان زنده نگه داشته شود.

وی افزود: در ادامه نیز فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت منتشر شد و برای 800 گروه رسمی تئاتر سراسر کشور کارت دعوت ارسال گردید تا در این جشنواره شرکت کنند. در حوزه جشنوارۀ تئاتر مقاومت، تا کنون 1300 اثر برای ما ارسال شده که از این میان به غیر از بخش نمایش‌نامه‌نویسی، ارزیابی دیگر بخش‌ها به اتمام رسیده است.

نیلی در همین راستا گفت: همچنین ماهنامه «نقش صحنه» را پس از 10 سال مجددا راه‌اندازی کردیم که با استقبال خوبی نیز مواجه شده‌است. این ماهنامه با توجه به عصر فضای مجازی به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود و چهارمین شماره آن نیز به‌صورت ویژه‌نامه چهلمین سالگرد دفاع مقدس تا پایان شهریورماه منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: سایت تخصصی انجمن نیز در حال طراحی و  راه‌اندازی است تا هنرمندان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بتوانند راحت‌تر به اخبار و مطالب تولید شده در این انجمن دسترسی پیدا کنند.

نیلی افزود: در مورد راه‌اندازی مجدد تماشاخانه سرو و رونق تازه آن با پذیرش مدیریت تماشاخانه سرو گفت: باید از توحید معصومی، امیرحسین شفیعی،امیر کلاته،محمد کاظم تبار و جوادتمدنی برای همکار مجدانه ای‌ که با ما دارند قدردانی کنیم. ما تماشاخانه سرو را به‌عنوان یک کمپانی و فعالیت‌های آن را با نگاهی نو در حوزه تولید در نظر داریم. ان‌شاءالله همچنان کار خود را ادامه دهد و به‌عنوان یک تماشاخانه جریان‌سازِ مستمر در تئاتر کشور باشد.

نیلی در مورد برنامه‌های انجمن در چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: اولین رویکرد ما در این حوزه استعدادیابی و تولیدات رادیویی بود که با همکاری رادیو نمایش، جشنواره رادیویی «راویان حماسه» را راه‌اندازی کردیم و تا کنون بیش از 80 اثر در دو بخش روایتگری و نمایش رادیویی به دست دبیرخانه‌های مجازی ما رسیده‌است.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری داشتیم که به تبع آن، 40 نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس در سطح شهر اجرا می‌شود. در همین راستا بنا داریم تا در دهه اول مهرماه با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تجلیلی از هنرمندان عرصه دفاع مقدس داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مورد فعالیت‌های پژوهشی انجمن گفت: انتشار ویژه‌نامۀ «نقش صحنه» را نیز با همین موضوع با نگاهی به اوج و فرود تئاتر دفاع مقدس از آغاز تا کنون داریم. تئاتر دفاع مقدس فراز و فرودهایی داشته‌است؛ به این معنا که در برخی سال‌ها تئاتر دفاع مقدس اوج بسیاری می‌گیرد و در برخی سال‌ها کم‌رنگ می‌شود. به همین منظور نشستی را با موضوع آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس در چهار دهۀ اخیر ترتیب داده‌ایم که قرار است در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شود و به‌زودی جزئیات آن از سوی روابط عمومی انجمن منتشر خواهد شد.

وی افزود: همچنین قرار است انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان دومین همایش سردار آسمانی را در زمان شهادت سردار برگزار کند که الان در حال گردآوری آثار آن هستیم و اساس این کار اجرای تئاتر خیابانی است، اما چند تئاتر صحنه‌ای نیز به‌صورت مهمان در کرمان خواهیم داشت.

نیلی در ادامه گفت: رونمایی از سه کتاب شامل دو نمایش‌نامه از لیلی عاج دربارۀ شهید ابراهیم هادی و کتاب چهار شهید خلبان از شهرام کرمی و یک کار پژوهشی شامل نقد چهل نمایش‌نامه جریان‌ساز دفاع مقدس با قلم آقای نصیری داریم که در این ایام رونمایی خواهد شد و آخرین موضوع نیز نمایشگاه «زخم عتیق» است که واژه مقاومت مفهوم اصلی آن است؛ چرا که سرلوحه همه شهدای دفاع مقدس قیام عاشورا بوده و در این راستا نمایشگاه «زخم عتیق» با محوریت ادوات تعزیه، نسخ خطی و نشست‌های تخصصی و پژوهشی،در حال برگزاری است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد چگونگی برپایی جشنوارۀ تئاتر مقاومت با توجه به وضعیت ویژۀ کرونا گفت: تصمیم بر برپایی جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما در صورتی که کرونا وضعیت را به سمتی ببرد که امکان برپایی جشنواره آن‌گونه که ما در برنامه‌های خود داریم نباشد، برنامه جایگزینی برای آن در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون شفاف‌سازی در مورد بودجه تزریقی به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: دو میلیارد بودجه ما است که در حوزه شفاف‌سازی، میزان فعالیت‌های ما آن را نشان می‌دهد. همچنین ما سعی داریم که به بهترین شکل ممکن و به‌صورت بهینه از آن استفاده کنیم تا با پایان سال بتوانیم از فعالیت‌های خود دفاع کنیم.

نیلی در پایان گفت: از سازمان بسیج هنرمندان، باغ موزه دفاع مقدس، اداره کل ارشاد کرمان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، رادیو نمایش و همه دوستانی که با ما در این مدت و در امور گوناگون همکاری کردند قدردانی میکنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر دفاع مقدس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تئاتر دفاع مقدس تماشاخانه سرو تئاتر کشور راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او گفت: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می‌گشت به مربیگری محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنر‌های نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران