Web Analytics Made Easy - Statcounter

«راه شب» یک برنامه گوینده‌محور شبانگاهی رادیو با سابقه‌ای طولانی است و مخاطبان وفادار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در دورانی که به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی و بستر بی‌پایان اینترنت، سلطان بلامنازع قلمرو رسانه و ارتباطات شده‌اند، رادیو در کنار مخاطبان وفادارش، همچنان پرقوت به حیات خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هشت دهه‌ای که از آغاز به کار رادیو در ایران گذشته است، برنامه‌های پرشنونده و خاطره‌ساز فراوانی به رادیو آمده‌اند. این برنامه‌ها بعد از مدتی به بخشی از خاطره جمعی ایرانیان تبدیل شده و در ذهن آنان ماندگار شده‌اند.

سیاست احیا و تقویت برنامه‌های خاطره‌انگیز

در سال‌های دهه شصت برخی برنامه‌های رادیویی همچون «قصه ظهر جمعه»، «صبح جمعه با شما» و «سلام صبح به خیر» به دایره برنامه‌های پرمخاطب رادیو اضافه شد. این برنامه‌ها با فراز و فرود و شدت و ضعف در طول چهار دهه اخیر به کار خود ادامه داده‌اند و مخاطبان خاص خود را نیز داشته‌اند.

چند سالی است که روند احیا و یا تقویت این برنامه‌ها در دستور کار رادیو و به‌ویژه مدیران رادیو ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه رادیویی قرار گرفته است. شاید برنامه‌های رادیویی از حیث کمیّت مخاطبان به دوران طلایی دهه پنجاه و شصت نرسد، اما از لحاظ کیفی تقویت و احیای این برنامه‌ها می‌تواند رادیو را همچنان در جایگاه همنشین قدیمی مخاطبان حفظ کند.

یکی از همین دست برنامه‌ها، برنامه رادیویی «راه شب» دررادیو ایران است. برنامه‌ای زنده و ترکیبی که حدود 47 سال است از رادیو سراسری پخش می‌شود.

 راه شب؛ یک برنامه گوینده‌محور با مخاطبان وفادار

این برنامه هر شب به یک موضوع اختصاص دارد و از ساعت ۳۰ بامداد تا ۲:۲۵ به مدت ۱۱۵ دقیقه در رادیو ایران پخش می‌شود و گویندگان و تهیه‌کنندگان متفاوتی اجرا و تولید آن را بر عهده دارند.

 پیش از انقلاب اسلامی افرادی همچون حمید عاملی، احمد شاملو و حمید مصدق در این برنامه یه عنوان گوینده حضور داشتند، اما ازبین این گویندگان، نام حمید عاملی بیشتر با «راه شب» گره خورده است.

در سال‌های پس از انقلاب نیز منوچهر نوذری، محمد صالح‌علاء، شمسی فضل‌الهی، عبدالحسین اسکندری، ژاله صادقیان، مرتضی حافظی، فاطمه نیرومند غلامعلی امیرنوری، علیرضا جاویدنیا، داود حیدری، میثم نیکنام و سرور پاکنشان از جمله افرادی هستند که به عنوان گوینده در استودیو پخش برنامه راه شب حضور پیدا کرده و مهمان مخاطبان شب زنده‌دار شده‌اند.

بهره‌گیری از گویندگان توانمند و مسلط، حضور تهیه‌کنندگان باتجربه این حوزه و ساعت پخش در نیمه شب که به صورت بالقوه مخاطبان خاص و وفاداری را به دنبال دارد باعث شده تا راه شب همواره در نظرسنجی مخاطبان رادیو جایگاه خوبی داشته باشد.

«راه شب» به نوعی یک شب‌نشینی خودمانی با مخاطبان وسیع است .علاوه بر شاغلان مشاغلی که به صورت شیفت شب فعالیت می‌کنند، افرادی که به خاطر سفر، بیماری و... در ساعت اولیه بامداد بیدار هستند نیز از مخاطبان عمده این برنامه محسوب می‌شوند.

در این برنامه ترکیبی، اجرای گوینده و پخش موسیقی محورهای اصلی هستند ضمن این که دادن حس آرامش به مخاطب نیز موضوع مهمی است که در تمام بخش‌های این برنامه دو ساعته جریان دارد.

به عبارت دیگر، برخلاف برنامه‌‌های صبحگاهی یا عصرانه رادیو که یکی از لوازم آن موسیقی‌های تند و پرنشاط و اجراها و نمایش‌های شلوغ است، «راه شب» رفیق خلوت شبانه مخاطبان خود است. در نتیجه از مجریانی با لحن آرام، صمیمی و سنگین بهره می‌برد و موسیقی‌های آن نیز در همین مسیر است. 

صدای آرامش برای شب زنده‌داران!

در همین ارتباط، میثم نیکنام یکی از گویندگان برنامه راه شب که حدود هفده سال است به تناوب اجرای این برنامه را بر عهده دارد در گفتگویی که پیش از این با ایسنا داشته عنوان کرده است: فردی که در «راه شب» گویندگی می‌کند باید تبحر داشته باشد تا مخاطب از او مطلبی یاد بگیرد و آرامش کسب کند؛ حتی در جلسات بازبینی برنامه می‌گفتند که صدای من برای اجرای شب، قوی است به همین دلیل سعی می‌کنم با صدای آرام‌تر برنامه را اجرا کنم تا مناسب ژانر شب باشد.

وی می‌افزاید: در ساعاتی که برنامه «راه شب» پخش می‌شود، مردم اگر بیدار هم باشند به دلیل صدا و نور، تلویزیون را روشن نمی‌کنند و می‌توانند با هدفون برنامه «راه شب» را گوش دهند.

حسن همایی یکی دیگر از گویندگان این برنامه نیز با تأکید بر این که گوینده باید صدای آرامی داشته باشد و بی‌هیاهو اجرا کند می‌گوید: همه گویندگان شب صدای فاخری داشتند و آن‌هایی که ویژگی صدا را نداشتند، دانش بسیاری در اجرا داشتند.

وی با بیان این که چندسالی است که خانم‌ها نمی‌توانند تا دو بامداد در رادیو بمانند؛ بنابراین در برنامه «راه شب»، خانم‌ها دیگر نمی‌توانند اجرا کنند؛ این‌ در حالی است که مخاطب به صدای زن و لطافت او نیز نیاز دارد.

«راه شب»؛ برنامه شبانگاهی شاخص در رادیو

همان‌گونه که اشاره شد، راه شب به عنوان یک برنامه ترکیبی به شدت به شیوه اجرای گویندگان خود وابسته است. بنابراین انتخاب مجریان مسلط را می‌توان مهم‌ترین عامل در میزان کامیابی چنین برنامه ای دانست.

اگرچه راه شب در پنج دهه گذشته تقریباً به صورت مستمر از رادیو پخش شده و رنگ تعطیلی را به خود ندیده است، اما به نظر می‌رسد در یک روند مداوم نیاز به تقویت و بازآفرینی دارد. موضعی که بیش از هرچیز به خلاقیت و تسلط تهیه‌کنندگان آن وابسته است.

شناخت مخاطبان و توجه ویژه تولیدکنندگان به زمان خاص پخش «راه شب» می‌تواند آن را همچنان به عنوان برنامه شاخص شبانگاهی رادیو حفظ کند. آن هم در زمانه‌ای که حضور همه‌جانبه شبکه های اجتماعی در مناسبات افراد و پخش 24‌ساعته برنامه‌های تلویزیونی فضا را برای نقش‌آفرینی برنامه‌های رادیویی تنگ کرده است.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: رادیو منوچهر نوذری علیرضا جاویدنیا برنامه راه شب برنامه ها راه شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۰۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رستگاری به افق فلسطین

  ازجمله این‌که همچنان مخاطبان بسیاری ضمن تشکر از تولید و پخش برنامه‌های «زندگی پس از زندگی» و «محفل»، بیان کرده‌اند که منتظر تولید سری جدید این برنامه‌ها هستند. همچنین درخواست کردند عوامل این دو برنامه در ۱۶۲ حضور پیدا کرده تا بتوانند به صورت مستقیم و بی‌واسطه با آنها گفت‌و‌گو کنند. در کنار این دو برنامه؛ «به احترام خدا»، «به افق فلسطین» و «رستگاری» جزو کلیدواژه‌های پرتکرار پیامک‌هایی بود که به این سامانه ارسال شد. 

به احترام خدا
جالب است بدانید میان برنامه کوتاه چند دقیقه‌ای «به احترام خدا» جزو پرتکرارترین کلیدواژه‌های پیامک‌های مردمی است که حدود ۵۰ بار تکرار شده. این میان‌برنامه در ماه رمضان روی آنتن می‌رفت و به موضوعات مختلفی از جمله: مهارت‌های تذکر به روزه‌خواری، تقوای فردی و اجتماعی، گناه علنی و بلوغ و افطاری ساده می‌پرداخت. در کنار تشکر از تولید و پخش این میان‌برنامه، مخاطبان تمایل به بازپخش آن هم داشتند. 
 
آن‌سوی مرگ
باوجود این‌که ماه رمضان به پایان رسیده است اما همچنان برنامه زندگی پس از زندگی پیامک بسیاری از مخاطبان را شامل می‌شود. آنها از تولید و پخش این برنامه تشکر کرده‌اند و انتظار دارند این برنامه در ماه رمضان سال‌های بعد هم ساخته و روی آنتن برود. از طرفی اجرای عباس موزون، مورد توجه‌شان قرار گرفته و اغلب نگاه‌شان به سوژه‌ها و مهمان‌هایی که به این برنامه آمدند هم مثبت بوده است. همچنین تمایل به ارتباط مستقیم با عباس موزون در سامانه ۱۶۲ دارند و درخواست داشته‌اند که این مجری و کارشناس از طریق این سامانه پاسخگوی مستقیم مردم باشند.
 
«رستگاری» در شبکه دو
سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در ماه رمضان از شبکه دو پخش می‌شد. این مجموعه به خاطر محتوا و مضمون ماورایی که داشت و از تکنیک‌های جدید برای ساخت برخی سکانس‌های این سریال استفاده شد، توانست نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند. از این رو در پیامک‌هایی که مخاطبان به این سامانه ارسال کرده‌اند، از پخش این سریال تشکر کرده و همچنین بازی محمود پاک‌نیت مورد توجه‌شان قرار گرفته است. رستگاری نخستین تجربه ده‌نمکی در ساخت سریال ماورایی بود که هم نظرات مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد و هم با برخی نکات منفی هم روبه‌رو شد. با این‌حال این سریال هم جزو کلیدواژه‌های پرتکرار پیامک‌ها محسوب می‌شود.
 
در «جریان» بمانید
یکی از برنامه‌هایی که پخش آن مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است، برنامه «جریان» شبکه یک است. این برنامه که به صورت زنده در روزهای زوج با اجرای علیرضا زادبر پخش می‌شود، برنامه‌ای در حوزه مسائل سیاسی است که به بررسی تحولات کشور از منظر راهبردی می‌پردازد. در پیامک‌های بسیاری بیننده‌های برنامه از پخش آن تشکر کرده بودند و به یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در پیامک‌ها تبدیل شد.
 
ساعت به افق فلسطین
عوامل برنامه «به افق فلسطین» به‌تازگی در ۱۶۲ حضور پیدا کرده و به صورت مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کردند و به سؤالات آنها پاسخ دادند. این برنامه که از شبکه افق پخش می‌شود، نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است. از این رو یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار پیامک‌ها مربوط به این برنامه است که از عوامل برنامه و رویکرد و گفت‌وگوهایی که دارند تشکر شده است. همچنین از سازندگان این برنامه خواسته شده همچنین به تولید آن ادامه دهند و از شخصیت‌ها و چهره‌های مهم دیگری به‌عنوان مهمان در برنامه دعوت کنند.

در خواست بازپخش «بازپرس»
یکی از درخواست‌هایی که مخاطبان رسانه‌ملی داشتند، بازپخش سریال‌های پلیسی امنیتی چون «بازپرس» و «گاندو» است. بازپرس به کارگردانی احمد معمی ساخته شده و ماجرای این سریال درباره یک بازپرس به نام صدراست که در جریان یک قاچاق اقتصادی بزرگ قرارگرفته و به‌دنبال سرنخ‌ها، این پرونده به یک آقازاده و یک تهیه‌کننده رانتخوار می‌رسد و چند ماجرای دیگر به‌دنبال این ماجرا اتفاق می‌افتد. 

با هم بخندیم
یکی از گونه‌های جذاب سریال‌سازی برای مخاطبان تلویزیون، مجموعه‌های طنز است. از این‌رو همواره سریال‌های طنز جزو آثار پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شود. در این میان برخی سریال‌های طنزی که در سال‌های گذشته پخش شده‌ همچنان مورد توجه مخاطبان است و درخواست پخش آن را دارند. به‌عنوان مثال در پیامک‌های بسیاری به پخش مجموعه‌های «خنده بازار»و«افسانه هزارپایان» اشاره شده و درخواست بازپخش این مجموعه‌ها را داشتند. همچنین از برنامه «هموطنز» و اجرای کامران تفتی و از سازندگانش که اقدام به تهیه و تولید چنین برنامه‌ای داشتند هم بسیار تشکر شده است. در ادامه عده‌ای هم درخواست پخش فیلم‌های سینمایی بسیاری را از شبکه نمایش داشتند. از جمله فیلم سینمایی «محمد رسول‌ا...(ص)‌» به کارگردنی مجید مجیدی و همچنین فیلم‌های سینمایی جنگی خارجی و فیلم‌هایی که در دهه ۶۰ در حوزه دفاع‌مقدس ساخته و اکران می‌شد. در پایان نیز از نشست‌های خبری شبکه خبر‌۲ تشکر بسیاری شده‌است.


دیگر خبرها

  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • رستگاری به افق فلسطین
  • ۱۰ محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است
  • ببینید | تاثیر رادیو در افزایش مخاطبان صداوسیما
  • برنامه «پل مدیریت» از رادیو تهران
  • ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» را اجرا کردم