Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، «سیدباقرمصباح‌زاده» آگاه امور سیاسی افغانستان در مورد مذاکرات صلح بین افغانستانی که در دوحه قطر جاری است ، نوشت: عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه کار نادرستی بود و باید این فرصت فراهم می شد تا ایران مواضع حمایتگرانه خود از صلح افغانستان را در این مذاکرات مطرح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آگاه امور سیاسی افغانستان افزود: درحالی که پاکستان و همسایگان افغانستان و کشورهای غیرهمسایه مانند برخی کشورهای عربی ، غربی ، آمریکا، چین و روسیه در نشست دوحه حضور یافتند باید ایران که کشور همسایه افغانستان است و بیشترین مرز مشترک را دارد، باید دراین نشست حضور می یافت.

این آگاه مسائل سیاسی افغانستان گفت: اگر کابل و کشورهای منطقه درتلاش برای نیل به صلح و ثبات پایدار در این کشور هستند، نباید نقش و نفوذ ایران را برای صلح پایدار نادیده بگیرند و باید برای اجماع منطقه‌ای که مهمترین مولفه صلح دوامدار در افغانستان است، نقش همه کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران دراین مسیر به درستی ترسیم شود.

برخی دیگر از آگاهان و سیاست‌مداران افغانستان نیز در صفحات شبکه های مجازی خود دراین زمینه نوشتند: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از صلح افغانستان به عنوان کارت بازی برای رقابت های انتخابات آتی ریاست جمهوری استفاده می کند.

«مسیح اورزگانی» یکی دیگر از فعالان سیاسی افغانستان در فضای مجازی، از کشورهای اسلامی و دولت افغانستان بشدت انتقاد کرد و نوشت : افغانستان به عنوان بازیچه آمریکا در همه موضوعات مورد استفاده قرار می گیرد.

وی دراین زمینه نوشت: بر ما شرم باد که مردم افغانستان  و فلسطین را قربانی می‌کنیم، دمکراسی، حقوق‌بشر، حقوق زنان، عدالت، انسانیت، آزادی و آزادگی را نابود می کنیم تا ترامپِ را کلیددار کاخ سفید بسازیم.

اورزگانی معتقد است: همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سیاست خارجی و مسائل خاورمیانه در آن از جایگاه ویژه برخوردار است؛ مذاکراتِ صلحِ دولت افغانستان  با همراه کردن طالبان در قطر کلید می‌ خورد، تا صرفا یک برگ برنده در دوئل نفس‌گیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اختیار ترامپ قرار گیرد.

این فعال سیاسی افغانستان همچنین استدلال دیگری را مطرح کرد : همزمان با نشست دوحه، امارات و اسرائیل همدیگر را در آغوش می‌ گیرند؛ تا کارت بازی دوم در اختیار جمهوری‌خواهان آمریکا قرار گیرد.

این تحلیلگر افغانستانی افزود: علاوه براین ام‌القرای جهان اسلام و خادم حرمین شریفین (عربستان) فضای کشور خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی باز می ‌کند، تا کارتی بر کارت‌های بازی ترامپ افزوده شود.

نویسنده افغانستانی تاکید کرد: در روزهای اخیر، کشور کوچک بحرین هم در همین هیاهو، اسرائیل را در آغوش می‌گیرد و این خبر هم از طریق توئیت ترامپ به گوش جهانیان رسانده می‌شود. مجموعه‌ این تحولات همزمان بخشی از کمپین انتخاباتی ترامپ به شمار می‌رود، و این بازی‌ها نشانگر این حقیقت تلخ است که کشورهای مسلمان و دنیای اسلام، بازیچه‌ آمریکا و کاخ سفید شده‌اند.

شماری ازکارشناسان سیاسی افغان در روزهای گذشته نیز اظهار کردند: سوء استفاده آمریکا از موضوع صلح افغانستان در نشست دوحه برای پر کردن صندوق رای ترامپ، بزرگترین تهدید در برابر موفقیت نشست بین افغانستانی دوحه است.

 

اخبار مرتبط رایزنی ظریف و سرپرست وزارت خارجه افغانستان درخواست افغانستان برای افزایش فعالیت تجاری با ایران انفجار بمب در مسیر خودروی معاون رئیس جمهور افغانستان خوابی که ترامپ برای عراق و افغانستان دیده است یک هیئت ایرانی به افغانستان رفت

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا افغانستان نشست دوحه مذاکرات صلح افغانستان سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سیاسی افغانستان نشست دوحه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم


به گزارش تابناک؛ رویترز نوشت: جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی گفت: من هستم، نمی دانم چه زمانی اما خوشحال می‌شوم که با او مناظره کنم.

این اظهارات واضح ترین اظهارات بایدن در مورد چشم انداز مناظره ریاست جمهوری بود. بایدن قبلاً متعهد به مناظره با ترامپ نبود و ماه گذشته گفته بود که این موضوع به رفتار رئیس جمهور سابق بستگی دارد. ترامپ که پیش از پیروزی در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان در ماه گذشته از مناظره با رقبای خود امتناع کرد، در هفته‌های اخیر بایدن را به چالش می‌کشد تا با او درگیر شود و به او پیشنهاد داده است که «در هر زمان و در هر مکان» با او مناظره کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در اوایل ماه جاری، بایدن در میان رای دهندگان ثبت نام شده ۴۱ به ۳۷ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد.

گفتنی است بایدن و ترامپ در دو مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ با یکدیگر روبرو شدند.

 

شفقنا

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد
  • خون شریک ۲ + فیلم