Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@02:30:12 GMT

سه وظیفه بالادستی مناطق آزاد ایران

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۶۵۸۳

سه وظیفه بالادستی مناطق آزاد ایران

اباذر آذربون – کارشناش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد در ایران مشمول قوانین و مقررات خاص خودشان می باشند و طبیعتاً توسط نهاد های نظارتی در حال پایش می باشند . اما فارغ از ریز قوانین و مقررات مناطق آزاد که به تعبیری می توان گفت از تصویب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال 1372 آغاز شده در این قانون ، اهداف ، وظایف و اختیارات مناطق آزاد تبیین شده اند اما سه وظیفه اصلی مناطق ازاد در وضعیت کنونی و با توجه به رویکرد کلان سیاست بین المللی کشور کدامند ؟

مهمترین اهدافی که این مناطق باید در راستای تولید و تجارت و صنعت باید مورد توجه قرار دهند و با تمام توان برای این اهداف تلاش کنند کدامند ؟

در پاسخ به این پرسش باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردی ترین موضوعاتی است که توسط مقام معظم رهبری برای همه ارکان کشور ترسیم شده و در همین راستا سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در سال 1392 ابلاغ شده اند ، نقشه راه همه دستگاه ها است از جمله مناطق آزاد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بند یازدهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چند مورد مورد توجه قرار گرفته اند

(  توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج. )

در نگاه مقام معظم رهبری به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، محوریت وظیفه این مناطق ، توسعه است ، که در تبیین موضوع توسعه به موارد بعدی پرداخته شده است .

اولین هدف از اهداف سه گانه ترسیم شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، توسعه با انتقال فناوری های پیشرفته در این مناطق است  .

دومین هدف ، گسترش و تسهیل تولید ، صادرات کالا و خدمات در این مناطق است .

و بالاخره سومین هدف ترسیمی ، تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج می باشد .

با توجه به سه موضوع یاد شده ، مناطق آزاد و مزیت های آنها باید در راستای نیل به این اهداف سه گانه باشند . در هر گونه تغییری چه کاهشی و چه افزایشی ، لازم است که مسیر نزدیک تر برای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته شوند .

اهدافی که به انتقال فناوری های پیشرفته ، تامین نیاز های ضروری و منابع مالی از خارج به این مناطق و صادرات کالا و خدمات از این مناطق به خارج از کشور منجر می شوند .

اهدافی که جامع تعریف شده اند ، نگاهی به واردات و نگاهی به صادرات البته با دیدگاه اقتصاد مقاومتی .

 اساسا نام گذاری مناطق آزاد در ایران از همان ابتدا ( مناطق آزاد تجاری – صنعتی ) بوده که با این رویکرد می توان گفت به روز رسانی شده اند . بند یازدهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید نقشه راه همه مسئولین مرتبط با مناطق ازاد باشد . نقشه راهی که قطعا مورد توجه قوای سه گانه مجریه ، مقننه و قضاییه خواهد بود .

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مناطق آزاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد و ویژه شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران در دیدار روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بر تداوم همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز کامیونی تاکید کرد.

در این دیدار رئیس کل گمرک با اشاره به دشواری شرایط کار کارکنان گمرک در مناطق مرزی و محروم بر ضرورت تجهیز اماکن گمرکی تاکید و خواستار حمایت جدی از گمرک در تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد.

وی با اشاره به حجم کالاهایی که از مناطق آزاد و ویژه به گمرکات داخلی ترانزیت می‌شود، تجهیز متناسب و همسطح تمام گمرکات را در جهت ساماندهی تجارت کشور یک ضرورت برشمرد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: وضعیت گمرکات خصوصاً در نواحی مرزی می‌بایست متناسب با حجم تجارت خارجی کشور ارتقا یابد و این امر نیازمند توجه و حمایت جدی نهادهای تصمیم‌گیر است.

رضوانی‌فر تاکید کرد: در گمرکات کشور در دو سال گذشته به اندازه تمام مدت زمان قبل از آن، دستگاه آشکارساز کامیونی نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با این‌حال گمرک کماکان نیازمند تجهیز به دستگاه‌های آشکارساز است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در این دیدار از تبیین نیازمندی‌های اساسی کشور استقبال کرد و افزود: این تبیین چنانچه منطقی و مستدل مطرح شود می‌تواند به یک گفتمان در محافل مدیریتی کشور تبدیل شود و قابلیت تحقق آن را افزایش دهد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بر تداوم حمایت از گمرک در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده آن و تجهیز گمرکات کشور تاکید کرد.

کد خبر 6094857

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود