Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خوانسار، خوانسار میان کوه‌های بلند قرار گرفته است و این شهر را به زیبایی درختان تنومندش که حاصل زحمات و تلاش کشاورزان و طبیعت دوستان این دیار از ۲۰۰ سال گذشته تا به امروز بوده است می‌شناسند، این درختان تنومند سلامتی و تندرستی، تولید انرژی و نشاط اجتماعی، اقتصاد گردشگر محور و فرهنگ کهن و بالندگی به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی در شهر خوانسار با وجود درختان باقدمت لذت‌بخش و با صفا است پس با اره برقی نفس را از جان آن‌ها نگیرید تا به جای درختان سربه فلک کشیده آپارتمان‌های آسمان خراش را نظاره کنیم.

درختان خیابان امام سایبان رهگذران

محسن مخالفی یکی از کاسبان خیابان امام می‌گوید: درختان خیابان اصلی شهر بیشتر از نوع چنار و با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال است که به مرور زمان که سرشاخه بری نشدند به هم وصل و دالانی سبز تشکیل شده است.

او می‌افزاید: در تابستان قامت بلند درختان سایبانی برای عبور رهگذران و محصولاتی است که کاسبان خیابان برای فروش در بیرون از مغازه پهن می‌کنند و در مغازه از کولر و پنکه استفاده نمی‌کنند.

این کاسب خیابان امام خوانسار تصریح می‌کند: در هنگام عصر حال و هوای این خیابان رنگ شب می‌گیرد و چراغ برق‌ها به دلیل نبود روشنایی روشن می‌شود، زندگی در این شهر با وجود درختان باقدمت لذت بخش و با صفا است.

در سال‌های گذشته سایه اره برقی مرگ زودرسی درختان شد

محسن احمدی از دیگر کاسبان این خیابان اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته سایه اره برقی مرگ زودرسی را برای درختان با قدمت باغات شهر به ارمغان آورد و به دلیل توجه نکردن مردم و مسؤولان نابودی میراث ارزشمند طبیعی را در برخی باغات خوانسار شاهد بودیم که اگر مشاهده کنید احداث آپارتمان‌ها در این خیابان حاصل آسمان فروشی و تراکم فروشی در گذشته است.

او می‌افزاید: از مسؤولان مربوطه شهر خواستاریم آسمان فروشی نکنند تا به جای درختان تنومند و با قدمت شهر آپارتمان‌های سربه فلک کشیده را نگاه کنیم، شغل اکثر مردم شهر خوانسار کشاورزی و در بخش باغداری است و از طریق فروش میوه زندگی می‌گذرانند.

شناسامه دار شدن پنج هزار درخت با قدمت شهر خوانسار

محسن اسحاقی شهردار خوانسار خوانسار از اجرای پروژه شناسنامه دار کردن درختان فضای سبز شهری توسط شهرداری خوانسار خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری خوانسار به منظور حفظ فضای سبز شهری اقدام به تهیه تجهیزات لازم جهت شناسنامه دار کردن درختان موجود در خیابان‌های اصلی شهر خوانسار کرد که در این پروژه از پلاک‌های الکترونیکی جهت ثبت هوشمند اطلاعات درختان استفاده می‌شود.

او می‌افزاید: این پروژه مزایای بسیاری در پایش و حفظ فضای سبز شهری دارد، برای اجرای فاز نخست این پروژه پنج هزار پلاک الکترونیکی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال خریداری شده است.

شهردار خوانسار تصریح می‌کند: با پیشنهاد و پیگیری‌های جمعیت همیاران محیط زیست و با تأیید، پیگیری، تصویب و اجرای شهرداری و شورای اسلامی شهر خوانسار، طرح نجات و بهبود وضعیت زیستی درختان زیبا و ارزشمند چنار دالان سبز به صورت پایلوت بر روی درختان حدفاصل پل حسینیه دوراه تا میدان امام به اجرا درآمده است.

اسحاقی می‌افزاید: این طرح که توسط تیم تحقیقاتی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به سرپرستی سید ابراهیم صادقی خوانساری و واحد  فضای سبز شهرداری خوانسار در حال اجراست، دارای آیتم‌های مختلفی است که بخش اصلی آن تزریق کود، مواد غذایی و قارچ کش است.

او ادامه می‌دهد: آزادسازی اطراف تنه درخت، آبیاری مناسب، هرس مناسب، مبارزه با آفات سرشاخه‌ها همچون شته‌ها، خاک دهی مناسب، جلوگیری از میخ کوبیدن و همچنین کاهش نمک پاشی اطراف درختان در زمستان از جمله اقدامات آتی برای درختان این منطقه است.

شهردار خوانسار با بیان اینکه امیدوارم با حمایت و اقدام موثر و به موقع شورای اسلامی شهر و شهرداری خوانسار و همچنین شهروندان درختان دالان سبز وضعیت زیستی بهتری را کسب کنند، می‌گوید: تزریق کود پای درختان چنار و بررسی تاثیرات تغذیه‌ای بر روی درختان چنار خیابان امام و پلاک کوبی پنج هزار درخت در سطح شهر در فاز نخست از اقدامات شهرداری است.

 

دالان سبز شهر خوانسار در حال توسعه است

هوشنگ صانعی رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار با بیان اینکه قطع درختان در خیابان‌ها و باغات شهر خوانسار ممنوع است، می‌گوید: به منظور حفظ درختان باغات در شورای شهر خوانسار ضوابطی تعریف کردیم تا در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسد تا ورود داشته باشیم و حتی احداث خانه‌های باغی در کمیسیون فضای سبز حفظ درختان مطرح می‌شود تا حداقل درختی قطع نشود.

او با بیان اینکه دالان سبز شهر خوانسار در حال توسعه است و تا رسیدن به مانند خیابان اصلی شهر زمان بر خواهد بود، تصریح می‌کند: درختان باقدمت و مثمرثمر مانند گردو که در آزادسازی‌ها در پیاده‌روها  قرار می‌گیرند پلاک‌کوبی می‌شود.

رئیس شورای شهر خوانسار تصریح می‌کند: هر ساله در فصل پاییز هرس شاخه‌های درختان کهنسالی که ممکن است در اثر حوادث مختلف برای شهروندان خطرساز باشد انجام می‌شود، بیشتر درختان چنار در سطح معابر شهر کاشت می‌شود اما در برخی نقاط به دلیل عمق کم خاک و یا کمبود آب نوع کاشت درختان تغییر می‌کند، آبیاری درختان به صورت قطره‌ای انجام می‌شود.

قطع درختان خطرآفرین نیز بدون اجازه جهاد کشاورزی ممنوع است

محمدرضا مجیدی مدیر جهاد کشاورزی خوانسار در رابطه با حفظ درختان با قدمت شهر خوانسار قطع درختان با قدمت شهر به ویژه گردو را ممنوع اعلام می‌کند و می‌گوید: ۸۰ هزار درخت گردو در شهر خوانسار وجود دارد.

 

 

 

او با بیان اینکه ۷۰۰ هکتار از اراضی خوانسار زیر کشت درختان گردو است که ۵۰۰ هکتار آن آبی و ۲۰۰ هکتار به صورت دیم است، می‌گوید: در مساحت ۱۲۰ هکتاری روستای قودجان ۱۲ هزار درخت است که در دو سال اخیر با جذب ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مبارزه با کرم خراط را انجام دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار خاطرنشان می‌کند: توافق نامه‌ای بین جهاد کشاورزی با شهرداری خوانسار منقعقد شده است تا اگر فردی بخواهد درختان باغات خود را قطع کند به جهاد کشاورزی مراجعه تا پس از بازدید کارشناسان در صورتی که درختان گردو یا کهنسال دچار خشک شدن یا آفت لاعلاج باشد مجوز قطع صادر خواهد شد.

مجیدی اذعان می‌کند: برای جلوگیری از زمستان گذری آفات، درختان هرس می‌شود و چوب آن‌ها برای تهیه زغال و کارگاه‌های نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته قطع درختان به صورت متمرکز غیرقانونی است و اکیپ امور اراضی جهادکشاورزی خوانسار به صورت شبانه‌روزی در سطح باغات گشت دارد و در صورت مواجه شدن با قطع درختان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ر۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: خوانسار کشاورزی زیر سایه فضای سبز شهرداری خوانسار جهاد کشاورزی شهر خوانسار خیابان امام قدمت شهر قطع درختان دالان سبز هزار درخت فضای سبز سبز شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام در شست هم اندیشی نمایندگان تشکلات کارفرمایی و کارگری چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته کار و کارگر، اظهار داشت: باید نگاه ویژه غیر از آنچه که هست به عرصه کار شکل بگیرد، همه عوامل کار اعم از کارگر، کار فرما، مجموعه بیمه‌ای و… می‌باشد.

وی با بیان اینکه نباید فقط به همایش‌ها و لوح‌ها بسنده کرد، افزود: نقش کار را باید به معنای واقعی خود نشان داد و آثار آن در عمل دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری، اضافه کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمتر کاربردی شده و دلایل مختلف دارد که شامل شناسایی نشدن گره‌ها است.

وی بیان داشت: گره‌های مهم باید مورد توجه قرار گیرد، اگر لازم است مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های اجرایی باید ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه کارفرما نمی‌تواند به درستی حق کارگر را ادا کند، افزود: کارگران با انواع مشکلات معیشتی، مسکن، امنیت شغلی و… مواجه هستند، باید ارزش کار را در جامعه به خوبی تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید

زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد

وی یادآور شد: گاهی فقط کار برای امرار معاش است و گاهی برای آبادانی و رسالت جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: امروز بیشتر هدف از کار به دنبال تأمین معیشت می‌باشد که فکر غلطی در اساس نیست ولی در اسلام به کار برای آبادانی جامعه بیشتر توجه شده است.

وی اشاره به آیه قرآن کریم که در آن بیان شده ما شما را از زمین آفریدیم و شما مأمور آبادانی زمین هستید، اذعان داشت: آبادانی زمین، فقط کشاورزی نیست به معنای واقعی زمین را محل آسایش و آرامش بشر قرار دادن و تمام استعداد‌های زمین را شکوفا کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام افزود: زمین یک محل امن برای زندگی بشر باشد تا او بتواند همه استعداد‌های زمین را شکوفا بکند و زمین رونق بیابد.

وی درباره نتیجه شکوفا شدن استعداد‌های زمین اظهار داشت: آشکار شدن آیاتی از آیات پروردگار است که خداوند نشانه‌هایی در درون زمین قرار داده؛ و روح خدایی در بشر تقویت و به کمال می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه کار بشر را به کمال می‌رساند، گفت: اگر نگاه به کار اینگونه بود کار فقط عرصه کارگری نیست، همه باید زمینه رساندن بشر به کمال را فراهم کنند.

وی با اشاره به روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام، بیان داشت: برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است، کار خوب با نگاه اعتقادی، ایمانی و اسلامی باشد، کار در مقوله فرهنگ حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام درباره مشکلات مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسکن ملی مسئله‌ای نیست که نادیده گرفت شود، مسئولین نیز توجیهاتی دارند، اما حرف ما این است مسائل پیچیده را نباید رها کرد و باید از مسئولین و دستگاه‌ها مطالبه کرد و با مطالبه گری شاهد حصول نتیجه می‌شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد