Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز در ابتدا با اشاره به مطالبی از صحیفه حضرت امام خمینی (ره) گفت: نظام اسلامی مبتنی بر امامت عدل است، عدل در تمام مسائل اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی تجلی دارد، صرف قرار گرفتن حاکم عادل در رأس هرم قدرت کافی نیست و همه کارگزاران در هر رتبه‌ای باید از عدالت برخوردار باشند و مردم نیز در این نظام به اجرای عدالت مأمور هستند، در نظام اسلامی مبتنی بر مکتب امام و اسلام پابرهنگان جنگ فقر و غنا تمام نشدنی است، تنها با استقرار حکومت عدل اسلامی است که می‌توان خرابی‌های عظیم فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی را جبران کرد و نوسازی مملکت را به نفع طبقات زحمتکش و مستضعف آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی تنها دولت و ملتی است که توانسته با آرمان‌های بلند و جهان شمول و البته هزینه‌های فراوان پای مردمسالاری بایستد، اما امروز در یک پیچ تاریخی درگیر است و آن پیشرفت با الگوی اسلامی - ایرانی است، درد و دغدغه امروز کشور را حرکت در ریل عدالت دانست؛ هرچند دهه عدالت و پیشرفت را نیز از دست دادیم، عدالت و پیشرفت در هم ممزوج هستند و سال‌ها تز فکری دولتمردان ما این بود اول توسعه و بعد عدالت، این سرمنشأ انحراف حاکمیت از مسیر استقرار آرمان‌های انقلاب بوده است.

ایزدخواه عنوان کرد: اکنون ثمره توسعه عاری از عدالت را همه مشاهده می‌کنیم که در یک کلمه فقر، فساد و تبعیض است، ریشه این انحراف را باید در جریان فکری، فرهنگی و مدیریتی تکنوکرات جستجو کرد؛ ئمقصود چپ و راست، اصلاح طلب یا اصولگرا نیست که این دسته بندی‌ها صرفا قبیله‌ای بود و کارکرد آن برای روز‌های انتخابات است، بلکه اطلاق من به هر مدیر و مسئولی است که مقام خود را از جمهوری اسلامی گرفته است، اما نه به مردمی شدن اداره جامعه قائل است و نه الگوی تمدن ساز اسلام را به رسمیت می‌شناسد، آن‌ها که صد‌ها شهرستان و هزاران روستای ایران را با انبوه مزیت‌های انسانی، اقتصادی، اقلیمی، و فرهنگی نمی‌شناسند و توسعه مد نظر خود را صرفا در فربه سازی پایتخت و چند کلانشهر دیگر منحصر کرده اند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: آن‌ها که سال‌ها به اسم توسعه صادرات جلوی خودکفایی را گرفتند و خام فروشی را دامن زدند و امروز از صادرات خرما، زرشک و محصولات پلیمری و فلزی به کشور‌های همسایه هم عاجز هستند، آن‌ها که از توسعه مزارع و باغات و احیای میلیون‌ها هکتار اراضی مستعد غفلت کرده و روستایی مولد و زحمتکش را مجبور به کوچ از روستا و پناه بردن به حاشیه کلانشهر‌ها کردند و حال در مدیریت همان حاشیه‌ها نیز عاجز هستند.

وی ادامه داد: برنامه ریزان و نسخه نویسانی که سال‌ها به اسم خصوصی سازی اختصاصی سازی کردند و کارخانجات نامدار کشور را به خاک سیاه کشاندند، آن‌ها که با دعوای ساختگی تخصص یا تعهد، گنجینه گرانبهای جهاد سازندگی را با صد‌ها مرکز تخصصی و هزاران متخصص متعهد طی ۳ دولت به اضمحلال کشاندند و امروز در بهبود کپرنشینی‌ها و بسته بندی محصولات خام کشاورزی و توزیع سالم و بی فساد قیر رایگان روستایی نیز درمانده اند، آن‌ها که با وجود نخبگان فراوان و انبوه جوانان کارآزموده و انقلابی چنان در حزب و دسته خود دچار قحط الرجال هستند که مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را همچنان در چنگ خود نگاه داشته اند و هر زمان صحبت از جوانگرایی می‌شود، محکم‌تر بر صندلی ریاست خود می‌چسبند.

ایزدخواه تصریح کرد: آن‌ها که با داشتن انبوه کرسی‌های دانشگاهی اقتصاد، جامعه شناسی، مدیریت و علوم سیاسی که مروج تفکر بازار آزاد بوده اند نمی‌توانند توضیح دهند که این چه اقتصادی است که کارخانجات، مزارع و باغات آن دچار عقب ماندگی و رکود شده و پاساژ‌ها و مال‌ها و شعبات بانکی آن دارد با سرعت نرخ ارز رشد می‌کند، آن‌ها که شریان طاغوت اداری را حفظ کرده و زمینه گسترش امضا‌های طلایی را فراهم کردند، کرسی‌های نمایندگی مجلس در صورت عدم توانایی برای برقراری عدالت و ریشه کن کردن فساد پشیزی نمی‌ارزد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان عنوان کرد: وای بر ما اگر این کرسی بخواهد مایه سرافکندگی ما نزد مردم و شهدا شود و عاقبت آن دوزخ باشد لذا مجلس اول گام دوم باید مسیر به انحراف رفته حکمرانی را در جمهوری اسلامی اصلاح کند، این مجلس باید عدالت و مردم را به ریل حاکمیت بازگرداند، باید در مقابل بروکراسی مولد اقتصاد سوداگر، دلالی و انحصار ترمزدستی را بکشد و باید آموزش خصوصی شده را و سلامت پولی شده را و مسکن غارت شده را به تراز قانون اساسی بازگردانده و باید تولید ملی را به معنای کامل در محوریت اقتصاد قرار دهد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ایزدخواه نماینده مجلس اصولگرا انتخابات ریاست جمهوری سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشست‌های سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد می‌کند؟ این فیلم پیرامون عدالت می‌باشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومت‌ها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامه‌های تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالب‌های هنری می‌باشد و این موضوع می‌تواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسان‌ها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها می‌توانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.

وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینه‌ای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینه‌ای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سال‌ها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق می‌شوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.

وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق می‌افتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر می‌بینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده می‌شود یک بروکراسی مداری محض را اشاره می‌کند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده می‌شود.

حجت‌الاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست می‌کنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسان‌ها بر اساس منافعی که به دست می‌آورند عقل خود را به کار می‌گیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت می‌شود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده می‌شود.

وی بیان داشت: در برخی از فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگری‌های قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهن‌ها خواهد ماند اما در سیاه نمایی‌های برخی فیلم‌های ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان می‌دهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالت‌هایی هم اجرا شده است و عده‌ای به حق و حقوق خودشان رسیده‌اند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا می‌شود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمی‌ماند و ما در انتهای فیلم احساس می‌کنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قوی‌ترین و پاک‌ترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل می‌کنیم.

وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوال‌هایی مطرح می‌شود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمی‌شود بلکه توضیحات سوال می‌شود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیت‌هایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلم‌هایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویه‌هایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازات‌ها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی می‌باشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیت‌های اندیشه‌ای و علم انسانی خودمان را چگونه می‌توانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گره‌های ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسش‌هایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد می‌شود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشه‌ای به سمت تولید حرکت کند.

سلسله نشست‌های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش کلانشهر اراک جذب و انتقال سرمایه است
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی فکری اسلام ناب و انقلاب اسلامی