Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:02:41 GMT

رئیس شورای شهرستان مشهد در سمت خود ابقا شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۸۱۷۲

رئیس شورای شهرستان مشهد در سمت خود ابقا شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در شصتمین جلسه علنی شورای شهرستان مشهد، شهناز رمارم به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، عبدالله دهقان به عنوان نایب رئیس و جواد حسینی و جواد نظری به صورت مشترک به عنوان منشی و خزانه‌دار در انتخابات هیأت رئیسه چهارمین سال پنجمین دوره شورای اسلامی شهرستان مشهد، انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  شهناز رمارم رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: در یک سالی که گذشت کار‌های بسیاری انجام شد از جمله اینکه بانک اطلاعاتی جامع شورای شهرستان آماده شد و توانستیم گردهمایی شورا‌ها و دهیاران را با حضور مدیران برگزار کنیم که متأسفانه به دلیل کرونا و استعفای یکی از اعضای شورای شهرستان مدتی حدنصاب نداشتیم و مجددا به حدنصاب رسیدیم که گردهمایی شورای رضویه به تعویق افتاد و بخش مرکزی که دارای شورا نیست و بلاتکلیف است.

وی بیان کرد: شهر‌هایی مانند ملک‌آباد و رضویه با بودجه کمی که دارند امکان اینکه بتوانند در رفع محرومیت‌زدایی گام بردارند، نیست و تعارض‌هایی که در توسعه این دو شهر وجود دارد دست شورا و شهرداران را بسته و در این جهت نشست‌هایی انجام شده است.

رمارم با بیان اینکه مادرشهر باید از شهر‌های اطراف حمایت کند، عنوان کرد: شهر مشهد برای پیشگیری حاشیه و توقف رشد مهاجرت به مشهد باید جمعیت‌پذیری را بین شهر‌های ملک‌آباد، رضویه و گلبهار تقسیم کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه برای پیشگیری از رشد حاشیه شهر مشهد نیاز است شهر‌ها و شهرک‌های اطراف تقویت شوند، خاطرنشان کرد: اگر روستا‌های اطراف شهر مشهد آباد شوند، این روستا‌ها عزت و حرمت خود را در حاشیه شهر تعویض نخواهند کرد و در صورتی که توسعه متوازن داشته باشد در روستای خود مستقر می‌شوند.

وی تشریح کرد: اگر شهرداری مشهد بخشی از بودجه خود را در حریم مشهد خرج کند و آینده توسعه شهر مشهد را مشخص کند، می‌تواند برنامه‌ای برای کاهش حاشیه‌نشینی داشته باشد.

رمارم با طرح اینکه با توجه به گرانی مسکن، از مرکز مشهد به پیرامون آن مهاجرتی، مخصوصا به روستا‌های چسبیده به شهر مشهد آغاز شده است، افزود: به گفته دهیاران افزایش ۲۰ درصدی جمعیت را در روستا‌های چسبیده به مشهد را داریم و دهیار روستا توان مقابله با ساخت‌و‌ساز‌های بی‌ضابطه را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد ضمن بیان اینکه بار‌ها در جلسات خصوصی و رسمی گفتیم که شهرداری پهنه‌بندی شهر مشهد را تعیین تکلیف کند، اشاره کرد: اگر ساخت‌وساز‌های ناهمگون افزایش یابد، حاشیه‌هایی در اطراف مشهد آغاز می‌شود و بعداً شهرداری هزاران میلیارد باید هزینه کند تا آلونک‌نشینی را از چهره شهر پاک کند.

تعادل در توزیع اعتبارات شهر‌ها و روستا‌ها رعایت نشده است

نایب رئیس شورای شهرستان مشهد نیز در بخش دیگری از جلسه با بیان اینکه شورای شهرستان در این سه سال هیچ حاشیه‌ای نداشت و کرونا تأثیر زیادی در عملکرد شورا داشت و برخی کار‌ها را به تأخیر انداخت، اظهار کرد: کار‌ها قرار بود در سه بخش انجام شود که در احمدآباد انجام شد و قرار بود در دو بخش دیگر به انجام برسد که کرونا آن را تعطیل کرد.

عبدالله دهقان بیان داد: کار‌هایی که باید در یک سال آینده انجام دهیم، زنده شدن خود شورا‌ها است که به لحاظ قانون آنچه در توانمندی شورا‌ها تعریف شده در فضای شورا‌ها نیست.

وی با بیان اینکه ظرفیت شورا‌ها که حاضر هستند بدون حقوق و پاداش برای مردم خدمت کنند، جایگاه خود را در قانون پیدا نکرده است، عنوان کرد: شاید مسؤولان مایل نبودند که شورا‌ها به عنوان رقیب جایگاه خود را پیدا کنند و باید از این ظرفیت برای آبادی روستا‌ها استفاده کنیم.

نایب رئیس شورای شهرستان مشهد با اشاره به اینکه آنچه باید در این یک سال آینده دنبال کنیم، ریشه‌یابی است، تشریح کرد: کشور ما به لحاظ نظامی بیمه شده و کسی نمی‌تواند تعرضی به کشور داشته باشد، آنچه کشور ما را تهدید می‌کند بحث معیشت مردم است، اگر مسؤولان ما نگاه ملی به مسأله اقتصادی کشور داشته باشند، می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم.

دهقان افزود: در بحث توزیع اعتبارات در شهر‌ها و روستا‌ها تعادل رعایت نشده و خیلی از روستا‌ها غافل ماندیم، این روستا‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات شهری ما را حل کنند و اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه شهر را حل کنیم تنها راه آن توجه به روستا‌ها است که در این صورت مشکلات بیکاری شهر مشهد حل می‌شود، چرا که بالای ۵۰ درصد از مردمی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، افرادی هستند که از روستا‌ها به دلیل کمبود امکانات مهاجرت کردند.

وی افزود: اگر بتوانیم در روستا‌ها زیرساخت‌ها را مهیا کنیم، مشکلات حاشیه شهر حل می‌شود و روستاییان به زادگاه خود بازگشته و به یک تولیدکننده تبدیل می‌شوند.

عدم گازرسانی به واحد‌هایی که تغییر کاربری و ویلاسازی داشته‌اند

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نسبت به آخرین وضعیت گازرسانی گفت: از نظر ما ۳۴۸ روستای واجد شرایط گازرسانی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده ۳۳۰ روستا گاز دارد، ۹۷.۵ درصد که از این نعمت بهره‌مند است، ۱۸ روستای واجد شرایط داریم که گاز ندارند، ۱۵ روستا را در دست اجرا داریم و در سال آینده اجرا می‌کنیم که پس از اجرا ۹۹.۹ درصد روستا‌های واجد شرایط گاز دارند.

حسن افتخاری با بیان اینکه شهرستان مشهد از پیشتازان گازرسانی در کشور است، اظهار کرد: از سال جاری وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران طرحی را تحت عنوان پویش سبز تعیین کرد و هر استانی و شهرستانی که بیش از ۹۵ درصد آن حوزه تحت پوشش گاز قرار بگیرد، به آن در وزارت نفت شهر سبز گفته می‌شود و پویش شهر سبز از استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد آغاز شد.

وی در رابطه با گازرسانی شهری عنوان کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهرستان مشهد تحت پوشش هستند و یک میلیون و ۱۵۴ هزار مشترک شهری داریم که تحت پوشش گازرسانی هستند و در مجموع بالغ بر یک‌میلیون و ۲۷۵ هزار مشترک داریم که بعد از تهران بیشترین میزان اشتراک گاز را در مشهد داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نسبت به روستا‌هایی که گازدار هستند، ولی مدت زمان نصب علمک آن‌ها طولانی است، خاطرنشان کرد: به لحاظ اقتصادی برای ما امکان ندارد در هر شهری پیمانکار مستقل داشته باشیم و هیچ پیمانکاری تمام سال را به خاطر ۲۰ روز در شهر مستقر باشد.

افتخاری ضمن بیان اینکه مشکلی که وجود دارد صدور مجوز‌ها است، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل نصب علمک گاز تمام درخواست‌ها را به همراه مجوز‌ها به صورت تجمیعی به ما بدهید و یک بازه زمانی را مشخص کنید که تا پایان سال به انشعاب نیاز نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شهرداری و دهیاری‌ها گاهی به دلیل اینکه ساخت‌وساز خلاف قانون مجوز صادر نمی‌کنند، تشریح کرد: اگر واحدی غیرمجاز ساخته شده مجوز صادر نشود و اگر مجاز است و واحد طلبی به شهرداری دارد ما خدمت ارائه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی واحد‌ها خارج از محدوده خدماتی هستند، ادامه داد: اگر قرار است ارائه خدمتی شود ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم و به واحد‌هایی که تغییر کاربری و ویلاسازی داشتند خدمت ارائه نمی‌کنیم.

افتخاری در رابطه با ۱۵ روستا که در بخش احمدآباد و تبادکان قرار دارند، اذعان کرد: دو اتفاق در ابتدای سال افتاد که پروژه‌های ما را تحت شعاع قرار داد، یکی کرونا بود که سبب تعطیلی پروژه‌ها شد و در برخی مناطق که حالت اضطراری داشت خود اهالی جلوی کار را گرفتند.

وی نسبت به اتفاق دوم که افزایش قیمت‌ها بود و روی تمام پروژه‌های عمرانی تأثیر گذاشت، خاطرنشان کرد: در روز‌های اول سال هماهنگی‌های بسیاری را انجام دادیم و تصمیمات خوبی گرفته شد و پروژه گازرسانی ۱۵ روستا تعطیل نیست، ولی بنا به دو دلیل ذکر شده همراه با تأخیر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: از نظر اعتباری مشکل را حل کردیم و در حال حاضر هیچ پیمانکاری هیچ مطالبه‌ای از ما ندارد و به عنوان آخرین حربه از فسخ پیمانکار و پیمانکار جدید استفاده می‌کنیم.

افتخاری تشریح کرد: تلاش می‌کنیم تا سه ماه آینده به پیمانکاران فرصت دهیم و اگر طبق تعهد پیش نروند با پیمانکار جدید تا پایان شهریور سال آینده کار گازرسانی ۱۵ روستا تبادکان و احمدآباد را تمام کنیم.

وی ادامه داد: گاز مایع و نفت سفید برخی روستا‌ها قطع شده است و هماهنگی انجام دادیم تا تأمین سوخت برای این روستا‌ها صورت گیرد و مشکل حل شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه مصوبه‌ای در سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی داشتند که تمام دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی دارد اجرایی کنند و درآمد حاصل از پروژه، اعتبار پروژه را تأمین کند.

افتخاری شرح داد: به روستا‌هایی که هر خانوار ۱۲ میلیون تومان اعتبار برای گازرسانی نیاز داشته باشند، روستا‌ها واجد شرایط گفته می‌شود و طبق این مصوبه تنها این روستا‌ها در نوبت گازرسانی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اعتباراتی که سال جاری هزینه می‌کنیم بالغ بر یک هزار میلیارد تومان خواهد بود و این رقم قابل توجهی است، یادآور شد: اتفاق خوبی که افتاد گازرسانی صنایع بود که هر صنعتی که تا ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد را به صورت رایگان گازرسانی کنیم و اگر اعتبار بیشتر شد، مابقی را از واحد صنعتی دریافت می‌کنیم.

گفتنی است؛ در بخش دیگری از جلسه انتخابات هیئت رئیسه چهارمین سال پنجمین دوره شورای اسلامی شهرستان مشهد انجام شد که شهناز رمارم به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، عبدالله دهقان به عنوان نایب رئیس و جواد حسینی و جواد نظری به صورت مشترک به عنوان منشی و خزانه‌دار انتخاب شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شیوع کرونا محرومیت زدایی ساخت و ساز رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی شورای شهرستان مشهد روستا ها روستا ها واجد شرایط سال آینده حاشیه شهر انجام شد شهر مشهد ۱۵ روستا پروژه ها شورا ها شهر ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است

  احمد آرامی  بیان کرد: شوراهای اسلامی در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گرفته است که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا به‌عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است.

آرامی تأکید کرد: نقش شورا در آبادانی روستا و شهر نقش بسزایی ایفا می‌کند که کلیه کارهای عمرانی در شهر و روستا زیر نظر شورا انجام می‌شود. در روستاها کار عمرانی بر اساس درخواست و مصوبه شورای اسلامی آن روستا به دهیاری روستا ابلاغ می‌گردد و دهیار را موظف به اجرای مصوبه شورا پس از اخذ مجوز کمیته تلفیق که در بخشداری محل انجام می‌شود را می‌نماید .

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا هر چهار سال یکبار بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران با رأی اکثریت مردم که توسط وزارت کشور در ایران و فرمانداری‌ها در شهرها و بخش‌ها انجام می‌گیرد که مردم هر شهر و یا روستا به محل برگزاری و مقر صندوق رأی‌گیری مراجعه و رأی خود را به صندوق می‌اندازند و طبق قانون با نظارت شورای نگهبان و هیئت اجرایی و دیگر بازرسین حاضر صندوق انتخابات انجام و در پایان نامزدهای شورا هر کدام که اکثریت آرا را داشته باشند به‌عنوان شورای شهر یا روستا انتخاب می‌شوند .

آرامی افزود: شورای اسلامی در روستاهایی که جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر باشند تعداد اعضای شورا ۵ نفر و روستاهای کمتر از ۲۰۰۰ نفر سه نفر به‌عنوان شورا انتخاب می‌شوند که اعضای شورا از بین خودشان یک نفر رئیس شورا، نائب رئیس و منشی انتخاب می‌کنند و مدت چهار سال به کار شورا ادامه می‌دهند .

وی در خصوص وظیفهٔ شورا افزود: وظیفه شورای اسلامی رسیدگی به مشکلات روستا و تعیین یک نفر با مدرک تحصیلی دیپلم به‌عنوان دهیار روستا انتخاب می‌کند تا دهیار کلیه مصوبات شورای اسلامی را که هدف آن پیشبرد و برطرف‌کردن مشکلات روستا مثل انجام روشنایی معابر روستا جمع‌آوری زباله‌ها،،،،،و غیره و آنچه کار عمرانی که در روستا انجام می‌گیرد .

وی افزود: طبق مصوبات شورا باید انجام شود عملکرد شوراها زیر نظر بخشداری محل انجام می‌گیرد که با کمک شورای اسلامی بخش انجام می‌گیرد و تمام مشکلات شوراها توسط بخشدار انجام می‌شود در قانون اساسی کشور برای شوراهای اسلامی روستا هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ چون شورای اسلامی روستا یک نهاد مردمی که به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی برعهده دارد.

آرامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم و برجسته مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب می‌شود که هیچ‌گونه دستمزدی از هیچ نهاد دولتی و مردمی دریافت نمی‌کند و برای رضای خداوند و رضایت و آبادانی مردم روستا خدمت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای رفع مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای حل مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • مشکلات شهرستان‌های استان روی میز وزیر کشور
  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر
  • شهردار ارومیه در سمت خود ابقا شد
  • برکناری شهردار ارومیه رای نیاورد
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • تحویل ۱۴۸۳ سند نهضت ملی مسکن و ۱۰۰۰ فقره سند مالکیت در شهرک علوی
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است