Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش بنیان کشورمان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق به تولید و صادرات "نهال‌های بدون آفت با طول عمر بالا" شد. - اخبار اجتماعی -

سید علی موسوی؛ مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در مورد ویژگی‌های محصولات این شرکت اظهار کرد: محصول تولیدی شرکت، پایه رویشی هلو بادام GF677، پایه رویشی گلابی، پایه رویشی هلو بادام GN15، پایه رویشی آلو میروبالان، پایه رویشی گزیلا6 و انواع پایه سیب مالینگ است که مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی شرکت، نهال کشت بافتی درختان میوه از پایه‌های رویشی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پایه رویشی از طریق کشت بافت گیاهی تولید و به منظور تولید انواع میوه­‌های دانه‌­دار و هسته‌­دار کشت می‌شوند؛ ما چند سالی است که پایه‌های کشت بافتی درختان میوه را به‌صورت انبوه تولید و عرضه می‌کنیم اما از آنجا که نهال کامل تولید نمی­‌شود، به نوعی خام‌فروشی بود و سود چندانی نصیب شرکت نمی‌شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد تسهیلات دریافتی  این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: برای جلوگیری از خام‌فروشی و تولید نهال از صندوق نوآوری و شکوفایی 700 میلیون تومان تسهیلات قبل از تولید صنعتی دریافت کردیم که از این میزان 300 میلیون صرف خرید 2 هزار متر گلخانه برای تولید سالانه 100 هزار نهال و باقی به عنوان سرمایه در گردش استفاده شد؛ در نظر داریم از خدمات سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری نیز برای راه‌اندازی باغ مادری و تولید نهال و عرضه آن با مجوز به باغداران استفاده کنیم؛ به نوعی قصد داریم برای نهال‌ها استانداردسازی کنیم.

موسوی در مورد شیوه‌های رویش درختان میوه‌ نیز گفت: تکثیر درختان میوه در باغبانی به چندین روش انجام می‌شود که یکی از آنها روش پایه و پیوندک است و از زمان‌های قدیم در باغبانی استفاده می‌شود؛ در این روش یک درخت وحشی به عنوان پایه عمل می‌کند که قابلیت میوه‌دهی ندارد و در عمل بخش رویشی درخت مانند ایجاد ریشه، ساقه و برگ را بر عهده دارد و یک پیوندک به آن پیوند زده می‌شود که وظیفه تولید میوه را بر عهده خواهد داشت؛ با توجه به اینکه در حال حاضر نهال بذری بسیار محدود است و باردهی و عمر درخت و عملکرد آن بر اساس بذر نیز صرفه اقتصادی ندارد شیوه پایه پیوندک بیشتر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به واردات پایه‌های رویشی از هلند به کشور، در مورد ویژگی‌های پایه‌های رویشی گفت: برای تولید کشت بافتی از یک گونه گیاه باغی خاص، نیاز به طراحی پروتکل‌‌های اختصاصی برای تولید انبوه از طریق "ریزازدیادی" است؛ این پروتکل‌‌ها شامل فرآیند سالم‌سازی اولیه، محیط کشت ساقه‌‌زایی، محیط کشت ریشه‌زایی، سازگاری و نهایتا پیوند زدن ارقام روی پایه‌‌ها است که ما توانستیم پروتکل‌‌های اختصاصی برای چندین رقم از گیاهان مختلف را به دست آوریم.

موسوی استفاده از پروتکل‌‌های اختصاصی برای تولید انبوه را سودده عنوان و تصریح کرد: یکنواخت‎ بودن پایه‎های تکثیر شده، حذف آلودگی قارچی و باکتریایی و بیماری‎های ویروسی در پایه‎های تولید شده، امکان تکثیر سریع پایه‎ها و تولید تعداد زیادی گیاه مشابه، فراهم کردن امکان تکثیر بدون تاثیرپذیری از شرایط محیطی، تولید و تکثیر مداوم گیاه در سال و تولید متابولیت‎های ثانویه مهم گیاهی در شرایط کنترل شده از مهم‌ترین مزایای تولید نهال از طریق کشت بافت است؛ درختان نهایی در باغ یکنواخت نیز ضمن افزایش چهار برابری عمر، دارای محصول نهایی بیشتر و باردهی اقتصادی بالاتر هستند که دانش فنی آن توسط شرکت ما، بومی‌سازی شده است.

وی مهم‌ترین مزیت محصول نسبت به محصولات تولید داخل و نمونه‌های خارجی را تنوع بسیار بالای محصولات و قیمت پایین‌تر آن اعلام کرد و در مورد چشم‌انداز آینده شرکت نیز گفت: برنامه ما توسعه محصول به خصوص پایه‌ها و نهال‌ها است؛ بر این اساس به یک باغ مادری برای تامین منابع پیوندک و پایه نیاز داریم تا منابع کشت بافت نیز در اختیار شرکت باشد و از ابتدا تا انتهای تولید نهال به‌صورت علمی و تحت‌نظر انجام شود و در نهایت نهال آماده رویش به باغدار عرضه شود؛ در صورت تولید نهال‌هایی با لیبل آبی، امکان صادرات نهال نیز فراهم خواهد شد.

خرید بهترین نهال گردو و تأثیر آن در سودآوری نهالستان گردو6300 اصله نهال به تعداد شهدای لرستان در استان غرس می‌شودنکاتی در رابطه با خرید نهال گردو و نهال بادام که شما نمی‌دانید!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علم و تکنولوژی علم و تکنولوژی شرکت دانش بنیان درختان میوه برای تولید تولید نهال پایه رویشی پایه ها نهال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان تات گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری هستند؛ اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

محمدمهدی قاسمی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری خود هستند.

وی افزود: اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد و برای کشاورز قابل استفاده شود، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت. به دنبال این هستیم که در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌دهی را انجام دهیم.

قاسمی بیان کرد: ما ظرفیت کشاورزی را به طور کامل می‌شناسیم و نسبت به شرایط کشور، کشاورزان ‌و کشت‌های مختلف اطلاعات داریم که شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشند. اینکه مخاطب چه کسی باشد و محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دست چه کسی برسد، مهم است.

معاون سازمان تات(تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ما مسیر را برای دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان به یافته‌های دانشی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک خودشان تسهیل می‌کنیم. نیازی به تسهیلات نیست، ما بسترهایی داریم که از بسیاری از تسهیلات بهتر است و کمک بسیار بزرگی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه