Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت مجلس به دانشجو گفت: ضرورت تقویت بودجه شبکه‌های برون‌مرزی معاونت برون مرزی صداوسیما امری غیرقابل اغماض و غیر قابل چانه زنی است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل؛ مدتی پیش بود که خبر قطع پخش شبکه الکوثر توسط شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست و همچنین قطع پخش شبکه سحر از روی ماهواره پاک‌ست به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت‌های ماهواره‌ای خبرساز شده بود که با این اتفاق امکان دسترسی مخاطبان در کشور‌های عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا به شبکه الکوثر و صد‌ها میلیون مخاطب به شبکه سحر اردویی در منطقه شبه‌قاره قطع شده است و طی این مدت نه تنها اخباری مبنی بر تلاش مسؤولان دولتی برای حل مشکل و تامین ارزی این شبکه‌ها منتشر نشده است بلکه خبر‌های ناگواری مبنی بر احتمال قطع سایر شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همچون پرس تی وی به خاطر انباشت بدهی‌های ارزی به شرکت‌های ماهواره‌ای به گوش میرسد که با عدم تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه ملی این اتفاق محتمل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همین بهانه گفتگویی داشته ایم با ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از نظرتان میگذرد:

ابراهیم رضایی با اشاره به مهم ترین و اصلی ترین ماموریت شبکه های برون مرزی در کشور گفت: مهم ترین و اصلی ترین ماموریت شبکه های برون مرزی ابلاغ پیام حق طلبانه مردم ایران به سراسر عالم و خارج از مرزهاست آنهم به زبان های مختلف بین المللی.

 

وی افزود:همچنین ارائه چهره‌ای دقیق و شفاف از ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به دنیا از دیگرماموریت ها و اهداف این شبکه هاست که باید برای این مهم بکوشند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همچنین اطلاع رسانی شفاف و دقیق و اطلاع رسانی متفاوت از پروپاگاندای رسانه های نظام سلطه از جمله سایر ماموریت های این شبکه هاست. این شبکه ها باید این اطلاع رسانی را صحیح،دقیق و سریع از تحولات منطقه و ایران به جهان مخابره کنند.

 

رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به جنگ نرم و روز افزون دشمنان علیه کشور و هجمه رسانه ای شکل گرفته چرا باید از شبکه های برون مرزی کشورمان حمایت کرد؟ گفت: ماباید از این شبکه‌ها حمایت کنیم چرا که شبکه‌های برون مرزی ابزار جنگ نرم در مقابل تهدیدات دشمنان هستند. این شبکه ها  همچنین ابزاری برای دیپلماسی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند و اگر نباشند مطمئناً پروژه ایران هراسی از سوی صهیونیست ها و آمریکایی ها، با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این شبکه ها ابزاری هستند که باعث می شوند تا مردم دنیا تصور درستی ازایران به دست بیاورند، بیان کرد: بنابراین حتماً باید از این شبکه‌ها حمایت شود.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: بدون شک شبکه های برون مرزی در افزایش  توان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران نقش چشم گیری دارند که باید مدنظر قرار گیرند.

 رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این شبکه ها در مقابله با جنگ رسانه ای و همه جانبه دشمن توان فنی لازم را دارند؟ افزود: قطعا باید شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی در راستای نیازهای فنی خود تقویت شوند. در حال حاضر توان فعلی این شبکه ها مطلوب نیست و باید به نقطه مطلوب برسند. به اعتقاد بنده فاصله این شبکه ها برای رسیدن به توان فنی لازم زیاد است.

 

 وی تاکید کرد: ناکافی بودن توان فنی این شبکه ها به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در این بخش است. این درحالی است که کشورهای غربی سرمایه‌گذاری بی‌حد و حصری در راستای نظام رسانه ای خود دارند. به عنوان مثال در همین منطقه خودمان اگر ما یک شبکه عربی تاسیس می کنیم آنها ده ها شبکه عربی ایجاد می کنند تا تمام توان خود را جهت تبیلغات منفی علیه نظام جمهوری اسلامی به کار بگیرند بنابراین تقویت شبکه های برون مرزی با اولویت بالابردن توان فنی این شبکه ها باید مدنظر قرار گیرد.

 

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر ضرورت دارد تا بودجه شبکه های برون مرزی، با توجه به سرمایه گذاری سنگین دشمنان در ایجاد شبکه های معاند و ماهواره ای تقویت شود؟ گفت: تقویت بودجه شبکه های برون مرزی کشور ضرورت جدی دارد زیرا  ما در حال حاضر در جنگ رسانه ای با استکبار جهانی هستیم. بنابراین به میزانی که دشمن در این جنگ سرمایه‌گذاری می‌کند ما هم باید در این جنگ سرمایه گذاری کنیم. ما باید پدافند لازم را در مقابل آفند دشمن داشته باشیم تا بتوانیم آنها را شکست بدهیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس تاکید کرد:ما باید بتوانیم به اندازه دشمن روی شبکه های بین المللی خودمان سرمایه گذاری و به اندازه دشمن در این راستا کار کنیم.آن وقت است که تازه می توانیم بگوییم در این جنگ به برابری لازم دست پیدا کرده ایم.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در حال حاضر در یک جنگ رسانه‌ای هستیم اظهار کرد: ما در شرایط جنگی هستیم،اما متاسفانه برخی مسئولین این موضوع را همچنان درک نمی کنند .

 

وی با بیان اینکه ما در یک جنگ فرهنگی نیز قرار داریم، عنوان کرد:مسئله شبیخون فرهنگی بارها از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است بنابراین باید برای مقابله با این جنگ رسانه ای و نرم بودجه شبکه های برون مرزی را تقویت کنیم .

 

رضایی تاکید کرد: تقویت بودجه شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما غیرقابل اغماض و غیر قابل چانه زنی است. بودجه این شبکه ها سال هاست که با مشکل رو به روست. متاسفیم که عده ای در داخل کشور اهمیت جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای دشمن را درک و فهم نمی کند.

 

 وی تاکید کرد ما باید در این جنگ رسانه ای به نوعی آذوقه سربازان رسانه‌ای را تهیه کنیم و نگذاریم خط مقدم رسانه ای مان تضعیف شود. این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید حتی بودجه شبکه های برون مرزی مستقل باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شیفتگان غرب باید بروند و ببینند کشورهایی چون انگلیس چه سرمایه های هنگفتی را برای تقویت رسانه های خود  در نظر می گیرند، تصریح کرد: این کشورها حتی مالیات از شهروندان خود می گیرند و علیه نظام جمهوری اسلامی شبکه فارسی زبان  می سازند. عمده فعالیت این شبکه ها صرف براندازی کشور و اراده مردم ماست. آن وقت ما برای مقابله با ظلم آنها و جنگرسانه‌ای شان، آنهم درحساس ترین دوران و حساس ترین سال ها بودجه شبکه های برون مرزی را کاهش می‌دهیم یا در تخصیص آن کوتاهی می کنیم. این مسئله به هیچ  وجه پذیرفتنی نیست و امیدوارم به زودی زود این مسئله اصلاح شود.

 

وی تاکید کرد: جالب است که بدانید دولت برای برخی از بریز و بپاش ها و برخی از هزینه‌های اضافه منابع لازم را دارد اما زمانی که باید برای این شبکه ها هزینه کند ،می‌گوید منابع لازم وجود ندارد.  این امر نشان می دهد که یک اراده سیاسی و یک اراده جنایی پشت پرده است و مانع  تقویت بودجه شبکه های برون مرزی می شود.بنده معتقدم نه تنها نباید بودجه این شبکه‌ها را کم کرد که باید بودجه این شبکه‌ها را مضاعف و چندین برابر کرد؛ چرا که ابزار اصلی نظام اسلامی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان این شبکه ها هستند. امیدواریم این رویه های غلط تغییر کرده و اصلاح شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عضو کمیسیون امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی سرمایه گذاری جنگ رسانه ای شبکه ها ماهواره ای خارجی مجلس توان فنی جنگ نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!

تین نیوز

مساله فروش نفت ایران برای بسیاری از رسانه های معاند و همسویانشان در داخل تبدیل به بحران شده است از این جهت هر روز گمانه زنی هایی از میزان تخفیف فروش نفت ایران منتشر می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم تولید و به تبع آن صادرات نفت خام ایران افزایش یافت تا جایی که برخی از مسؤولان دولت قبل نیز به این موضوع تشکیک وارد کرده و اعلام کردند آماری که از فروش نفت ایران در دولت سیزدهم منتشر می شود واقعی نیست.

این مساله تاجایی مطرح شد که جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم به این صحبت ها واکنش نشان داد و اعلام کرد مساله افزایش فروش نفت ایران حتی مورد تأیید سناتورهای امریکایی است و هر روز تصمیمات جدید در این باره اتخاذ می شود تا بتوانند جلوی این افزایش صادرات نفت را بگیرند و در مسیر این افزایش صادرات سنگ اندازی کنند.

بعد از این صحبت ها و انتشار آمار و ارقام رسمی از میزان فروش نفت ایران در دولت سیزدهم توسط رسانه ها و مؤسسات بین المللی از جمله اوپک و مؤسسه بین المللی انرژی جریان رسانه های معاند فضای تخریب را به سمت تخفیف های نجومی برد و اعلام داشت ایران در ازای تخفیف های بالا موفق شده است تا صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این مساله موجب شد تا گمانه زنی ها در مورد میزان تخفیف در فروش نفت ایران در ماه های گذشته بالا بگیرد و صحبت از ارقام نجومی چند ده دلاری در تخفیف نفت ایران به چین مطرح شود.

به عنوان مثال یکی از رسانه های داخلی به استناد یک توییت که معلوم نیست متعلق به کیست زمستان سال گذشته اعلام کرده است ایران به ازای هر بشکه نفت ۲۰ دلار تخفیف می دهد که این مساله موجب شد تا در رسانه ها یک جریان ایجاد کند.

بعد از آن رسانه ای دیگر بدون اشاره به رقم خاصی اعلام کرد مابه التفاوت در فروش نفت ایران و قیمت نفت ایران که در سبد اوپک اعلام شده است می توان متوجه شد که ایران تخفیف نجومی به مشتریان خود می دهد.

اخیراً نیز یکسری رسانه معاند نیز به استناد به میزان فروش نفت روسیه که از سوی اتحادیه اروپا اعلام شده است باید حد اکثر با قیمت ۶۰ دلار نفت اورال خود را بفروشد این برداشت را کرده اند که قطعاً میزان تخفیف نفت ایران نیز به اندازه روسیه و یا حتی بیشتر از روسیه است و قیمت فروش نفت ایران را چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ دلار اعلام کرده اند.

ایران چه مقدار تخفیف بابت فروش نفت می دهد؟

باید یک مساله شفاف شود که آیا دادن تخفیف در فروش نفت امری طبیعی است یا غیر طبیعی؟ در همین رابطه محمود امراللهی یکی از کارشناسان انرژی گفت: در مساله بازار یابی باید به این نکته توجه کرد که کشورهای تولیدکننده برای نگهداشت بازار باید اقداماتی را انجام دهند که یکی از این اقدامات تخفیف در فروش نفت است.

امراللهی گفت: کشوری مانند عربستان نیز هر ازگاهی قیمت نفت خود را برای مشتریانش تغییر می دهد در برهه ای قیمت را بالا و در مقطعی قیمت ها را پایین می آورد. باید خاطرنشان کرد که نفت عربستان تحریم نیست و این کار را انجام می دهد.

وی ادامه داد: جالب است بدانید که دیگر کشورهای تولیدکننده نفت که عضو اوپک نیستند نیز چنین اقداماتی را انجام می دهند به عنوان مثال کانادا، آمریکا، روسیه قبل از تحریم، کشورهای تولیدکننده نفت حوزه آمریکای لاتین نیز به مشتریان خود تخفیف هایی می دهند بنابراین دادن تخفیف در فروش نفت امری کاملاً جا افتاده در بازار نفت است.

وی گفت: در شرایط تحریم این مساله جدی تر می شود زیرا وقتی تحریم اعمال می شود شما دو کار می توانید انجام دهید یا باید در چاه نفت خود را ببندید و تولید را کاهش دهید و یا اینکه با اعمال تخفیف های بیشتر مشتریان خود را حفظ کنید. لازم است بدانید اثر اول بر اقتصاد بسیار سنگین تر است زیرا اگر یک زمانی تحریم ها برداشته شود باید هزینه های گزافی کرد تا تولید را به حال قبل باز گرداند و در قدم بعدی باید مشتریان از دست رفته را حتی با نفت مجانی ترقیب کرد تا دوباره اقدام به خرید نفت از شما کنند. اما گام دیگر این است که نفت را بدون آنکه تولید کاهش یابد با تخفیف های معقولی به فروش رساند و این کار ضمن حفظ مشتریان موجب نمی شود تا تولید کاهش یابد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در دولت قبل بعد از اعمال تحریم های جدی در سال ۹۷ به یکباره توسط مسؤولان وقت وزارت نفت تصمیم گرفته شد تا تولید کاهش یابد و هر روز آمارهای متعددی از کاهش دکل های فعال در مناطق نفتخیز جنوب منتشر می شد. در چاه های نفت بسته شد حتی جالب است بدانید وقتی میزان تولید به زیر یک میلیون بشکه رسید مسؤولان وزارت نفت با تخفیف های بالا نتوانستند فروش نفت را افزایش دهند و اگر خاطرتان باشد صادرات نفت ایران حتی به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسید.

وی ادامه داد: با تغییر دولت در چاه های نفت باز شد و با هزینه هایی دوباره تولید در برخی از چاه ها از سر گرفته شد به همین دلیل شاهد افزایش تولید نفت هستیم. همچنین رایزنی های صورت گرفته توسط مسؤولان وزارت نفت و دیپلماسی انرژی موجب شده است تا صادرات نفت ایران رونده رو به جلویی داشته باشد. که افزایش صادرات نفت ایران غالباً به خاطر دیپلماسی انرژی است هرچند اعمال تخفیف ها را نیز نباید نادیده گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطلع است ایران چه مقدار تخفیف برای فروش نفت می دهد گفت: خبرگزاری رویترز به عنوان یک منبع و رفرنس در میزان فروش نفت ایران در ماه مارس سال جاری گزارشی با عنوان فقط کاهش قیمت نفت می تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند؛ نوشت که اکنون نفت اورال روسیه بشکه ای ۷۱ دلار صادر می شود که بالاتر سقف قیمت ۶۰ دلار است. حتماً می دانید نفت اورال روسیه بسیار شبیه به نفت ایران است. همچنین بررسی قیمت نفت صادراتی روسیه به هند نیز نشان می دهد که در همه ماه های بعد از دسامبر ۲۰۲۲ (به جز ژانویه ۲۰۲۳) این رقم بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بوده و حتی در ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۴ دلار افزایش یافته است.

امر اللهی تصریح کرد: حالا که روسیه می تواند نفت خود را به مشتریان خود تا قیمت ۸۴ دلار نیز به فروش رساند آیا ایران نمی تواند نفت خود را تا ۸۱ دلار به فروش رساند؟

وی گفت: ایران هم اکنون عمده نفت خود را به پالایشگرهای شمال چین می فروشد که این پالایشگرها بخش خصوصی هستند و عملاً عمده خریداران نفت ایران همین پالایشگرها هستند آنها دنبال خرید نفت ارزان اند باید دید روسیه نفت خود را با چه قیمتی به مشتری دولتی خود در چین می فروشد که به استناد گمرک چین فروش نفت روسیه به این کشور با قیمت ۸۴ دلار است خب آیا طبیعی است که ایران بیاید و یکباره ۳۰ تا ۴۰ دلار تخفیف دهد و بازار روسیه را بهم زند؟ آیا آن وقت جنگ قیمتی بین ایران و روسیه صورت نخواهد گرفت؟

بنابراین نباید به عددسازی هایی که در رسانه های معاند صورت می گرد توجه کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های شرق کشور، همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان را به دنبال دارد
  • دردسر بزرگ رضایی پس از درگیری با حامدی‌فر!
  • کرمان قهرمان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران
  • محسن رضایی در جلسه شورای مرکزی شورای وحدت
  • ایران عملکرد جنگ‌افزارهایش را مقابل سلاح‌های آمریکایی ارزیابی می‌کند!
  • دومفریز، آرناتوویچ و کاربونی گزینه‌های فروش اینتر برای تامین بودجه؛ اینزاگی مهاجم می‌خواهد
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز