Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@19:14:14 GMT

روزانه ۱۰۰ میلیون یورو در نیما و سنا عرضه می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۶۵۷۷

روزانه ۱۰۰ میلیون یورو در نیما و سنا عرضه می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرکنندگان جهت تسویه حساب و ایفای تعهدات، روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز در سامانه‌های نیما یا سنا عرضه می‌کنند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز:تابستان امسال فصلی پر ماجرا برای صادرکنندگان کشور بود زیرا از همان آغاز طبق مصوبات هیات دولت، دستورالعمل هایی مبنی بر الزام تجار به بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ و ۳۱ تیرماه به عنوان آخرین زمان برای ایفای تعهدات ارزی تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر بعد از اتمام این مهلت، تاریخی جدید برای تعامل تجار با بانک مرکزی برای پرداخت ارز حاصل از صادرات اعلام شد تا بازرگانان فرصتی ۲ ماهه برای برگزاری جلسات و رفع مشکلات و موانع بازگرداندن ارز صادراتی سال های ۹۷ و ۹۸ داشته باشند.

بر این اساس ۱۵ شهریورماه زمانی برای صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده بودند و ۳۱ شهریورماه برای تجاری که بین ۳۱ تا ۶۹ درصد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده باشند تعیین شد تا کارت بازرگانی آنها تعلیق نشود.

از ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده در سال های ۹۷ و ۹۸ با کارت های مختلف بازرگانی حدود ۲ هزار و ۵۶ شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند که مبلغ صادرات آنها حدود ۱۴ میلیارد برآورد شده است که ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از آن را به کشور بازگرداندند.

همچنین حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز صادراتی خود را به کشور بازنگردانده‌اند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آنها تعهدی زیر ۱۰۰ هزار یورو دارند.

«احسان قمری»، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی درخصوص آخرین آمار از میزان ایفای تعهدات ارزی و تعلیق کارت های بازرگانی گفت: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز به نیما یا سنا از سوی صادرکنندگان جهت تسویه حساب واریز می شود که البته شامل صادرات سال ۹۹ نیز می شود.

وی با بیان اینکه این میزان بازگشت روزانه ارز صادراتی رقم چشمگیری نسبت به چندماه گذشته محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این روند نشان می دهد که با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون، صادرکنندگان شرایط فعلی را درک کرده و در جهت کمک به دولت و کشور گام بر می دارند.

به گفته قمری، حدود ۷۰۰ صادرکننده تعهدی بیشتر از یک میلیون یورو داشتند اما هیچ میزان ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت نکرده اند که ارزش آن بالغ ۹ میلیارد یورو می شود که برخی از این افراد به قوه قضایی معرفی شده اند.

وی افزود: آمار خردادماه نشان می دهد یک هزار و ۴۰۰ صادرکننده تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند که این عدد در مردادماه به بیش از ۲ هزار نفر رسیده است و بعد از تفکیک افراد متعهدی که به صورت ماهانه ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت کرده اند به زودی مورد تشویق قرار می گیرند و البته مشوق ها صادراتی نیز با اولویت پرداخت ارز پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که به تازگی بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را آغاز کرده اند و طی جلسات با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در زمان بندی های مشخص شده تعهدات خود را ایفا خواهند کرد از دستور کار خارج شده است.

وی افزود: برخی از صادرکنندگان، واردات نیز انجام می دهند و می توانند کالای مورد نیاز کشور را وارد کنند که مشکلات این افراد در زمینه صادرات و کارت بازرگانی حل خواهد شد.

به گفته وی، هر روز می توانیم کارت های بازرگانی را تعلیق کنیم اما فرصت های تجارت را نباید از فعالان این بخش دریغ کرد.

قمری همچنین تاکید کرد: تاکنون هیچ کارت بازرگانی از واحدهای تولیدی تعلیق نشده و تصمیمی نیز برای این گرفته نشده است و فقط کارت بازرگانی آن دسته از تجاری که اقدام به صادرات تولیدات خود می کنند اما تاکنون هیچ میزان از تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده اند در ۳۱ شهریورماه تعلیق خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت بعد از پایان مهلت تعیین شده درباره ابطال کارت های بازرگانی صادرکنندگان متخلف در کمیته اقدام ارزی و کارگروه پایش سوءرفتار تجاری تصمیم گیری خواهد شد.

سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

ایرنا/

برچسب ها: احصان قمری ، توسعه خدمات بازرگانی ، سنا ، نیما ، ارز ، دلار لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000K9G

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: توسعه خدمات بازرگانی سنا نیما ارز دلار تعهدات ارزی خود را ایفا توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ارز حاصل از صادرات کارت بازرگانی میلیون یورو خواهد شد تعیین شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۶۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت امروز در آئین پایانی ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: در این دور از نمایشگاه بیش از ۳۵ مقام عالی رتبه خارجی حضور بهم رساندند؛ همچنین میزبان ۲۲۰۰ بازرگان خارجی از ۸۸ کشور بودیم.

وی افزود: پیام این نمایشگاه، توانمندی‌های صادراتی ایران بود. توانمندی‌هایی که باعث شد در شرایطی که دوست و دشمن احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم، اما ما این ظرفیت را عملیاتی کردیم و در کنار امنیت و اقتدار کشور، فرصت‌های تجاری کشور را به نمایش گذاشتیم و به تعبیر یکی از غرفه داران «این وعده صادق ۲ بود که انجام شد.»

برادران ادامه داد: من نمایشگاه‌های زیادی افتتاح کردم اما این نمایشگاه تنها رویدادی بود که هم غرفه داران راضی بودند و هم جلسات B۲B و مذاکرات زیاد و فشرده‌ای انجام شد؛ تاجران زیادی از شهرهایی همچون اصفهان و شیراز بازدید کردند.

تدوین برنامه رشد تولید همراه با رشد صادرات در وزارت صمت

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه لازمه جهش تولید، جهش صادرات است، افزود: در ابتدای سال به ازای گروه‌های کالایی برنامه رشد تولید به همراه رشد صادرات تنظیم کردیم. امروز به ظرفیتی رسیده ایم که نیاز بیشتری به تولید محصول برای کشور نداریم بلکه اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید نسبت به خلق محصول برای برای بازارهای جدید که عمدتاً بازارهای صادراتی هستند، اقدام کنیم. این گروه‌های کالایی مشخص شده است.

وی افزود: بهره وری بالاتر واحدهای موجود در حوزه صنایع، استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه، نشان سپاری تجاری و… از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به منجر به ارائه محصولات بهتر باشد.

حواشی عکس برادران در رسانه‌های معاند

برادران با بیان اینکه محصولات ارائه شده در این نمایشگاه محصولات صادراتی ایران است و شرکت‌های حاضر نیز شرکت‌های برتر صادراتی هستند، گفت: اگر می‌بینیم رسانه‌ای که محل تأمین منابع آن دشمنان ما هستند و عناد خود را با کشور ما نشان داده با درج عکسی یا نقدی طعنه‌ای به یک محصول صادراتی ما می‌زند یعنی ما راه را درست پیموده ایم؛ بنده دیروز از غرفه لوازم خانگی بازدید کردم که این رسانه عکسی منتشر کرد که در قالب آن عکس فلان محصول آشپزخانه به نمایش گذاشته شده بود که از منظر این رسانه ارزش صادراتی نداشت! این مساله نشان می‌دهد ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. اگر این محصول به ایران قاچاق می‌شد ایرادی نداشت اما حالا که خودمان این محصول را صادر می‌کنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم. در واقع این مساله نشان می‌دهد که از خام فروشی در حال فاصله گرفتن هستیم و در حال صادرات کالاهای قاچاق پذیر هستیم.

باید چالش‌های حوزه حمل و نقل رفع شود

وی در ادامه به اشاره به مشکلات حوزه صادرات افزود: اگر مسائل مربوط به حمل و نقل داخلی و خارجی حل نشود به توفیق نخواهیم رسید و باید حتماً مشکلات در این بخش حل شود؛ یکی از موضوعات مورد تاکید غرفه داران این بود که دبیرخانه ایران اکسپو تعطیل نشود و مشکلات را به صورت مستمر دنبال کند.

برادران ادامه داد: مساله بعدی بحث تبادلات مالی است؛ امروز نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم پس در ادامه می‌توانیم به آمار بیشتری دست یابیم. در برخی از مذاکراتی که با هیأت‌های مقابل داشتیم و آمار را ارائه می‌کردیم طرف خارجی اعلام می‌کرد که آمارشان چند برابر است که نشان می‌دهد صادرات ایران در گمرکات آنها ثبت شده اما در گمرکات ما ثبت نشده بنابراین آمار صادراتی ما از منظر آنها بالاتر بود.

لزوم حذف رفع تعهد ارزی از پاکستان، افغانستان و عراق

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری را می‌توان حل کرد و استفاده از رمزارزها را می‌توان جدی تر در دستور کار قرار داد، گفت: رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه خواسته مجموعه بازرگانان ماست که باید در گروه کالایی خاص به ویژه گروه کالاهای نهایی از کشورهایی مثل عراق، پاکستان و افغانستان برداشته شود و ما باید پول خود را به رسمیت بشناسیم؛ اینکه کسی از ما با ریال خرید کند و ما بگوییم با دلار رفع تعهد ارزی کند، توهین به پول ملی ماست. باید در گروه کالایی خاص بازرگانان با اعمال شفافیت از کارخانجات خرید کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه استاندارد هم هنوز چالش‌هایی داریم. ما سختگیرانه عمل می‌کنیم که بعضاً مانع صادرات می‌شود بنابراین باید این چالش هم رفع شود.

وی گفت: باید مناطق آزاد به سکوهای صادراتی تبدیل شوند اما هنوز در مدار حوزه قاچاق و واردات می‌چرخند باید تلاش کنیم رویکرد این مناطق، صادرات محور شود. همچنین کمک‌های شرکت کشتیرانی و بنادر به مجموعه ما کمک کند تا به اهداف خود در حوزه صادرات برسیم.

کد خبر 6094308 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است