Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@23:37:00 GMT

ضرورت های جدید سلطه جهانی بر عرصه فناوری

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۸۳۳۵

ضرورت های جدید سلطه جهانی بر عرصه فناوری

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: تعطیلی های ناشی از همه گیری کرونا، دیجیتالیزه شدن و تسریع «انقلاب صنعتی چهارم»، نیروهای محرکه یک تغییر در سلطه جهانی تکنولوژیک به شمار می روند. از آنجا که رهبران تکنولوژیک جهان همچنان رهبران ژئوپلتیک جهان نیز هستند، رقابت برای سلطه بر بخش های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی رو به شدت گرفتن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسابقه تکنولوژیک انقلاب صنعتی چهارم، نخستین عامل تاثیرگذار بر ترتیبات اقتصادی و سیاسی جهان در آینده پسا کرونا خواهند بود.
اگرچه ایالات متحده همچنان قدرت برتر در حوزه هوش مصنوعی باقی می ماند، ولی چین با فاصله کمی و پس از آن بازیگران دیگری نظیر روسیه آن را دنبال می کنند. یکی از دلایل پیشتازی چین در این حوزه این است که تاکنون حدود 300 میلیارد دلار در این عرصه (شامل تراشه ها و اتومبیل های برقی) هزینه کرده، یک راهبرد نوآوری ملی ( «ساخت چین 2025») را در پیش گرفته و ظهور غول های پیشتاز فناوری نظیر بایدو، علی بابا و تنسنت را امکان پذیر ساخته است. اما اگرچه چین از پتانسیل عظیمی برای توسعه هوش مصنوعی برخوردار است، هنوز کارهای زیادی باید انجام دهد تا از ایالات متحده پیشی بگیرد. مطالعات نشان می دهند که چین هنوز در سه جبهه کلیدی با مشکل رو به روست: سخت افزار، تحقیق و بخش تجاری.

پس از آمریکا و چین، کشورهای اروپایی و آسیایی نیز ابتکار انقلاب صنعتی چهارم را دنبال می کنند. برای مثال انگلیس از نظر آمادگی های هوش مصنوعی مدیون دانشگاه های تحقیقی سطح اول و بودجه های تحقیقاتی دولتی سخاوتمندانه خود است. به همین ترتیب بسیاری از کشورهای آسیایی مزیت مشهودی را در زمینه ادغام سازی های تکنولوژیک و تراکم روباتیک از خود نشان داده اند. کره جنوبی با 774 روبات در هر 10 هزار کارگر، با فاصله از بسیاری کشورهای دیگر جلوتر است و ژاپن با صنعت پیشاپیش غالب خودروسازی اش، شروع به تثبیت کردن خود به عنوان یک رهبر در وسایل نقلیه خودران کرده است.
در چنین پیش زمینه ای، همه گیری کووید19 گرایش ها به سمت دییجتالیزه شدن تسریع کرده و در کنار آن ردیفی از فناوری های انقلاب صنعتی چهارم در حوزه ردگیری، ردیابی، پیش بینی، تشخیص و مهار ویروس کرونا به کار گرفته شده اند و کار و تجارت الکترونیک از راه دور و دیگر تغییرات رفتاری امکان پذیر شده اند. در واقع این پلتفرم هوش مصنوعی بود که برای اولین بار نشانه های یک شیوع ویروسی را بیشتر از یک هفته قبل از اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی شناسایی کرده بود. و از آن زمان به بعد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ردگیری و پیش بینی سیر تحول همه گیری، شناسایی بیماران پر خطر و بهینه سازی استفاده از منابع مورد استفاده قرار گرفته است.
بعلاوه محققان در حال استفاده از هوش مصنوعی برای ردگیری شیوع های جدید کووید19 و انجام تحقیقات برای یافتن درمان های موثر و یک واکسن هستند. اما این کار لزوم شفافیت و وضوح قانونگزاری بیشتر در سطح جهانی را نشان داده است. برای اجتناب از «ناسیونالیسم واکسن» صفر و صدی، ما باید  روندهای به اشتراک گذاری بین مرزی داده ها و راه حل های تکنولوژیک را بهینه سازی کنیم تا هیچ کس از این قافله عقب نماند.
ساز و کارهای اخیر در حوزه مراقبت های درمانی، مسائل ژئوپلتیک انقلاب صنعتی چهارم را به شکل گسترده تری نشان داد. از آغاز بحران کووید19، توجه عده زیادی به رقابت های رو به تزاید چین و آمریکا معطوف شده است.  نکته ای که کمتر به آن توجه شده، فرصتی است که برای کشورهای در حال توسعه پیش آمده تا از این بحران به عنوان محرکی برای  به کارگیری گسترده تر فناوری های انقلاب صنعتی چهارم توسط خودشان استفاده کنند.

برای مثال در آفریقا یک پلتفرم پیامکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای انتقال محتوای تحصیلی به دانش آموزان محروم از مدرسه که فاقد دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند یا حتی کتاب درسی هستند به کار گرفته است. هر چه مدارس بیشتر تعطیل بمانند اهمیت چنین ابتکاراتی حتی بیشتر نیز خواهد شد. به همین ترتیب هر چه می گذرد خرده فروشان و مصرف کنندگان به اتکای بیشتر بر تجارت الکترونیک و پول موبایلی برای حفظ فاصله گیری اجتماعی و حفظ زنجیره های تامین مواد مصرفی روی می آورند. و در حوزه کشاورزی کشاورزان در حال استفاده از اطلاعات پلتفرم های کلان داده ها هستند تا آنها را توسط اینترنت اشیا در تصمیم سازی های خود به کار گیرند.
اما بهره مند شدن کامل از این فرصت ها مستلزم همکاری بیشتر بین بخش های دولتی و خصوصی و با نهادهای چند جانبه است. رقابت انقلاب صنعتی چهارم ماهیتا کشورها را به استفاده از قدرت اقتصادی خود برای شکل دهی به استانداردهای بین المللی ترغیب می کند. در یک عصر داده محور اینکه دولت های رهبری کننده رویکردهای خود را در قبال قانونگزاری، از جمله در مسائل کلیدی همچون حریم شخصی فردی چگونه تعریف می کنند، بر کل نظم اقتصادی جهان در سال های آینده تاثیر خواهد گذاشت.
این همه گیری تاکنون نشان داده که چگونه کشورهای مختلف استفاده از ابزارهای تشخیص چهره و ردگیری دیجیتال تماس های مبتنی بر هوش مصنوعی را در طول این همه گیری مدیریت کرده اند. در کره جنوبی و چین این فناوری ها از همان ابتدا به طور گسترده ای به کار گرفته شدند و (تاکنون) کارآیی خود را در محدود کردن گسترش ویروس ثابت کرده اند، اما جای بحث ندارد که این کار به بهای از دست رفتن حریم خصوصی فردی انجام شده است.
برعکس ایالات متحده از اتکا بر این ابزارها ناتوان بوده، از جمله به این دلیل که هنوز مقررات و استانداردهای روشنی برای حریم خصوصی مصرف کننده، امنیت داده ها و مالکیت دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم وجود ندارد. هرچند برخی از ایالت های آمریکا  چهارچوب های قانونی مختلفی را پیشنهاد کرده اند، اما نبود یک سیستم ملی همچنان یکی از بزرگ ترین موانع بر سر راه به حداکثر رساندن بهره وری از پتانسیل هوش مصنوعی و کلان داده هاست.
رقابت بین آمریکا و چین اولویت های امنیت ملی و تجاری را به صدر دستور کار رانده و مسائل اساسی سیطره تکنولوژیک را به مسائل ژئوپلتیک بزرگ تر تبدیل کرده است. اما در نبود یک اجماع جهانی، به شکل موثری نمی توان بر یک صنعت تکنولوژیک جهانی سلطه یافت. اصولا چیزی همچون راهبرد ناسیونالیستی موثر – حال انزواطلبانه به کنار- برای قانونگزاری درمورد حریم خصوصی داده ها وجود ندارد. همانطور که در مورد «قانون عمومی حفاظت از داده های» اتحادیه اروپا مشاهده کرده ایم، نبود همکاری بین مقامات در سطح ملی به اجرای به شدت ناقص و ناکارآمد این قانون، جلوگیری از تحقیقات در مورد تخلفات بالقوه، تضعیف رقابت و تضعیف اعتماد مصرف کننده و کسب و کارها  منجر شده است.
بحران کووید19 فرصتی تاریخی را برای تعریف آینده همکاری های بین المللی به وجود آورده است. مسئله چگونگی قانونگزاری و استفاده از فناوری های جدید به هیچ صنعت یا کشوری محدود نخواهند شد. مزایای همکاری در انقلاب صنعتی چهارم- که با همکاری در توسعه و به کار گیری یک واکسن آغاز می شود- می تواند گسترده باشد. اما تکرار آنها مستلزم یک تحقیق گسترده و با حسن نیت برای یافتن زمینه های مشترک خواهد بود.

نویسنده: لندری سیجن و دیگران (Landry Signé) استاد دانشگاه ایالتی آریزونا

منبع: https://b2n.ir/966086

انتهای پیام.

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری چین آمریکا هوش مصنوعی انقلاب صنعتی چهارم هوش مصنوعی فناوری ها همه گیری داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است

علی سلاجقه، در پنجاهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در این کارگروه برگزار شد، بیان کرد: آیندگان از ما در خصوص آتش زدن سرمایه‌ها خرده خواهند گرفت و باید با تفکیک زباله از مبدا به سمت کاهش زباله سوزی حرکت کنیم. لازم است همه ما مکلف باشیم در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه دراز مدت اصلی ما تفکیک زباله از مبدا باشد که در صورت فرهنگ سازی اثر ماندگاری هم برای کشور دارد.

وی ضمن تبریک روز معلم، افزود: گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌های ایلام و گیلان امیدوار کننده است و این استان‌ها می‌توانند الگوی مطلوبی برای کشور باشند. همچنین سایر استان‌ها هم باید از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم را ببرند تا مردم با روحیه‌ای شاد توانایی مشارکت در تمام زیرساخت‌ها را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گزارش‌ها نشان دهنده این است که دولت به صورت اصولی و میدانی به این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه اقتصاد و محیط زیست یکی از میثاق‌های ملی دولت کنترل تراز آلاینده محیط زیستی و حرکت آن به سمت شیب منفی است.

سلاجقه در خصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحث مدیریت پسماند، گفت: ما در حوزه فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و پیوست‌های فرهنگی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در تمام سطوح حمایت و استفاده می‌کنیم و از آنجا که ظرفیت و توانایی جوان‌ها در تمام زمینه‌ها نمایانگر است انتظار می‌رود وارد میدان شده و در صورت نبود یک فناوری به تعقیب، بررسی و ایجاد آن بپردازند.

وی با اشاره به معذوریت و محدودیت‌های موجود در کشور یادآور شد: لازم است با تدبیر در خصوص مؤلفه‌های موجود در حوزه محیط زیست و اقتصاد با انتخاب بهترین گزینه به انجام کار پرداخته شود تا با انجام تکلیف برای کشور پاسخگوی مردم باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه
  • ضرورت آرایش جنگی رسانه‌های کشور در برابر رسانه‌های نظام سلطه
  • تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند/ ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق(ع)
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟