Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:54:31 GMT

طرح فراز در ۲۰ هکتار از تاکستان‌های فاروج اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۰۰۴۹

طرح فراز در ۲۰ هکتار از تاکستان‌های فاروج اجرا می‌شود

حبیب الله مقتدر روز پنجشنبه در گفت گو با  خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای این طرح، سطح تاکستان های دارای طرح فراز به ۴۸ هکتار می رسد.

وی با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان شمالی به این شهرستان که با محوریت محصول انگور و زعفران انجام شد، گفت: برای تکمیل چرخه تولید و رونق اقتصادی مقرر شد اعتبار بیشتری به فاروج اختصاص یابد که طرح فراز هم مشمول این اعتبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  سطح زیر کشت انگور شهرستان را سه هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: بخش خبوشان و شهر تیتکانلو با یک هزار و ۷۵۰ هکتار بیشترین سهم از سطح زیر کشت را دارد.

وی روش تولید انگور در شهرستان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی،کیفیت و کمیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج، کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان رسیدگی میوه از معایب عمده تربیت تاکستان ها به روش سنتی است

مقتدر گفت: برای اقتصادی تر شدن کشاورزی، مکانیزه کردن آن ضروری است و طرح فراز با توجه به مزایای آن در افزایش عملکرد به واسطه افزایش نوردهی، هوادهی و کنترل آفات و بیماری ها، کاهش هزینه ها به واسطه کاهش استفاده از نیروی کار و افزایش مکانیزاسیون، افزایش کیفیت محصول و کاهش احتمال سرمازدگی بهاره در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به ازای هر هکتار، مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد برای اجرای طرح فراز به تاکداران اعطا می شود.

مقتدر گفت: با اجری طرح فراز در تاکستان ها تا سه برابر افزایش عملکرد رخ می دهد و از ۱۶ تن برداشت در هر هکتار به ۳۰ تن می رسد

وی افزود: فاروج با داشتن ۲۱ درصد باغ های انگور استان ، ۲۶ درصد تولید  انگور استان را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، تعداد ارقام بومی این محصول در باغ های شهرستان را ۱۰ نوع عنوان کرد و گفت: امسال ۱۶ رقم جدید داخلی و خارجی از سوی مدیریت باغبانی استان در یکی از باغ های شهرستان سرشاخه کاری شده است تا با توسعه  تنوع ارقام این محصول اقتصادی تر شود.

۶۰ درصد باغ های  شهرستان  اختصاص به محصول انگور دارد که شامل سه هزارو ۶۰۰ هکتار با ۱۰ رقم و متوسط عملکرد تولید انگور از هر هکتار ۱۵ تُن است که گونه ˈسلطانی بیدانهˈ بهترین رقم انگور فاروج با جنبه اقتصادی بالایی است.

برچسب‌ها فاروج اراضی کشاورزی باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فاروج اراضی کشاورزی باغستان فاروج اراضی کشاورزی باغستان اخبار کنکور تاکستان ها طرح فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️   غفوریان مدیر جهاد کشاورزی سرخه گفت : سطح زیر کشت گوجه سبز در این شهرستان  ۱۴ هکتار است و پیش بینی شده از هر هکتار ۱۰ تن محصول برداشت شود .

وی با بیان اینکه بیشترین ارقام کشت شده  برهانی و شهریاری گفت : روستای لاسجرد تولید کننده بهترین نوع گوجه سبزها در شهرستان سرخه است .

برداشت گوجه سبز تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در فاروج
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • تشییع پیکر شهید گمنام در شهر نرجه
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست