Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، پس از داوری آثار مسابقه «شایعه و کرونا»، ۴۶ اثر از ۲۷ هنرمند به مرحله نهایی راه یافتند و محمود نظری، منصوره دهقانی و مهدی عزیزی به عنوان نفرات اول تا سوم و حمید صوفی و یلدا هاشمی‌نژاد به عنوان برگزیدگان مردمی معرفی شدند.

این مسابقه به همت انجمن خانواده پایدار ایرانی و با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف «ارتقاء آگاهی زنان و خانواده‌ها در رابطه با اثرات شایعه در زمان بروز بحران‌ها» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ایده اولیه این مسابقه هنری از کجا آمد؟

با «پدرام موسوی شندی» پزشک، مشاور انجمن خانواده پایدار ایرانی و طراح «شایعه و کرونا» در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

او معتقد است: همه ما درد و رنجی را که شایعه به افراد و اجتماع تحمیل می‌کند، تجربه کرده‌ایم و از آن آزرده هستیم. اگر شایعه‌ای به ما می‌رسد ابتدا از صحت آن خبر به هر روشی که می‌توانیم اطمینان کسب کنیم. اگر این امکان وجود ندارد، در انتقال آن به دیگران تأمل کنیم ولی اگر از صحت آن مطلع شدیم، می‌توانیم با تعقل فکر کنیم که این موضوع لازم است که به دیگران انتقال پیدا کند یا نه؟ شاید موضوعی شایعه نباشد اما اگر‌ کمی فکر کنیم ممکن است به این نتیجه برسیم که ارزش انتشار ندارد و چه بسا موجب ایجاد موج ترس در خانواده شود.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

 

 


همه ما درد و رنجی که شایعه به افراد و اجتماعات تحمیل می‌کند، تجربه کرده‌ایم و از آن آزرده هستیم

* ایده «شایعه و کرونا» چطور به ذهن شما رسید؟
به نظرم دو موضوع منشأ پیدایش این ایده بوده است؛ یکی کرونا و تغییرات بزرگی که به جهان تحمیل کرد و شاید برای بسیاری از جوامع هوشمند، تاریخی برای ایجاد تغییرات بزرگ در رفتارهای اجتماعی شد. دوم، کم شدن کارآمدی «واژه» برای ایجاد تغییرات اجتماعی و به تفکر واداشتن افراد. با این دو دیدگاه بود که تصور کردم می‌توانیم برای ترویج برخی رفتارهای مثبت اجتماعی مثل مسئولیت‌پذیری، تاب‌آوری و افزایش اعتماد و همین‌طور مقابله با شایعه و اخبار تحریف شده و موارد مشابه، از هنر استفاده کنیم. طبیعتاً کاریکاتور و کارتون هم به عنوان یک ابزار و رسانه هنریِ قدرتمند می‌توانست در تمامی این حوزه‌ها به ما کمک کند؛ با گفتگویی که با برخی کارشناسان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به بحث «شایعه و تاثیرات منفی آن بر خانواده و اجتماعات» بپردازیم. مسلماً همه ما درد و رنجی را که شایعه به افراد و اجتماع تحمیل می‌کند، تجربه کرده‌ایم و از آن آزرده هستیم. بنابراین می‌توانیم مفهومی را که یک هنرمند می‌تواند در تصاویرش بیاورد، لمس کنیم، به ذهن بسپاریم و سعی کنیم خودمان - اگر احیاناً مروج چنین رفتار ناسالمی هستیم- در رفتارمان تجدیدنظر کنیم.

تصویری که یک کاریکاتوریست یا یک کارتونیست می‌کشد، می‌تواند مثل یک زبان بین‌المللی برای تمامی دنیا بامفهوم باشد و درک شود

* چرا کاریکاتور و کارتون را به عنوان بستر ظهور این ایده انتخاب کردید؟
دلایل زیادی می‌تواند به نفع استفاده از کارتون و کاریکاتور باشد. از جمله اینکه گروه هدف جامع‌تر و طیف‌های سنی مختلفی می‌توانند از این هنر لذت ببرند، پیامش را درک کنند و به خاطر بسپارند. نکته بعدی این است که از یک زبان جهان‌شمول بهره می‌گیریم. در واقع تصویری که یک کاریکاتوریست یا یک کارتونیست می‌کشد، می‌تواند مثل یک زبان بین‌المللی برای تمامی دنیا بامفهوم باشد و درک شود. شاید مورد سوم خلاقیتی است که باید در ذهن یک هنرمند صورت بگیرد تا بتواند مفهوم شایعه و مشکلات معطوف به آن را در یک تصویر به زیبایی نشان دهد؛ علی‌الخصوص وقتی می‌گوییم مشکلات معطوف به شایعه «در حوزه خانواده».

 

 

هنرمند باید به دقت فکر کند که چطور می‌تواند این مفهوم را با تصاویر خلاقانه و پرمعنا به تصویر یکشد و بدین‌ترتیب سرمنشاء تفکر در مخاطبش باشد. در ضمن تجارب قبلی که در این زمینه داشته‌ایم تاییدکننده این موضوع بود که اثربخشی این هنر در ایجاد تأمل و تفکر عمومی بالاست.

 برخی کاریکاتورهایی که به مفهوم کرونا و شایعه و اثرات نامطلوب آن بر خانواده تمرکز داشتند، بسیار هوشمندانه بودند و می‌توانند منشأ تفکر و تحول باشند

* به عنوان یک مخاطب عام، آثار دریافتی‌ را چطور ارزیابی کردید؟
طبیعتاً به عنوان یک بیننده عمومی می‌توانم نظرم را بدهم چون متخصص در این حوزه نیستم. ولی فکر می‌کنم درخواست ما مبنی بر تمرکز بر «اثرات نامطلوب شایعه بر خانواده» باعث شده رقابت و چالش دشوارتر و طبیعتاً زیباتر شود. یقیناً این باعث شده که بسیاری از آثار ارسالی ویژگی مورد نظر را نداشته باشند و به کرونا و شایعه بطور کلی بپردازند. در این بین، برخی آثار که به مفهوم کرونا و شایعه و اثرات نامطلوب آن بر خانواده تمرکز داشتند، به نظرم بسیار هوشمندانه و زیبا بودند و می‌توانند منشأ تفکر و تحول باشند.

 

 

* پیشنهاد شما برای ادامه‌ این روند و دستیابی بیشتر به اهداف پیش‌بینی شده چیست؟
فکر می‌کنم با مشخص شدن آثار برگزیده، باید از این آثار تا حد امکان استفاده شود تا عموم مردم آثار را ببینند، پیامش را دریافت کنند، به هم بفرستند، با هم در مورد آن صحبت کنند و حتی آن را مورد قضاوت قرار دهند. در این حوزه به نظرم حتی باید مرزها را درنوردید و بسیاری از این آثار را به جامعه جهانی ارسال کرد تا آن‌ها هم بهره‌مند شوند. چرا که تقریبا همه دنیا از شایعه و اثرات مخرب آن متضرر شده و می‌شود. لذا مردم سایر کشورها هم از این آثار استقبال کرده و لذت خواهند برد. بنابراین یک نکته اینکه تا می‌شود آثار مناسب را انتشار دهیم.

در این حوزه باید مرزها را درنوردید و بسیاری از این آثار را به جامعه جهانی ارسال کرد تا آن‌ها هم بهره‌مند شوند. چرا که تقریبا همه دنیا از شایعه و اثرات مخرب آن متضرر شده و می‌شود

مورد دوم اینکه ما تنها از یکی از قالب‌های هنری استفاده کردیم. می‌شود این را منشاء «هجمه‌ای» برای تغییر رفتار اجتماعی دید و از رسانه‌ها و هنرهای دیگر استفاده کرد تا باز هم به این موضوع پرداخته شود و به مرور فرهنگ‌سازی رخ دهد تا میزان شایعه‌پراکنی و تحریف خبر و در کشور ما و حتی جهان کمتر شود. با این رویکرد می‌شود پروژه‌های دیگری در سایر قالب‌های هنری درنظر گرفت که آن‌ها هم همین مقوله را هدف بگیرند؛ با این امید که رفتار صحیح به مرور در کودکان و نوجوانان ما نهادینه شود و نسل‌های بعدی عملاً آزار کمتری از این موضوع ببینند و رفتارهای سالم‌‌ را پیشه کنند.

* به مشکلاتی که شایعه در جامعه ایجاد می‌کند اشاره داشتید. به عنوان یک پزشک و مشاور خانواده، چه راهکارها یا احتمالا درمان‌هایی برای مواجهه با شایعه‌پراکنان توصیه می‌کنید؟

توصیه اولم می تواند این باشد که اگر از  یک‌منبع اخبار نامرتبط و ناموثقی صادر می‌شود، خود را در معرض آن اخبار و یا منبع خبر یا فرد قرار ندهند و شاید بهتر باشد که از آن فرد یا منبع خبری دور باشند. مورد بعدی اینکه با نوعی «خود‌آگاهی» و «شناخت»، نسبت به خبری که می شنوند برخورد کنند. شاید با تعالی فردی بشود خود را کنترل کند و رفتار سالم‌تری به خرج دهد. طبیعتاً با شناختی که از خود و نقاط قوت و ضعفش دارد بهتر می تواند آن را مدیریت کند. در نهایت اگر چنین مواردی مثمر ثمر واقع نشود مشاوره از افراد ذیصلاح را توصیه می‌کنم.

 اگر از  یک‌منبع اخبار نامرتبط و ناموثقی صادر می‌شود، خود را در معرض آن اخبار و یا منبع خبر یا فرد قرار ندهند

نکته دیگر اینکه همراهی با افرادی که رفتار سالم دارند و آرامش را به ما هدیه می دهند می‌تواند در مدیریت این فرایند کمک کند. 

* نکته‌ای که در تربیت کودکان اهمیت دارد، این است که در خانواده رفتارهایی که توجه به شایعات و شنیده‌ها و اخبار هراس‌آفرین را تقویت می‌کند، از سوی والدین کمتر سر بزند. آیا این نکته درست است؟ لطفا توضیح بدهید.

بله با شما موافقم. نه تنها این رفتار کمتر سر بزند، بلکه رفتارهای سالم در مدیریت یک خبر تکرار شود. همانطور که عرض کردم اینکه یک خبر را به خوبی درک کنیم و از صحت آن مطلع باشیم، به منبع آن توجه کنیم و ببینیم ارزش انتقال به دیگران را دارد یا نه.

شاید موضوعی شایعه نباشد اما اگر‌ کمی فکر کنیم ممکن است به این نتیجه برسیم که ارزش انتشار ندارد و چه بسا موجب ایجاد موج ترس در خانواده شود

شاید موضوعی شایعه نباشد اما اگر‌ کمی فکر کنیم ممکن است به این نتیجه برسیم که ارزش انتشار ندارد و چه بسا موجب ایجاد موج ترس در خانواده شود. به همین خاطر خیلی وقت‌ها سرپرست خانواده ـ مادر یا پدر یا هر دو ـ از انتشار برخی خبرها به فرزندانشان پرهیز می‌کند و این در بسیاری از موارد می‌تواند کار بهتر و سالم‌تری باشد.

کتابچه الکترونیکی از آثار منتخب مسابقه، تهیه و به طرق مختلف منتشر خواهد شد

* آیا در انجمن خانواده پایدار ایرانی، برنامه‌هایی برای آگاهی خانواده‌ها از خطرات شایعه‌پراکنی به ویژه در خصوص کرونا دارید؟

کرونا و شایعات مخرب پیرامون آن ، شروعی شد تا با اجرای این مسابقه، فعالیت در خصوص آگاهی خانواده‌ها از خطرات شایعه را پیش بگیریم و ان‌شاءالله سعی خواهیم کرد در اولین اقدام، نتایج و پیام‌های مسابقه را هر چه بیشتر و بهتر در دسترس خانواده‌ها قرار دهیم که به این منظور، کتابچه الکترونیکی از آثار منتخب مسابقه، تهیه و به طرق مختلف منتشر خواهد شد و در دسترس خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین در نظر داریم در گا‌مهای بعدی، برنامه‌های آموزشی و ترویجی با هدف افزایش آگاهی و توانمندی خانواده‌ها در مقابله با شایعات را در دستور کار قرار داده و از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله تارنمای انجمن و صفحه اینستاگرام و دیگر ظرفیت‌های فضای مجازی، در این راه بهره بگیریم.

 

 

اگر شایعه‌ای به ما می‌رسد ابتدا از صحت آن خبر به هر روشی که می‌توانیم اطمینان کسب کنیم و سپس در انتقال آن به دیگران تأمل کنیم

* در پایان برای افرادی که با شنیدن کوچکترین شایعات دچار استرس و اضطراب می‌شوند، چه توصیه‌‌ای دارید؟

به نظرم مهمترین چیز تفکر است؛ اینکه اراده خود را در اختیار فردی که می‌خواهد شایعه‌ای را پخش کند قرار ندهیم. پس اگر شایعه‌ای به ما می‌رسد ابتدا از صحت آن خبر به هر روشی که می‌توانیم اطمینان کسب کنیم. اگر این امکان وجود ندارد، در انتقال آن به دیگران تأمل کنیم ولی اگر از صحت آن مطلع شدیم، می‌توانیم با تعقل فکر کنیم که این موضوع لازم است که به دیگران انتقال پیدا کند یا نه؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شایعه و کرونا مسابقه کارتون کاریکاتور کرونایی عنوان یک بر خانواده خانواده ها صحت آن شایعه ای فکر کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید

 اگر از زندگی خسته شده‌اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سرعت خود را کم کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند آرامش خود را دوباره به دست آورید. این در مورد تنبلی یا بی تفاوتی نیست ، فقط به خود فرصتی برای نفس کشیدن و تمرکز مجدد بدهید.

در این مطلب قصد داریم ۹ کار ساده را با شما به اشتراک بگذاریم که می‌تواند دنیایی از تفاوت را در زندگی شما ایجاد کند؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید همه چیز خیلی کلافه‌کننده شده است، ممکن است زمان آن رسیده که سرعت خود را کم کنید.

۱) با تنفس عمیق شروع کنید
ما اغلب قدرت نفس عمیق را دست کم می‌گیریم. این یک چیز بسیار ساده است، اما می‌تواند تأثیر عمیقی بر وضعیت روانی ما داشته باشد.

گاهی انقدر در ریتم تند زندگی غرق می‌شوید که بدون اینکه بفهمید ضربان قلبتان افزایش می‌یابد، افکارتان مغشوش می‌شود و ممکن است احساس کنید که کنترل خود را از دست می‌دهید.

با این حال، با تمرکز آگاهانه بر نفس خود و کاهش سرعت آن، می‌توانید سیگنالی به مغز خود ارسال کنید که زمان استراحت فرا رسیده است.

تمرین تنفس عمیق در طول روز می‌تواند به شما کمک کند حتی در میان هرج و مرج متمرکز و آرام بمانید. این یک مکث کوچک است که می‌تواند موجی از آرامش را در زمانی که به آن نیاز دارید به ارمغان بیاورد؛ ؛ بنابراین دفعه بعد که احساس خستگی کردید، یک نفس عمیق بکشید. شاید تعجب کنید که چقدر کمک می‌کند.

۲) قدرت طبیعت را در آغوش بگیرید
گویی چیزی در طبیعت وجود دارد که روح را آرام می‌کند و استرس را از بین می‌برد.

بنابراین، مهم نیست که چقدر مشغله دارید یا گرفتار هستید، کمی وقت بگذارید و به طبیعت بروید. حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد، می‌تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند.

۳) ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
ذهن آگاهی به معنای حضور و تمرکز بر اینجا و اکنون است. این یک پادزهر برای زندگی اغلب شلوغ و چندوظیفه‌ای ما است که در آن ذهن ما دائماً از یک فکر به فکر دیگر می‌پرد.

تمرین منظم ذهن آگاهی در واقع می‌تواند ساختار مغز شما را تغییر دهد. مطالعه هاروارد نشان داد که ذهن آگاهی می‌تواند تراکم ماده خاکستری را در نواحی مغز مرتبط با یادگیری، حافظه، تنظیم احساسات و همدلی افزایش دهد.

بنابراین، زمانی که احساس خستگی می‌کنید، چند لحظه را به تمرین ذهن آگاهی اختصاص دهید. این می‌تواند به سادگی توجه به نفس خود، یا تمرکز واقعی بر طعم و بافت غذای خود در حین خوردن باشد.

این مکث در روال شما می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل افکار و احساسات خود را دوباره به دست آورید و احساس آرامش درونی کنید.

۴) زمان استراحت را برنامه‌ریزی کنید
گاهی اوقات، بهترین راه برای مقابله با استرس این است که از همه چیز دور شوید.

هر روز زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهید. می‌تواند ۱۰ دقیقه یا یک ساعت باشد ، از این زمان برای قطع ارتباط با دنیای بیرون و ارتباط مجدد با خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید مجله یا کتاب بخوانید  یا به سادگی در سکوت بنشینید. هدف «دستیابی» به چیزی در این مدت نیست، بلکه صرفاً بودن است.

۵) شکرگزاری را تمرین کنید
هنگامی که ما غرق در شلوغی‌های زندگی می‌شویم، اغلب بر روی آنچه اشتباه است یا آنچه باید انجام شود تمرکز می‌کنیم. اما تغییر تمرکز بر روی آنچه که خوب پیش می‌رود می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

تمرین قدردانی یک راه قدرتمند برای تغییر طرز فکر شما و کاهش احساس غرق شدن است. این در مورد تصدیق چیز‌های خوب در زندگی شما است، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسند.

هر روز، لحظه‌ای را به یادداشت کردن سه موردی که بابت آنها سپاسگزار هستید اختصاص دهید. آنها نباید بزرگ باشند- حتی چیزی به سادگی یک فنجان قهوه گرم یا لبخند یک غریبه می‌تواند به این لیست راه پیدا کند.

شناخت جنبه‌های مثبت زندگی‌تان می‌تواند به متعادل کردن استرس کمک کند و حس آرامش را به شما بدهد.

۶) با عزیزانتان تماس بگیرید
گاهی اوقات، به راحتی می‌توان فراموش کرد که در این سفر تنها نیستیم. زمانی که به نظر می‌رسد سنگینی دنیا بر دوش شماست، در به اشتراک گذاشتن احساسات خود با کسی که به او اعتماد دارید، تردید نکنید.

گفتگوی صمیمانه با یکی از عزیزانتان می‌تواند حمایت عاطفی مورد نیازتان را فراهم کند. این کار برای گرفتن راه حل یا مشاوره نیست. بلکه در مورد احساس شنیده شدن، دیده شدن و تأیید است.

بنابراین، زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، لحظه‌ای با عزیزان خود ارتباط برقرار کنید. این کار می‌تواند احساس راحتی و آرامش را به همراه داشته باشد و بار شما را سبک‌تر کند.

۷) به موسیقی آرام‌بخش گوش دهید
موسیقی روش قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر خلق و خو و احساسات ما دارد. آهنگ درست می‌تواند ذهن شما را آرام کند و روح شما را تسکین دهد تا در میان هرج و مرج احساس آرامش کند.

می‌توانید یک لیست پخش از آهنگ‌های آرامش‌بخش بسازید که در مواقعی که احساس خستگی می‌کنید، به آن مراجعه کنید. آن را امتحان کنید. شاید تعجب کنید که چقدر کمک می‌کند.

۸) به فعالیت بدنی بپردازید
هنگامی که غرق در زندگی می‌شویم، بدنمان اغلب مملو از هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود. فعالیت بدنی یک راه عالی برای مقابله با این است.

خواه یک پیاده روی سریع، یک جلسه یوگا یا فقط حرکت دادن بدنتان باشد، این کار می‌تواند به کاهش سطح استرس و پاکسازی ذهن شما کمک کند. مانند فشار دادن یک دکمه تنظیم مجدد روی خلق و خوی شماست.

لازم نیست ماراتن بدوید یا تمرین شدید انجام دهید. حتی تنها چند دقیقه کشش یا پیاده روی می‌تواند تفاوت ایجاد کند؛ بنابراین وقتی احساس خستگی می‌کنید، لحظه‌ای را به حرکت اختصاص دهید. این مکث برای فعالیت بدنی می‌تواند حس تعادل و آرامش را به روز شما بیاورد.

۹) پذیرش کلید رهایی است
پذیرش نقش مهمی در مقابله بیش از حد با مسائل ناخوشایند زندگی است. این در مورد پذیرش احساسات خود بدون قضاوت یا مقاومت است.

گاهی اوقات آنقدر انرژی صرف مبارزه با احساس خستگی و کلافگی می‌کنیم که فقط استرس را تشدید می‌کند. پذیرفتن این موضوع که گهگاه این احساسات مشکلی ندارد، می‌تواند فوق العاده رهاکننده باشد.

به یاد داشته باشید، این نشانه ضعف یا شکست نیست. این فقط به این معنی است که شما انسان هستید؛ و مانند همه انسان‌ها، شما این توانایی را دارید که از آن عبور کنید و در طرف مقابل قوی‌تر ظاهر شوید. این پذیرش می‌تواند آرامش و انعطاف‌پذیری بی‌نظیری به ارمغان بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید