Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@13:12:43 GMT

تهرانی‌ها در دو دهه دوبرابر چاق شدند

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۵۱۴۴

خبرگزاری میزان-بر اساس نتایج مطالعات در دو دهه گذشته شیوع چاقی شدید در مردان و زنان تهرانی به میزان دو برابر افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان _ ایسنا نوشت: چاقی زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات ارتوپدی، سکته‌ها و نیز برخی از سرطان‌هاست. در همین رابطه عوامل مختلف موجب افزایش میزان شیوع این معضل بهداشتی طی دهه‌های گذشته در سطح جهانی و از جمله ایران شده که به دنبال آن باعث افزایش فشار به بدنه نظام سلامت، اقتصاد درمان و نهایتا اقتصاد کلان کشور‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاقی مفرط به موارد چاقی‌های شدید اطلاق می‌شود به نحوی که نمایه توده بدنی افراد به بیش از ۴۰ کیلوگرم بر مترمربع می‌رسد و در آن افراد دچار ناتوانی‌های مختلف بوده و با مخاطرات بیشتری مواجهند، این افراد اغلب نیازمند انجام عمل جراحی برای درمان هستند. از این رو بررسی چگونگی روند افزایش این بیماری می‌تواند در پیش بینی آینده و نیز ترسیم نقشه راه و سیاستگذاری برای مقابله با آن تاثیر کاربردی داشته باشد.

بر همین اساس، مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان یک ذخیره ارزشمند اطلاعاتی، بستر بسیار مناسبی برای انجام مطالعاتی از این دست به شمار می‌آید.

مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در یک مطالعه آینده نگر بر روی جمعیت ۱۵ هزارنفری مطالعه قند و لیپید تهران نشان داد که در طول دو دهه، بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ شیوع چاقی شدید در مردان و زنان به میزان بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گفته دکتر مریم برزین پژوهشگر این مرکز تحقیقاتی و مجری اصلی این طرح با توجه به نتایج حاصله که بیانگر افزایش شیوع چاقی شدید در بزرگسالان تهرانی به شکل مستمر بوده است، مداخلات پیشگیرانه باید بر روی افراد جوان و میانسال متمرکز شود تا بار بعدی چاقی شدید بر جمعیت تهرانی‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی کاهش یابد.

توضیح اینکه نمایه توده بدنی معیاری برای تعیین میزان چاقی و حاصل یک عدد کسری است که در صورت آن میزان وزن به کیلوگرم و در مخرج آن مجذور قد بر حسب متر به توان دو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: پیکر تراشی درمان مناسبی برای کاهش وزن نیست

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

برچسب ها: سلامت لاغری تهران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سلامت لاغری تهران چاقی شدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

رامین نسیمی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی بازدیدهای مداوم و نامحسوس کارشناسان اداره نظارت بر درمان دانشگاه یک محل غیرمجاز مامایی در اردبیل به دلیل دخالت افراد فاقد صلاحیت علمی در امور درمان و انجام خدمات غیرمجاز درمانی، شناسایی شد.

وی با بیان اینکه این واحد با همکاری اداره اماکن انتظامی پلمب شد، افزود: افراد متخلف به مراجع قضائی معرفی شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: انجام هرگونه مداخلات و اقدامات پزشکی و دندانپزشکی، طب سنتی، زیبایی و کاشت مو در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیر مرتبط ممنوع بوده و باید در مراکز معتبر و زیر نظر متخصص مربوطه انجام شود.

نسیمی دوست خاطرنشان کرد: هم استانی‌ها می‌توانند هرگونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها گزارش دهند.

کد خبر 6088418

دیگر خبرها

  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • میزان خسارت بارش شدید باران و رانش در رامیان چقدر بود؟
  • پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند
  • سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی