Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@20:45:25 GMT

سایه ساختمانی قدبلند روی موسسه باستان شناسی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۶۷۰۹

سایه ساختمانی قدبلند روی موسسه باستان شناسی

ساختمانی پنج طبقه روی بنای تاریخی موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران سایه انداخت و عرصه و حریم این اثر تاریخی را مخدوش کرد.

به گزارش ایسنا، این ساختمان در حال ساخت با بیش از پنج طبقه ارتفاع در حالی در عرصه بنای تاریخی موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در حال ساخت است که به نظر می‌رسد پلان‌های نهایی آن برای تکمیل ساختمان نیز رو به پایان است و حتی آن ساختمان بخشی از حیاط بنای تاریخی موسسه را اشغال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به قرار گرفتن ساختمان در دست ساخت در چند قدمی بنای تاریخی موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و ارتفاع بیش از حد آن که حریم منظری این بنا را اشغال کرده است، مشخص نیست که آیا استعلامی از میراث فرهنگی برای ساخت این بنا گرفته شده است یا خیر؟

موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از بناهای ساخته شده بین سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ شمسی با مساحت ۶۷۰ مترمربع است، این ساختمان در سال ۱۳۳۸ به پیشنهاد دکتر عزت‌الله نگهبان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تأسیس شد، آن موسسه از سال۱۳۵۴ به نزدیکی باغ فردوس، نبش کوچه لادن و خیابان ولیعصر امروزی در مکان کنونی‌اس منتقل شد، این محل توسط زنده یاد محمود افشار به عنوان وقف در اختیار موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران قرار گرفت که در ۱۰ مهر  ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسید.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی با اعلام این خبر اظهار کرد: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است، تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم بر می‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

عسکری چاوردی اضافه کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 750393

دیگر خبرها

  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است