Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@06:33:31 GMT

یادداشت| معضلات اجتماعی سر در گرفتاری‌های اقتصادی دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۸۶۴۰

یادداشت| معضلات اجتماعی سر در گرفتاری‌های اقتصادی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام داریوش حسن‌زاده کنشگر سیاسی و فرهنگی هرمزگان در یادداشتی آورده است:

اگر بخواهیم معضلات فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان را به صورت شفاف و بدون تعارف بیان کنیم باید از اعتیاد، حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، مهاجر پذیر بودن بندرعباس، شکاف‌های اجتماعی ناشی از تضادهای قومی، مدرن شدن قواره شهر بندرعباس، طلاق، شکاف‌های سیاسی بی حاصل، نخبه کشی، پخمه پروری، چاپلوس پروری، پایین بودن اشتغال، حاشیه نشینی چهره‌های علمی و حوزوی و دانشگاهی، رواج مواد مخدر، بالا رفتن سن ازدواج و بروز احساس پوچی در برخی از جوانان نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این معضلات اجتماعی ریشه در مسئله اقتصاد و بیکاری و بی‌توجهی دستگاه‌های فرهنگی و نداشتن چشم انداز و افق روشنی جهت مرتفع نمودن و کاهش این آسیب ها به صورت منظم و دقیق، منسجم و کاربردی دارند.

در پاسخ به عزم لازم برای حل این معضلات باید میزان دغدغه‌مندی مسؤولان و عموم جامعه را نسبت به حل و رفع این مشکلات مورد سنجش قرار داد.

باید این سوال را پرسید که اندازه متولیان فرهنگی دغدغه رفع این معظلات را داشته‌اند؟ چه اندازه هزینه کردند؟ و چه اندازه وقت گذاشته‌اند؟ چه اندازه دور یک میز گردهم جمع شدند تا با خرد جمعی و کمک از مردم حداقل بخشی از این مشکلات را مرتفع سازند.

نقش مجمع نمایندگان مردم هرمزگان در خانه ملت تا چه اندازه در بحث توجه به معضلات و مشکلات زیرساختی فرهنگی قابل لمس بوده است؟

ما چه اندازه برنامه متنوع فرهنگی در سطح استان هرمزگان اجرا کرده‌ایم و چه بازخوردهایی از آن  برای بازنگری در روش‌هایمان داشته‌ایم؟

البته علاوه بر مشارکت متولیان امر در کاهش این معضلات که وظیفه ذاتی آنهاست، مشارکت مدنی شهروندان در کاهش  بخشی از این آسیب‌ها نیز می‌بایست مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار گیرد.

دولت، مجلس و قوه قضایه به تنهایی نمی‌تواند در کاهش ‌آسیب‌ها تاثیر گذار قطعی باشد هر چند معتقدم باید ساختارهای اقتصادی و فرهنگی دولت‌ها معیوب است و این هم باعث ضعیف شدن بروکراسی استان هرمزگان و ناکارآمدی تعدادی از مدیران شده است.

البته لازم است برای کاهش آسیب های اجتماعی استان هرمزگان از تمام ظرفیت ها بخصوص کمک گرفتن از سمن‌ها  و متخصصین امر در حوزه‌های مختلف استفاده راهبردی داشت و با مدیریت مشارکتی به جنگ این معضلات رفت.

ضروری است تا شیوه مواجهه خویش با معضلات را تغییر دهیم.

انتهای پیام/88055

منبع: فارس

کلیدواژه: یادداشت هرمزگان بندرعباس آسیب های اجتماعی معضلات اجتماعی استان هرمزگان چه اندازه آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به روز بزرگداشت معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار کرد: بسیاری از ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی با محوریت آموزش و پرورش و مدارس در نقاط مختلف می‌تواند برطرف شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در شهر مناطقی وجود دارد که دچار فقر فرهنگی هستند و می‌توان با استفاده از ظرفیت مدرسه و مسجد برای ساماندهی آن‌ها فکری کرد.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌ها در ارزیابی مدارس و معلمان موفق می‌تواند این باشد که یک مدرسه یا معلم چقدر توانسته در حل معضلات اجتماعی محله و خانواده دانش‌آموزان مؤثر باشد.

نظری متذکر شد: مولدسازی ظرفیت مناسبی است که در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه فضاهای آموزشی می‌توان از آن بهره برد. در همین راستا پنج بسته مولدسازی به ارزش ۲۰ همت به شورای عالی مولدسازی رفته است.

استاندار خراسان رضوی همچنین بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار را برای تجلیل و تکریم معلمان خواستار شد و آمادگی مدیریت استان را برای کمک به مسأله مسکن فرهنگیان به عنوان یک اولویت اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها نباید میزان دستمزد تغییر کند