Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:43:25 GMT

برنامه پاکسازی غارها در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۳۴۲۸

برنامه پاکسازی غارها در دوران کرونا

انجمن غار و غارشناسی در آستانه روز ملی غار پاک با اعلام این‌که عملیات پاکسازی غارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط غارشناسان و غارنوردان در دوم مهرماه انجام خواهد شد، با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و حساس بودن محیط غار، از مردم درخواست کرد از ورود به این اماکن صرف نظر کنند.

به گزارش ایسنا، روش پیمایش غارها و غارنوردی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل حساس بودن و بسته بودن محیط غار، با اصلاحاتی همراه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن غار و غارشناسی با تاکید بر این‌که پاکسازی غارها به عنوان آخرین زیستگاه دست‌نخورده بشر و خاکریز نسبتا بکر و اکوسیستم حساس طبیعت را نباید فراموش کرد، اینک شیوه‌نامه پاکسازی غارها را در شرایطی که همه کشور درگیر ویروس کرونا است، تغییر داده و به علاقه‌مندان غار و محیط زیست توصیه کرده است: برای قطع کردن زنجیره انتقال ویروس بین خود و غارزیان بهتر است از ورود به غارها تا حد امکان صرف نظر شود.                           

این انجمن همچنین پیشنهاد کرده است: برنامه روز پاکسازی را می‌توان با رعایت پروتکل‌های لازم، به آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی اختصاص داد.

ضمن رعایت استفاده از ابراز محافظت شخصی (PPI) (personal Protective Equipment) لازم است از اجرای برنامه‌هایی با جمعیت زیاد پرهیز شود. (خارج از غار حداکثر تا ۱۵ نفر و در صورت ضرورت ورود به غار حداکثر ۳ نفر.)

با توجه به تاکید متخصصان زیست‌شناسی و تایید نشدن دلیل علمی برای ارتباط این بیماری با جانوران غارزی خصوصا خفاش لازم است نگرانی و ترس موجود از این بابت را با اقشار مردم خصوصا جامعه محلی در میان گذاشت. تاکید مزایای وجود غارزیان به ویژه خفاش‌ها برای حفظ محیط زیست که از طریق آن‌ها به ما آفت‌کُش‌هایی غیرشیمایی دسترسی داریم، فایده آن‌ها برای گرده‌افشانی و تکثیر ده‌ها گونه گیاه و میوه‌جات... را بیشتر می‌کند.

در صورت حضور متخصصان و یا کارشناسان رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و رشته‌های مرتبط با محیط زیست در هر استان می‌توان ضمن دعوت از آن‌ها برنامه را به صورت کارگارهی در شهر یا محل نزدیک به دهانه غار مورد نظر برگزار کرد.

آموزش نحوه بازدید امن از غارها در زمان غیرپاندمی می‌تواند در برنامه کارگاه لحاظ شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري غار روز غار پاک کروناویروس پاکسازی غارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد

مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور صادر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی و به نقل از روابط عمومی استانداری، در سی و ششمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور که به ریاست رئیس جمهور و با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، وزیر کشور، وزیر صمت، وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، با صدور مجوز زیست محیطی بهره برداری از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین موافقت شد.

در این جلسه پس از توضیحات استاندار خراسان شمالی مناطق چهارگانه محیط زیست مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و با صدور مجوز بهره برداری معدن سرب روی آلبلاغ شهرستان اسفراین موافقت شد و مورد تصویب شورای عالی محیط زیست کشور قرار گرفت.

کد خبر 750195

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد