Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@11:47:56 GMT

انگیزه در پذیرش بانوان طلبه اهمیت بسیاری دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۴۷۴۰

انگیزه در پذیرش بانوان طلبه اهمیت بسیاری دارد

حجت الاسلام بهجت پور گفت: در پذیرش بانوان طلبه، انگیزه و اهداف و قدرت درک بالا اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور» در ویدئو کنفرانس با مسئولان حوزه‌ علمیه خواهران استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بخش علمی آن چنان که مرکز برنامه‌ریزی گزارش داده نیازمند رشد جدی در استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: مجموعه شیعه در سیستان و بلوچستان افتخار می آفرینند و تیم مدیریتی در آن جا تلاش خوبی دارد و پیگیری اهداف حوزه های علمیه و هماهنگی میان مرکز مدیریت حوزه با استان ها در اوج و حرکت به سمت تعالی حوزه است.


وی بیان کرد: با همه موفقیت‌ها، با انشالله کار را تمام نکنیم و برای انجام آن دست به تلاش بزنیم و از خدا خواهیم فرصت بیشتری را برای رشد در اختیار ما قرار دهد، در بخش پژوهشی و فرهنگی گزارش‌های خوبی از حوزه علمیه سیستان و بلوچستان ارائه شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: چشم‌انداز پنج ساله حوزه علمیه خواهران در تحقق اهداف ترسیم می‌شود، این چشم انداز ما را به سمت اصلی ترین تحقق هدف حوزه یعنی محوریت حوزه علمیه خواهران در مسائل زن و خانواده می‌برد.


وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران در طول دهه های گذشته هویت حوزوی پیدا کرده و به سازمان فرهنگ عمومی تبدیل شده اما مرکز ثقل و محور نشده است، هدف تعیین شده در اساس نامه محوریت دارد و باید در این سمت حرکت کنیم.


مدیر حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: محور جز برپایه سنگینی کار شکل نمی گیرد پس حوزه علمیه خواهران باید سنگین ترین اقدامات را انجام دهد که با آموزش و پژوهش و زیرساختها و تولید ادبیات علمی و ارتباطات گسترده و موثر بر جریانات فرهنگی و دیده شدن و شناخته شدن حوزه های علمیه خواهران به دست می‌آید.


وی تصریح کرد: وقتی بحث از محوریت می کنیم در ابتدا این است که برخی نواقص و ضعف ها و قابلیت ها را بالفعل کنیم، برنامه پنج ساله نخست تمرکز بر اقدامات تمهیدی برای رفع نواقص است تا توانایی ها رشد کند تا بتوان بار را بر دوش آن نهاد.


حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان کرد: خداوند ابتدا وسع افراد را زیاد می کند و بعد بر روی دوش آنها تکلیف می گذارد؛ تا بر روی حوزه ظرفیت را توسعه ندهیم و افراد و سازمان رشد نکند تکلیفی برای محور شدن متوجه آن نمی شود.


وی اظهار داشت: باید اصلی ترین خواست همه تمرکز بر روی طراحی پنج ساله باشد که این برنامه بناست تمهیدی در بحث تواناسازی و نواقص باشد که باید نواقص را بشناسیم و استاندارد اساتید و آموزش و نیروی انسانی و شرایط احراز پست‌ها را ارزیابی کنیم.


مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: ارتقا به سطوح بالا و بهره وری در سال های تحصیل و احصای موانع ادامه تحصیل و فعالیت بانوان اهمیت بسیاری دارد بنابرین در پنج سال نخست باید بر روی این ها تمرکز کنیم، همچنین آسیب شناسی پژوهش و منابع انسانی و فرهنگی و تربیتی مورد تاکید است.


وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر هدف گذاری شود، افزود: مشکلات مطرح شده را در جلسات تصمیم گری استان مورد توجه قرار دهیم، در بحث انرژی خورشیدی می توان سرمایه گذاری کرد و باید از این فرصت استفاده شود تا بخش زیادی از نیازهای مدرسه تامین شود، روش های اقتصادی در تامین منابع پایدار اهمیت بسیاری دارد و سرمایه های سرگردان باید به سمت فعالیت های اقتصادی برود، با اخذ مشاوره های تخصصی اقتصادی می‌توان بسترهای خوبی را شکل داد.


حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: مجمع خیرین باید شکل بگیرد تا بتوان با امکان سنجی لازم، بخشی از نیازها در اداره مدارس و توسعه حوزه را در استان و در قم و تهران شکل بدهیم و در جهت تقویت مکتب تشیع گام برداریم.


وی عنوان کرد: شیعه باید از نظر مبنای علمی قوی باشد، هر گونه ضعف علمی و گرفتار شدن در تحجر و نداشتن مهارت زندگی در هم زیستی با مذاهب می تواند آسیب زا باشد پس باید بنیه علمی را قوی کرد.


مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: از بودجه مصوب مجلس، 50 درصد تخصیص یافته است و با این حال سرپا هستیم، همین بودجه را نیز باید قدر بدانیم تا این دوران را سپری کنیم، در تلاشیم بودجه ها به سمت استان ها و مدارس بیاید.


وی خاطرنشان کرد: از فرصت ها باید استفاده شود تا نیازهای منطقه ای را رفع کنیم، بودجه های اوقاف از طریق استان و شهرستان در اختیار مدارس قرار بگیرد و از استان پیگیر شوند تا سهم و سقف طلاب خواهر از موقوفات در اختیارشان قرار بگیرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان کرد: باید از طرفیت بانوان در امور خیر و هیئت امنا استفاده شود، از طرفی اصلاح وضعیت هیئت امنا اهمیت بسیاری دارد و باید یک هیئت امنای استانی در خارج از استان شکل بگیرد تا 15 مدرسه را تحت پوشش قرار دهند.


وی با بیان اینکه در پذیرش طلاب، انگیزه و اهداف و قدرت درک بالا اهمیت بسیاری دارد، افزود: همچنین باید بر فعالیت‌های مدارس نظارت باشد و با نظرخواهی از طلاب در خصوص برنامه ها و جلسات با مدیران مدارس و هیئت امنا به صورت مجازی بتوان وضعیت را رصد کرد تا به خروجی خوبی برسیم و اساتید باید با تخصص خود شوق دروس را در طلاب ایجاد کنند.


مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: در وضعیت اقتصادی مناسبی به سر نمی بریم اما بنا نیست مشکلات باقی بماند بلکه باید از این دوران نیز سرافراز بیرون بیاییم تا تمدن قوی اسلامی شکل بگیرد و درک صحیحی از شرایط داشته باشیم؛ ایثار و صبوری در این ایام روزهای خوبی را نوید می دهد و خداوند گشایش در امور پس از سختی ها را نوید داده است.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: پذیرش طلبه خواهران حوزه های علمیه مدیر حوزه های علمیه خواهران حوزه علمیه خواهران اهمیت بسیاری بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است