Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@21:24:46 GMT

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی بدن

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۴۷۸۱

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی بدن

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا اباصلتی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع تغذیه فرد در همه شرایط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما این موضوع در مواجهه با بیماری‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند چراکه تغذیه درست و فعالیت بدنی موثر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: ویتامین‌های مورد نیاز بدن عمدتا از طریق غذا تامین می‌شود، اما اگر فردی با کمبود ویتامین خاصی روبرو بود باید این کمبود را از طریق مصرف مکمل‌ها تامین کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دوز‌های بالاتر از میزان نیاز بدن به ویتامین‌ها نیز می‌تواند زمینه ساز مشکلاتی برای سیستم ایمنی فرد باشد.   اباصلتی بیان کرد: توصیه‌های تغذیه‌ای برای بالا رفتن سطح ایمنی بدن در مرحله اول مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان لازم برای بدن است که می‌توان از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده استفاده کرد؛ علاوه براین برای سالم ماندن بدن باید منبع غنی از انواع پروتئین‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، لوبیا، عدس و ماش در برنامه غذایی گنجانده شود.   بیشتر بخوانید چرا باید خوردن وعده غذایی صبحانه را جدی بگیریم؟

او با تاکید بر استفاده بیشتر از روغن‌های گیاهی و پرهیز از مصرف روغن‌هایی مانند کره و دنبه و غذا‌های با حجم سنگین، تصریح کرد: علاوه براین مصرف مایعات در حد ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز نیز می‌تواند آب مورد نیاز بدن را فراهم کند و فضای دهان را مرطوب نگه دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش وعده‌های غذایی بین ۴ تا ۶ وعده و کاهش حجم مواد غذایی در هر روز نیز مانع نفخ و تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، تاکید کرد: غذا‌های چرب وشور نیز می‌تواند محرک و باعث التهاب سیستم ایمنی بدن شود، بنابراین از غذا‌های حاوی نمک زیاد مانند کنسرو‌ها و غذای فرآوری شده پرهیز شود.

اباصلتی اظهار کرد: تب و عفونت باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و اختلال گوارشی در پی خواهد داشت، با بالارفتن یک درجه دمای بدن ۱۰ درصد افزایش متابولیسم در بدن رخ می‌دهد، بنابراین استفاده از آب و مایعات فراوان در قالب سوپ‌های حاوی سبزیجات، برای بدن مفید خواهد بود.

او با اشاره به اینکه مصرف اسفناج، جعفری، کدو حلوایی، دمنوش‌های ساده نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، افزود: کمبود ویتامین A باعث کاهش جذب و هضم آهن در بدن می‌شود از همین رو مصرف سبزیجات و منابع حیوانی مانند تخم مرغ می‌تواند این کمبود را جبران کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف ویتامین E، ویتامین D و گروه ویتامین B در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد، ادامه داد: مصرف انواع دانه‌ها و مغز‌ها، نور آفتاب، سبزی، حبوبات، مصرف زینک و روی نیز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

اباصلتی بیان کرد: سیر و زنجبیل نیز به دلیل دارا بودن روی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد، اما شواهدی در خصوص تاثیر مصرف سیر و زنجبیل در درمان کرونا وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه علاوه بر کیفیت مواد غذایی، ایمنی غذا و نحوه نگهداری مواد غذایی نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: در شرایط انجماد ویروس کرونا ماندگاری دارد، اما می‌توان با پخت کامل موادغذایی و رعایت بهداشت دست هنگام پخت غذا از انتشار این بیماری جلوگیری کرد.   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن کمبود ویتامین علوم پزشکی مشهد تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می تواند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

به گزارش خبرنگار مهر، طی ماه‌های گذشته انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه در مناطق مختلف مازندران حاشیه ساز شد واین مساله ابتدا در شهرستان چالوس در غرب مازندران مشکلاتی را برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرد.

پدیده انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه به دلیل مشکلات فراروی نظیر افزایش هزینه‌های فراروی و تأخیر در پرداخت مطالبات در مناطق مختلف از جمله مازندران به یک معضل تبدیل شده است.

در شهرستان جویبار نیز هفت نیز در سیستم پزشک خانواده فعالیت داشتند و پنج نفر امسال از فعالیت در این حوزه انصراف خود را اعلام کردند.

سیده الهام عقیلی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار در گفت وگو با خبرنگار مهر از انصراف پنج پزشک خانواده شهری از فعالیت در این شهرستان خبر داد و گفت: در سیستم دولتی هفت بزشک مشغول به فعالیت بودند و در سال گذشته دو پزشک از سیستم خصوصی در شهرستان جویبار از ادامه فعالیت خود منصرف شدند.

وی با اعلام اینکه ۵ پزشک انصرافی از اول خرداد ماه از سیستم خارج می‌شوند، افزود: متأسفانه در حال حاضر تنها یک پزشک خانواده شهری دارای قرارداد با ما باقی مانده و مشکل اصلی این پزشکان بحث مطالبات آنان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این مشکل تنها مربوط به این شهرستان نبوده و در جلسه‌ای که با حضور معاونت دانشگاه علوم پزشکی و نماینده پزشکان خانواده شهری استان برگزار شد شرایط بحرانی شهرستان به سمع و نظر آنان رسیده است.

عقیلی با اشاره به اینکه ۲ پزشک انصرافی در سال‌جاری به دلایل مشکلات شخصی از ادامه فعالیت انصراف داده اند، گفت: سرانه پزشک خانواده شهری در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش داشته است اما به گفته این پزشکان با توجه به دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مطب و پرسنل این افزایش در آمدی برای آنان به صرفه نخواهد بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار بیان کرد: بعد از انصراف دو پزشک در سال گذشته نتوانستیم جایگزینی برای ِ آنان داشته باشیم چرا که متقاضی در این بخش وجود نداشته است و افزایش متقاضی برای دیگر پزشکان شرایط رسیدگی درمانی را سخت خواهد کرد.

کد خبر 6088272

دیگر خبرها

  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه خودرو پکن
  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • فروشگاه کولرگازی در تهران
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد