Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آسیا پلاس افزود: پایتخت تاجیکستان روز ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) میزبان جلسه هیئت های تاجیکستان و افغانستان به سرپرستی وزیران امور خارجه دو کشور بود. در این جلسه که با حضور «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «محمدحنیف اتمر» همتای افغان وی برگزار شد، طرفین بر توسعه روابط و همکاری دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این رسانه تاجیک اضافه کرد: یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این دیدار، توسعه کریدور حمل و نقل میان دو کشور بود. تاجیکستان به دنبال ایجاد راهروهای جدید حمل و نقل بین کشورها و اجرای پروژه های منطقه ای سودمند است.  
آسیا پلاس افزود: در همین راستا، تاجیکستان اعلام کرده است که از ایجاد کریدور ترانزیتی «کتای» (قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) کاملاً حمایت کرده و کلیه شرایط لازم برای عملکرد موثر آن را ایجاد می‌کند. در همین چارچوب برنامه راه آهن تاجیکستان - افغانستان - ترکمنستان بر روی برنامه ساخت پلی از رودخانه «پنج» به «کندز» توافق شد که ساخت آن به زودی آغاز می شود.
این بخشی از راه آهن بین تاجیکستان، افغانستان و ایران خواهد بود و به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب متصل خواهد شد. سران هیئت ها با ابراز خرسندی از بالا بودن سطح روابط سیاسی، در مورد اقدامات مشترک به منظور مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر نیز گفت و گو کردند که زمینه همکاری بین کشورها را فراهم می سازد.
وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای صلح پایه محکمی برای بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان ایجاد کند. پس از این نشست، یک تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته حفاظت از محیط زیست تاجیکستان و آژانس ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز به امضا رسید.

حنیف اتمر در ادامه سفر خود همچنین با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان نیز دیدار و گفت و گو کرد. طرفین در مورد توسعه و تقویت همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و همچنین اجرای مشترک پروژه‌های ساختاری با اهمیت منطقه‌ای و موضوعات مربوط به امنیت، گفتگو کردند.
امامعلی رحمان در این دیدار با اشاره به این که تاجیکستان به طور مداوم به توسعه روابط با کشورهای همسایه توجه جدی داشته است، بر علاقه طرفین به همکاری در زمینه های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و اطلاعاتی تأکید کرد.

در سال ۲۰۱۱ در هشتمین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد و به درخواست افغانستان، تصمیم به ایجاد کریدور کتای گرفته شد.

 این کریدور در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند- چابهار- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند «کارنه تیر» به صورت آزمایشی افتتاح شد. اما در اواخر مرداد سال جاری، استفاده از کوریدور کتای با صادرات چای و تایر خودرو از ایران به ازبکستان آغاز شد و از مرحله آزمایشی عبور کرد. افتتاح این کریدور علاوه بر مزیت ترانزیتی و دست‌آوردهای اقتصادی آن، مورد حمایت «اکو- ایرو» نیز هست.

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبداء ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق برای تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و سه کشور دیگر نیز قرار گرفته است.

این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

برچسب‌ها ترکمنستان افغانستان قرقیزستان تاجیکستان بندرعباس ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان افغانستان قرقیزستان تاجیکستان بندرعباس ایران ترکمنستان افغانستان قرقیزستان تاجیکستان بندرعباس ایران اخبار کنکور حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ادامه لفاظی‌های خود علیه حماس ضمن حمایت از اسرائیل، این جنبش را به دلیل ادامه درگیری‌ها در غزه محکوم کرد، زیرا این گروه نمی‌خواهد توافقی را بپذیرد.

این اظهارات در جریان دیدار بلینکن و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، بیان شد. نماینده آمریکا خواستار هر تلاشی برای متقاعد کردن حماس به پذیرش پیشنهاد آتش‌بس فوری شد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد تلاش‌های جاری برای تضمین صلح پایدار در منطقه، از جمله از طریق راه‌یابی به یک کشور فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، گفتگو کردند. بلینکن بر اهمیت اجتناب از تشدید درگیری در خاورمیانه تأکید کرد. 

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد که اسرائیل انتظار دارد حماس به پیشنهاد اخیر توافق ظرف ۴۸ ساعت آینده پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، مفاد این پیشنهاد امروز از طریق هیئت مصری به سرپرستی عباس کامل، رئیس اطلاعات، در غزه به حماس منتقل می‌شود. اسرائیل امیدوار است که حماس ۳۳ اسیر از جمله زنان، کودکان، مردان بالای ۵۰ سال و افراد بیمار را آزاد کند.

این کانال در ادامه اشاره کرد که به ازای هر اسیر اضافی آزاد شده، آتش بس یک روز تمدید می‌شود. در این دوره، هر دو طرف در مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ و آزادی همه اسرای باقی‌مانده شرکت خواهند کرد. یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی طرفین به توافق، تهاجم رفح به حالت تعلیق در خواهد آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی شرکت راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه