Web Analytics Made Easy - Statcounter

از بین دو برادر، «حسین» که جوانتر بود لباس رزم پوشید و به میدان رفت و خاکریز ساخت تا به غایت از خودگذشتگی رسید اما ظاهرا مسئول ثبت نام شهدا بر سر در خیابان ها، خواسته حق بزرگتری را ادا کند و نام برادر بزرگ را به جای نام شهید بر سر در خیابان ثبت کرد!

 خبرگزاری شبستان _فاروج؛ بر اساس بند «ب» ماده ۷، (دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی) و بند ۲۴ ماده ۷۱ ‌قانون (تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران) مصوب سال ۱۳۷۵ نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نام هر چیز به آن هویت می بخشد و چه نامی زیباتر از نام یک شهید که در مسیر حقیقت گام برداشته و راهش را ماندگار کرده، یکی از کارهای ارزشی که در کشور صورت گرفته نامگذاری خیابان ها، میادین و ... به نام شهداست که به راستی هویت بخش کوچه و خیابان شده و حرکت ارزشی تر این است که هر محله و خیابان به نام شهید آن محل نامگذاری می شود اما از همه این برنامه ها مهم تر، این است که آن محل به شناخت شهید صاحب کوچه و خیابانشان برسند.

 

در عصر یکی از همین روزهای پایانی تابستان سری به خیابانی از شهر زدیم تا ببینیم  هممحله ای های یک شهید چقدر صاحب نام کوچه شان را می شناسند؛ سمت راست خیابان مورد نظر تابلویی به نام شهید «محمد تقوی مقدم» نصب شده است. از همان ابتدای کوچه آغاز می کنم، پیرزنی بر روی سکوی کم ارتفاع ورودی خیابان نشسته، از او در مورد شهید «محمد تقوی مقدم» می پرسم، می گوید: ما در این محل چنین شهیدی نداریم، شهید این خیابان نامش «حسین تقوایی مقدم» است که خانه شهید انتهای همین خیابان در کوچه بن بست واقع شده است.

 

حاجیه خانم زینب نجاتی افزود: در سال های گذشته این خیابان به نام شهید حسین تقوایی مقدم نامگذاری شده بود اما نمی دانیم چرا بعد از تعویض نام تابلوی خیابان تغییر کرد.

 

وی عنوان کرد: اگر اشتباه نکنم مادر شهید تا 20 سال پیش هم زنده بوده و در همین محل زندگی می کرد و فقط برادر بزرگ شهید در انتهای این خیابان ساکن بود که او هم به تازگی به رحمت خدا رفته است.

 

نوجوانانی در حال بازی در خیابان بودند، از آنها در مورد شهید می پرسم، همه باهم شروع به صحبت می کنند، بالاخره یکی بر همه غالب شد و گفت: شهید را نمی شناسیم ما سال های زیادی نیست که در این خیابان ساکن هستیم، انتهای خیابان زنان قدیمی این محله نشسته اند از آنها بپرسید.

 

به انتهای خیابان می رسم، گروهی از بانوان نشسته اند، اسم خیابان را می پرسم، نزدیک ترین خانم گفت: این خیابان به نام شهید «حسین تقوایی مقدم» که جز اولین شهدای شهر فاروج است، نامگذاری شد اما با تعویض تابلو، نام شهید محل ما عوض شد و نمی دانیم واقعا شهیدی به نام محمد تقوی مقدم  از شهدای شهر است یا خیر؟

 

معصومه خاکشور افزود: با خانواده شهید حسین تقوایی مقدم در سال هایی که این جا ساکن بودند در ارتباط بودم و شناخت کاملی از این خانواده دارم اما هیچ یک از هم محله ای ها از دلیل جابه جایی نام این شهید اطلاع ندارند.

 

زینب سلامی، بانوی دیگر این محله، افزود: هر سال به مناسبت هفته دولت از این شهید که از نیروهای جهاد کشاورزی سابق بوده تجلیل می شود اما نامش چنین در محله خود مظلوم واقع شده است.

 

هنوز سخنانم با بانوان به پایان نرسیده که یکی  از بانوان از جایش برخاست و گفت: جوانی  که از خم کوچه گذشت برادرزاده  شهید تقوایی مقدم است، به سرعت از آن ها خداحافظی می کنم و به سمت برادرزاده  شهید رفتم  و نام خیابان را از او پرسیدم، گفت: این خیابان تا همیشه، متبرک به نام «شهید حسین تقوایی مقدم» است.

 

پرسیدم پس چرا بر روی تابلوی ابتدای خیابان چیز دیگری نوشته اند، خندید و گفت: شهرداری یا شاید هم بنیاد شهید این طور خواسته اند که نام پدرم را به جای برادر البته با فامیلی دیگر بر تابلوی خیابان نصب کنند.

 

مهدی تقوایی مقدم افزود: نام شهید جاودانه است و با سهل انگاری یا غفلت کسی از تارک زمان حذف نمی شود و هنوز این کوچه و خیابان رنگ و بوی رشادت های شهید را دارد حتی حالا که بسیاری از همسایگان قدیمی به رحمت خدا رفته اند و افراد جدید جایگزین شده اند.

 

پیگیر این مسئله از شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران فاروج شدم، مدیر بنیاد شهید فاروج گفت: در شورای نامگذاری خیابان ها و میادین، این دستگاه یک عضو دارد و نام شهدا با مشخصات کامل از سوی این دستگاه به شورا ارائه می شود تا در صورت تصویب، شهرداری از این مشخصات استفاده کند.

 

«موسی در گاهی» افزود: در مدت مدیریتم در شهرستان جلسه ای در خصوص نامگذاری خیابان یا میدانی برگزار نشده و تابلوها مربوط به سال های گذشته است.

 

وی با اشاره به اینکه سه روز پیش یکی از فعالان حوزه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به اتاقم مراجعه کرد و عکسی از تابلویی که نام شهید به اشتباه ثبت شده، نشان داد که به اطلاع شورا و شهرداری هم رساندیم اما اصلاحی صورت نگرفته است.

 

 

شورای نامگذاری در چند سال اخیر برگزار نشده است

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج گفت: این دستگاه یکی از اعضای شورای نظارت بر نامگذاری معابر است  و در سال های اخیر این شورا در شهر فاروج برگزار نشده و اگر شده ما دعوت نبوده ایم.

 

«حسن رضوانی» افزود: یکی از محورهای نشست شورای فرهنگ عمومی بخش خبوشان که طی این هفته برگزار شد، به درخواست اعضای شورا به حوزه نامگذاری معابر و شهر اختصاص یافت.

 

در جلسه پیش رو مطرح می کنم

عضو شورای شهر فاروج گفت: نامگذاری خیابان ها در شورای نظارت بر نامگذاری معابر انجام می شود.

 

«قدرت الله نامدار پور» با اشاره به اینکه به خاطر ندارم آخرین بار کی این جلسه برگزار شده، افزود: در خصوص اصلاح نام خیابان شهید تقوایی مقدم  در جلسه هفته آینده شورای شهر مطرح می کنم.

 

وی با بیان اینکه نیروی خاصی برای نظارت بر تابلوهای نصب شده در شهر نداریم، گفت: در صورت گزارش مردمی این موارد پیگیری می شود.

 

تا شنبه تابلو اصلاح می شود

 

نائب رییس شورای شهر فاروج گفت: شورای نامگذاری بر اساس نیاز و ضرورت هر 6 ماه و گاهی یکسال برگزار می شود.

 

«رجبعلی ایزدجو» افزود: اطلاعی در خصوص اشتباه ثبت شدن نام شهید بر روی تابلوی خیابان شهید تقوایی مقدم ندارم.

 

وی در حین پاسخگویی به خبرنگار خبرگزاری شبستان با خط ثابت تلفن در تلاش برای تماس با نیروی  ویژه این بخش، گفت: همین الان نیروی مربوطه را به خیابان مطرح شده می فرستیم تا در صورت اشتباه کارهای مربوط به اصلاح انجام شود و تا شنبه پیش رو کار اصلاح انجام می شود.

 

ایزدجو با بیان اینکه آخرین جلسه شورای نظارت بر نامگذاری ها در بهمن ماه سال گذشته با محوریت تغیر نام بلوار کشاورز به نام شهید سردار سلیمانی برگزار شده است، افزود: نام همه شهدای شهر برای نامگذاری خیابان ها استفاده شده و با پایان یافتن این اسامی برای نامگذاری خیابان های مربوط به سایت مسکن مهر و فرهنگیان از نام شعرا استفاده کرده ایم.

 

وی افزود: در خردادماه سال 98 شورای نامگذاری این خیابان ها با حضور اعضای جلسه و دو تن از شاعران شهرستان برگزار شده است.

 

تماس خبرنگار خبرگزاری شبستان با شهردار فاروج به ثمر ننشست.

 

 

 

«جهادگر شهید حسین تقوایی مقدم» در سال 1333 در شهر فاروج چشم به جهان گشود و در دوران کودکی با نغمه‌های خوش آهنگ ایمان و تقوا، در دامان پر محبت پدر و مادری مهربان به رشد و بالندگی رسید و پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، وارد حوزه علمیه شهر فاروج شد.

 

وارد حوزه علمیه فاروج شد تا درس دین و اخلاق را از مکتب علمای تشیع فرا بگیرد و از همان جا بود که بنیه‌های ایمان در وجودش قوام یافت. حسین پس از آن که احساس کرد پدرش در انجام کارهای کشاورزی تنها و ناتوان است، درس حوزه را رها کرد تا به یاری او بشتابد و مدتی بعد ازدواج می‌کند و زندگی مشترک خود را آغاز کرد.

 

حسین پس از تشکیل خانواده، برای کار و کسب درآمد، راهی تهران شد و در شرکتی عمرانی، کار با دستگاه گریدر را یاد گرفت و برای انجام کار، به استان لرستان و شهر خرم آباد رفت و پس از آن به شهر مشهد مقدس آمد و به همراه خانواده‌اش، در این شهر ساکن شد.

 

آن روزها، همزمان بود با روزهای اوج گیری انقلاب و حسین از آنجا که با طلاب و دانشجویان انقلابی در ارتباط بود، وارد صفوف مبارزه علیه رژیم طاغوت شد. او با حضور در بیت آیت‌الله شیرازی، فعالیت‌های انقلابی خود را تحت حمایت ایشان انجام می‌داد.

 

او در جریان دهم دی ماه سال 57 مردم مشهد، مورد تعقیب مأموران شاه قرار گرفت که تعدادی از دوستانش در آن ماجرا به شهادت رسیدند و عده‌ای هم توسط مأموران ساواک دستگیر شدند اما این موضوع مانع از ادامه حرکت او نشد تا اینکه انقلاب با همت مردانی همچون او به پیروزی رسید.

 

پس از پیروزی، حسین برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب، وارد جهاد سازندگی شهر قوچان شد. حسین با آغاز جنگ، توان ماندن در پشت جبهه را نداشت و غیرت انقلابی، او را بر آن وا می‌داشت تا در مقابل دشمنان بایستد.

 

حسین با عشق و علاقه‌ای که به حضور در جبهه داشت، به عنوان سنگرسازی بی‌سنگر، در مقابل هجمه‌های سنگین آتش دشمن می‌ایستاد و با شهامت و ایمانی که داشت در جستجوی شهادت بود تا آنکه در هجدهمین روز از اسفند سال 1360، با پرواز خود به سوی معبود، از شاهدان و مقربان درگاه حق شد.

 

شهدای شهر فاروج 43 نفر هستند که مدفن 41 شهید از جمله شهید حسین تقوایی مقدم در گلزار شهدای شهر است.

 

 

 

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان فاروج شهید نامگذاری خیابان ها نظارت بر نامگذاری شورای نامگذاری نامگذاری معابر نام شهید برگزار شد شهر فاروج شهدای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پدر شهید میرداداشی

سید اسماعیل میرداداشی پدر شهید والامقام سیدحسین میرداداشیاز شهدای جنگ تحمیلی، اهل روستای سیدمحله هادی‌شهر دار فانی را وداع گفت.

آئین تشییع و به خاکسپاری این پدر صبور و ولایی، در روستای سیدمحله با حضور مردم و مسئولان برگزار شد.

شهید سید حسین میرداداشی کاری، متولد ۴ شهریور ماه سال ۱۳۴۹ بود.

حسین میرداداشی در منطقه زبیدات عراق، شهید شد اما پیکیر پاک او هیچ گاه به خانه برنگشت.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم
  • درگذشت پدر شهید میرداداشی
  • تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED
  • آغاز ثبت‌نام دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی
  • نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»