Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نوروزی از برگزاری سومین سوگواره ملی اربعین در سه بخش علمی، ادبی و هنری ویژه دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه های سراسر کشور خبرداد و گفت: علاقه مندان تا ۱۵ مهر می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «رضا نوروزی» در نشست خبری «سومین سوگواره اربعین دانشگاهیان» که پیش از ظهر امروز(شنبه 30 شهریور) در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به نهضت امام حسین(ع) و تأثیرات آن بر جامعه اسلامی اظهار داشت: نقش و وظیفه ما در ادامه مسیر برای تحقق اهداف امام حسین(ع) در وسع خودمان قابل اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم با بیان این که زنده نگاه داشتن قیام امام حسین(ع) در سال های اخیر با پیاده روی اربعین رنگ و بوی زیادی به خود گرفته است، افزود: این مسأله در جهان مورد توجه قرار گرفته و امروز منحصر به شیعه نیست.

 

وی اضافه کرد: یک نکته مهم در این مکتب بحث مسیری است که از امام حسین(ع) شروع شده و انشاءالله به ظهور امام زمان(عج) منتهی خواهد شد و در حقیقت قیام امام حسین(ع) شروع مکتبی است که اکمال آن در قیام امام زمان(عج) متجلی خواهد شد، اما در این بین نقش و وظیفه خودمان را نباید فراموش کنیم.

 

حجت الاسلام نوروزی در ادامه عنوان کرد: در فضای امسال امکان پیاده روی زائران امام حسین(ع) به کربلا منتفی شده که حرارت و سوزشی را در جان همه عاشقان ایجاد کرده به ویژه دانشگاهیان که سهم به سزایی را در این پیاده روی داشتند، چراکه در سال های گذشته از هر دانشگاهی کاروان های بزرگی از دانشجویان به کربلا می‌ رفتند و امسال این زمینه وجود ندارد.

 

وی با بیان این که نباید رنگ و بوی اربعین به دلیل تعطیلی پیاده روی آن در ماه صفر امسال کم شود، خاطرنشان ساخت: به همین دلیل گفتیم با قوتی بیشتر از پیش سوگواره اربعین را که دو سال به همت معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار می‌ شده را تبدیل به یک حماسه غیر حضوری در فضای ادبی و هنری و علمی کنیم.

 

دبیر سومین سوگواره اربعین دانشگاهیان ابراز داشت: بر این مبنا وزارت علوم، این سوگواره را به دانشگاه قم سپرد که با کمال افتخار این فضا را دنبال می‌ کنیم تا این تلاش بخشی از آن نقصانی که در عدم حضور در زیارت اربعین هست را جبران کند و هدف این است که از آثار ادبی و هنری و علمی دانشگاهیان اعم از دانشجویان، کارکنان و اساتید استفاده کنیم و در احیای پیاده روی اربعین و نهضت امام حسین(ع) قدمی برداریم.

 

وی در تشریح بخش های این سوگواره بیان داشت: یک بخش پژوهشی داریم که رسالت دانشگاه های ما است و سه محور کتاب، پایان نامه و مقاله خواهد داشت؛ بخش ادبی را در چند محور از جمله شعر نو و کلاسیک، داستان، نمایش نامه نویسی، خاطره و دل نوشته و در بخش هنری نیز عکس و اینفوگرافی و در بخش چند رسانه رشته های پادکست، نماهنگ و فیلم مستند پذیرای آثار دانشگاهیان خواهد بود.

 

حجت الاسلام نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مخاطبان این سوگواره همه دانشگاهیان سراسر کشور اعم از وزارت علوم و علوم پزشکی خواهند بود، گفت: بخش ویژه ای در سوگواره با عنوان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به عنوان مدافعان حریم اسلام و اهل بیت(ع) داریم، چون اولین سالی است که حضور حاج قاسم و ابومهدی را که اوج تلاش های آنها را برای ایجاد امنیت زوار اربعین بود را نداریم، در حقیقت با این بخش تلاش داریم تا نگاه به شهید و شهادت و دفاع از حریم اهل بیت(ع) زنده شود.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: البته سوگواره با تأخیر شروع شد و زمان کمی هم برای آن در نظر گرفته شده است؛ مهلت ارسال آثار تا 15 مهرماه قرار داده شده و چند روزی هم امکان تمدید دارد و داوری ها بلافاصله بعد از ارسال آثار شروع می‌ شود که داوران ملی و بین المللی در آن حضور دارند ،چراکه دانشگاه قم تجربه شش دوره سوگواره سفر تا سفر را نیز در کارنامه خود دارد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم یادآور شد: ما برنامه اختتامیه را اواخر صفر خواهیم داشت تا شور و هیجان اربعین حسینی باقی باشد که این زمان تقریبا هفته آخر مهر خواهد شد ولی این که اختتامیه به شکل حضوری یا غیر حضوری باشد بستگی به شرایط آن زمان دارد.

 

وی با اشاره به شیوه ارسال آثار خاطرنشان کرد: هم سایتی  با همکاری وزارت علوم به آدرس www.smauni.ir   راه اندازی شده و هم در شبکه های اجتماعی ایتا، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام کانال هایی به آدرس مشترک @smauni3  راه اندازی شده که علاقه مندان می‌توانند برای ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر از این طریق اقدام کنند.

 

حجت الاسلام نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اگر بخواهیم ارزش های دینی ماندگار شود باید پای ادب و هنر را به آن باز کنیم و برای ارزشمند تر شدن هنر نیز باید جای پای دین را در آن باز کنیم به همین دلیل اعتقاد داریم در کنار مباحث علمی باید به هنر و ادبیات هم در موضوعات همچون اربعین پرداخته شود.

 

وی با بیان این که محور اصلی همایش موضوع «اربعین و پیاده روی اربعین» خواهد بود و مباحث شهید و شهادت نیز در جنب آن پرداخته می‌شود، گفت: قبول داریم که زمان برای ارسال آثار علمی کم است ولی ما در حوزه علمی بیشتر کتاب و مقالات و پایان نامه هایی مدنظرمان است که در سال قبل تألیف شده است و برای بخش های هنری نیز با توجه به این که از حدود 10 روز پیش خبر اصل سوگواره اعلام شده بود و 20 روز دیگر هم تقریبا فرصت باقی است، به نظر می رسد که امکان تولید آثار ادبی و هنری وجود داشته باشد.

 

وی در ادامه به جوایز این دوره نیز اشاره و عنوان کرد: جوایز هر بخش برای نفرات اول تا سوم متفاوت است و این طور نیست که مثلا جایزه نفر اول علمی با جایزه نفر اول ادبی یکی باشد ولی به طور کلی نفرات اول بین یک و نیم تا دو نیم میلیون هدیه نقدی دریافت می کنند، جایزه نفرات دوم از از هفتصد و پنجاه هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است و نفرات سوم نیز بین پانصد هزار تا تا یک میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: دانشگاه قم حجت الاسلام نوروزی سومین سوگواره ادبی و هنری امام حسین ع ارسال آثار دانشگاه قم وزارت علوم پیاده روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد. تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

کد خبر 6086680 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ۱۰ اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت است
  • آخرین مهلت ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • ۱۰ اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت
  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد