Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@11:31:04 GMT

کاهش ۸۲ درصدی صادرات ایران به ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۷۱۸۰

ساعت24-بررسی عملکرد تجاری ایران و ترکیه در هفت ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به این همسایه غربی ۸۲ درصد کاهش یافته است.

 از ابتدای سال جاری میلادی و با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های حاصل از آن، میزان تجارت بین المللی میان کشورهای مختلف به شکل قابل توجهی کاهش یافته و ایران نیز از این روند مستثنی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود وضعیت تجارت با کشورهای مختلف حتی در دوره کرونا نیز متفاوت است.

آمارهایی که چندی قبل از تجارت ایران منتشر شد نشان داد که میزان تجارت مشترک در برخی حوزه‌ها با افغانستان در سال جاری افزایش نیز داشته است اما در همین حال میزان تجارت مشترک با ترکیه افتی بسیار شدیدتر از افت حاصل از کرونا داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که در هفت ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی، میزان کل تجارت ایران و ترکیه بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده بوده است که از این عدد بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، صادرات ایران به ترکیه و ۱.۳ میلیارد دلار نیز صادرات ترکیه به ایران بوده است. در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی مجموع تجارت دو کشور به ۱.۳۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل کاهش ۶۷ درصد را نشان می‌دهد. در این فضا، ایران تنها ۵۰۹ میلیون دلار به ترکیه صادرات داشته و ترک‌ها نیز حدود ۸۷۸ میلیون دلار به ایران کالا فروخته‌اند و به این ترتیب میزان صادرات ایران حدودا ۸۲ درصد و میزان صادرات ترکیه حدودا ۳۷ درصد کاهش یافته است.

بررسی‌ کالایی تجارت مشترک میان دو کشور نشان می‌دهد که صادرات پلاستیک و اجزای آن به ترکیه، اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور را تشکیل داده و کاهش صادرات محصولات نفتی اصلی‌ترین عامل در کاهش صادرات ایران به ترکیه بوده است.

در میان کالاهای ترک نیز، دیگ‌های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایط الکترونیکی و اجزا و قطعات آن، اصلی‌ترین کالاهایی بوده که به ایران صادر شده است. ایران همچنین در طول این مدت از ترکیه، الیاف، توتون و تنباکو، کاغذ و چوب و اجزای آن را نیز خریده است.

آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که ترکیه که سال گذشته خود را در میان اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران قرار داده بود، با توجه به کاهش جدی تجارت در ماه‌های اخیر، جایگاه خود را به افغانستان داده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: صادرات ایران نشان می دهد میلیون دلار اصلی ترین سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟