Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@03:23:15 GMT

حفظ سلامت دانش‌آموزان و علم آموزان، اولویت اول است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۷۹۱۴

حفظ سلامت دانش‌آموزان و علم آموزان، اولویت اول است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک ستاد استانی مدیریت کرونا و شورای آموزش‌وپرورش گیلان، با تبریک ۲۷ شهریورماه روز شعر و ادب فارسی، به سبقه گیلانیان در برخورداری از شاعران و ادیبان نامدار اشاره کرد و با پاسداشت تلاش‌ها و ایثار رزمندگان، ایثارگران، آزادگان و شهدای پرافتخار میهن، آغاز هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای این دوران را گرامی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و لزوم گرامی داشت این ایام گفت: امروز باگذشت چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی؛ انقلاب اسلامی ایران مسیر استقلال، آزادی و تحقق عدالت اجتماعی و مردمی را می‌پیماید و باوجود توطئه‌های مختلف، به‌واسطه هوشیاری و مدیریت امام راحل و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب بر پایه وحدت، انسجام و یکپارچگی مردم هیچ‌گاه از هیمنه پوشالی و هیاهوی استکبار نترسیدند و ایستادگی کردند و امروز نیز مایه سربلندی و عزت هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه دومین هفته از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی را سپری کرده‌ایم، بیان کرد: رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید پیوسته موردتوجه باشد.

زارع به گزارش اعلام‌شده مبنی بر حضور حداکثری مدیران، مربیان و کادر آموزشی مدارس و رعایت 98 درصدی دستورالعمل‌ها در مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: از معلمان، استادان و متصدیان بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌واسطه اینکه در شرایط کرونایی، درب‌های مدارس و مراکز آموزشی را به روی فراگیران علم و دانش گشودند و به‌صورت حضوری یا غیرحضوری از طریق فضای مجازی فرآیند آموزش را استمرار بخشیدند، قدردانی می‌کنم.

استاندار گیلان با اشاره به تأثیرگذاری آموزش حضوری در برخی دروس مقاطع متوسطه و دیگر مقاطع و بیان آن در جلسات مختلف و ابراز تمایل اولیاء دانش‌آموزان در نظرسنجی صورت گرفته برای حضور فرزندانشان در مدارس تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و امکان فاصله‌گذاری برای حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز که در نشست‌های مختلف از سوی آموزش‌وپرورش مورد تأکید بود؛ باید به‌گونه‌ای استمرار یابد که اطمینان‌بخش باشد.

وی با تأکید بر استفاده کادر آموزشی و دانش‌آموزان از ماسک و ضرورت استفاده از فرهنگ بالای مردم گیلان در توجه به این موضوعات گفت: در جلسه گذشته ستاد ملی مدیریت کرونا از اقدامات و تلاش‌های ستاد استانی مقابله با کرونا در گیلان و نیز هماهنگی دستگاه‌ها، همکاری مردم با کادر درمانی در مدیریت بیماری ذیل این ستاد، قدردانی شد که این امر نشانگر توجه و اهمیت وظایف تعیین‌شده کمیته‌ها و اثرگذاری اقدامات و اجرای مصوبات این ستاد است تا سلامت مردم حفظ و همراهی آنان استمرار یابد.

زارع با تأکید براینکه حفظ سلامت دانش‌آموزان و تمامی علم آموزان در مراکز آموزشی اولویت اول ماست، افزود: اگرچه بازرسی‌ها به‌خوبی صورت گرفته اما باید بر رعایت دستورالعمل‌ها نظارت‌های دقیق‌تری صورت گیرد تا ضمن شناسایی مستمر آسیب‌های احتمالی در این راستا برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که نسبت به مراعات توصیه‌های بهداشتی در مدارس، اطمینان حاصل شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه بین سلامت مردم و انجام فعالیت‌ها منافاتی وجود ندارد، گفت: این فعالیت‌ها محدود به مدارس نیست بلکه هر فعالیتی را شامل می‌شود و با درنظرگرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، انجام فعالیت روزمره و آموزش با سلامت منافاتی ندارد.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، با توجه به تأکیدات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش‌وپرورش، زمان حضور در کلاس کاهش‌یافته و بر این اساس باید از ترددهای غیرضروری جلوگیری و به انجام برخی دروس به‌صورت غیرضروری هدایت شود و در این راستا نقش مدیران مدارس و لزوم مراقبت آنان بسیار حائز اهمیت است.

وی مشارکت خانواده‌ها و نیز خود دانش‌آموزان در مسیر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بسیار یاریگر توصیف کرد و گفت: از آموزش‌وپرورش، کمیته رسانه و فضای مجازی و صداوسیما انتظار دارم تا با تولید محتواهای آموزشی و روشنگر، اهمیت رعایت پروتکل‌ها، آشنایی بیشتر با ویروس کرونا، راه‌های مقابله با آن اعم از شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از گذشته در آگاهی بخشی مردم نقش‌آفرینی کنند.

وی همچنین به ارائه آمار کاهش رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم در ستاد ملی مدیریت کرونا از ۸۲ به ۶۲ درصد طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در گیلان نیز شاهد کم‌توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌ها هستیم درحالی‌که ماهیت بیماری کووید ۱۹ نسبت به‌روزهای نخستین شیوع بیماری، تغییری نکرده و انتظار می‌رود عموم مردم همچون ماه‌های گذشته بر رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند. 

استاندار گیلان بستر موجود در شبکه آموزشی شاد را برای اطلاع‌رسانی و آموزش‌های دانش‌آموزان و والدین مناسب ارزیابی کرد و افزود: لازم است با نشر اخبار صحیح، شایعات بی‌اساس از میزان ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در دوره کوتاه بازگشایی مدارس برای مردم و خانواده‌ها تبیین شود تا زمینه بروز نگرانی و تشویش در جامعه از بین برود.

وی با یادآوری مجدد این نکته که تعطیل کردن امور، راه حفظ سلامت جامعه و مردم در مقابل کرونا نیست، گفت: اصلی‌ترین راه برای مقابله با کرونا و حفظ سلامتی، رعایت تمامی اصول بهداشتی است.

به گفته زارع، اجرای پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان، طرح مؤثری است که باید کوشش شود در تمامی مدارس شهرها و روستاها با جدیت اجرایی و از بستر فضای مجازی نیز برای آموزش استفاده شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان سلامت گیلان آموزش ارسلان زارع استاندار گیلان رعایت دستورالعمل ها آموزش وپرورش دانش آموزان مراکز آموزش حفظ سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس

 به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار شهیدان رجایی و باهنر این نهاد شکل گرفت، اظهار کرد: معاونت پرورشی سال ۱۳۶۳ در وزارت آموزش و پرورش ایجاد، اما در سال ۱۳۸۰ حذف شد آن هم با این منطق که معلمان در کلاس درس به جز فعالیت آموزشی باید فعالیت پرورشی و تربیتی داشته باشند.
 

 وی افزود: انتظار اقدامات تربیتی از تمام اجزای آموزش و پرورش، صحیح است، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که فعالیت‌های پرورشی و تربیتی تعطیل شود، سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس به تصویب رسید و تا به امروز با گذشت ۱۸ سال، رهبر انقلاب به عدم رضایت از معاونت پرورشی اشاره دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از معاونت پرورشی در حوزه مسائل تربیتی این انتظار وجود دارد که فرایند رشد دانش‌آموز را تسهیل کرده و سرعت دهد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید دارد که دانش‌آموز باید در تمام ساحت‌های تربیتی رشد کند.

فوق‌برنامه‌ها را تعطیل و فعالیت تربیتی جایگزین کنید
پورثانی با اشاره به اینکه اگر مسائل تربیتی حل شود مشکلات آموزشی دانش‌آموزان مرتفع خواهد شد، مطرح کرد: بنده زمانی که مدیر مدرسه بودم، دانش‌آموزان معدل پایین داشتند و مدرسه برای حل این موضوع کلاس فوق برنامه برگزار می‌کرد، اما بنده برای حل مسائل آموزشی، اقدامات تربیتی طراحی کردم، دانش‌آموزان را به اردو بردیم، کلاس ریاضی فوق برنامه را تعطیل و به جای آن فعالیت‌های تربیتی برگزار کردیم و در نهایت معدل مدرسه ۴ نمره افزایش یافت. وقتی دانش‌آموز از حضور در مدرسه حس خوشایند داشته باشد و برای رسیدن زنگ آخر لحظه شماری نکند، قطعاً به آموزش علاقه مند می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزی دختر از شهر میناب استان هرمزگان در این جشنواره رتبه نخست را کسب کرد، او توانسته بود بدون هیچ کلاسی استعداد شعر را در خود شناسایی کرده و رشد دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات این معاونت در راستای تبیین دلایل شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برای دانش‌آموزان عنوان کرد: کنشگری دانش‌آموزان، یکی از نکات مهم در فعالیت‌های پرورشی است و دانش‌آموز را عنصر فعال و موثر می‌دانیم، ۵۰ هزار گروه جهاد تبین دانش‌آموزی داریم و دانش‌آموزان در گروه‌های ۵ نفری و ۷ نفری، اثر تولید می‌کنند. دانش‌آموزان دختر کتاب بی پرده با حجاب و دانش‌آموزان پسران کتاب یک ون شبهه را مطالعه کرده و تولید اثر می‌کنند.

وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار عنصر فعال در قالب بزرگترین رویداد جهاد تبیین را داریم و معتقدیم فضای دانش‌آموزی نباید به فضای تخصصی تبدیل شود، سرودی دارای اهمیت است که در کلاس درس، از محتوای کتاب درسی و توسط معلم و دانش‌آموزان کلاس، تهیه شود.

 پورثانی درباره اقدامات معلم بلاگر‌ها عنوان کرد: دانش‌آموز وسیله نیست بلکه ما وسیله‌ای برای رشد دانش‌آموزان هستیم. معلم بلاگری که برای جمع کردن فالوئر در فضای مجازی، دانش‌آموز را وسیله می‌کند از تربیت هیچ چیزی دریافت نکرده و رسالت اصلی معلم و تربیت را فراموش کرده است.

وی ادامه داد: در بحث فعالیت معلم بلاگر‌ها باید در در دو حوزه فعالیت کنیم. نخست؛ حوزه سلبی که وزارت آموزش و پرورش با چند نفر از افراد معلم نما به واسطه حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد کرده است و این افراد از سیستم حذف شده‌اند. برخورد با معلم بلاگر‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی بوده است و با هر معلمی که شأن معلم یا همان رسالت انبیا را فراموش کند و از دانش‌آموز به عنوان وسیله استفاده کند، برخورد خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حوزه دوم؛ اقدامات ایجابی یا فرهنگی است، باید دانش آموزان را نسبت به نقش خود در فضای مجازی آگاه کنیم و در حوزه هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای اطلاعات آن‌ها را افزایش دهیم تا خودشان اجازه ندهند که دستمایه این افراد شوند.

وی درباره نحوه گزینش معلمان مناسب و اینکه در برخی موارد شاهد تنبیه بدنی دانش‌آموزان به دلیل ورود معلمان نامناسب به آموزش و پرورش هستیم، گفت: ورود به آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد، اما در مقطعی از زمان این دانشگاه تضعیف شد همچنین ۳۰۰ هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و افراد حق التدریس با مصوبه مجلس بدون گذراندن یک روز آموزش وارد مدارس شدند. هم اکنون در گزینش جدید، کانون‌های ارزیابی مستقر هستند که افراد را به طور دقیق بررسی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • هویت‌سازی جز اولویت‌های آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است
  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری