فراخوان اولین جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۰۱۱۴
اولین جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری از سوی شهرداری کاشان و با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان داد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فراخوان نخستین جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اهداف جایزه
آشنایی هرچه بیشتر جامعه با اندیشههای سهراب سپهری، شاعر و نقاش نوگرای کاشانی از طریق تصویرسازی اشعار
ایجاد زمینه برای بروز خلاقیتهای هنری مرتبط با گرافیک، تصویرسازی و ادبیات
ارج نهادن به میراث فرهنگی و ترویج هنر تصویرسازی
شناسایی و معرفی هنرمندان عرصه تصویرسازی
ایجاد بستر مناسب برای هنرمندان تصویرساز کاشانی جهت فراگیری و ارتقا هنر تصویرسازی
موضوع جایزه
تصویرسازی اشعار منتخب سهراب سپهری که به صورت پی دی اف در صفحه اینستاگرام
@sohrab.sepehri.annual.award بارگذاری شده است.
شرایط و مقررات عمومی
هنرمندان میتوانند کارهای خود را به ایمیل kashanfarakhan@gmail.com ارسال کنند.
اطلاعات فرم شرکت، در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، لذا صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.
به تمامی شرکت کنندگانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، گواهی شرکت و کتاب جشنواره تعلق خواهد گرفت.
استفاده از آثار نمایشگاه برای چاپ در کتاب و سایر اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی، بانک اطلاعاتی و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.
تصمیمگیری در خصوص موارد پیشبینی و اعلامنشده بر عهده ستاد جایزه سال سهراب سپهری است.
ستاد برگزاری، شخص ارسالکننده را صاحب اثر میشناسد، اما در صورتی که خلاف آن ثابت شود، کلیه امتیازات متعلق باطل و اثر مربوطه از نمایشگاه خارج میشود.
هر هنرمند و یا گروه میتواند حداکثر با ارائه ۳ اثر در جایزه شرکت کند.
چنانچه هنرمندان، پرسشی در زمینه شرایط و مقررات عمومی یا اختصاصی جایزه دارند، میتوانند، با شماره ۰۹۰۵۰۹۱۷۱۷۸ تماس گرفته و یا به شناسه واتس اپ همین شماره مراجعه کنند.
داوران
محسن حسن پور، علی بوذری و مرتضی اسماعیلی سهی
شرایط شرکت در مسابقه و آثار ارسالی
شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقه مندان آزاد است.
تکنیک اجرای آثار آزاد است و ارائه به صورت دیجیتال و دستی خواهد بود.
ابعاد تصویر اثر ارسالی باید حداقل (۴۲* ۳۰)، ۳۰۰dpi و با فرمت Jpeg باشد.
اصل آثار جهت شرکت در نمایشگاه باید ۵۰ *۷۰ سانتی متر باشد.
شرکت کنندگان میتوانند تصویر اثر خود را در مهلت مشخص شده به سایت جشنواره ارسال شود. بدیهی است در صورت انتخاب اثر باید اصل آثار جهت شرکت در نمایشگاه به نشانی دبیرخانه ارسال شود. اصل آثار پس از پایان نمایشگاه به صاحب اثر عودت داده خواهد شد.
جوایز
نفر اول: لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال
نفر دوم: لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال
نفر سوم: لوح تقدیر و ۲۰ میلیون ریال
تقویم رویداد
فراخوان: ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹
آخرین مهلت ارسال آثار: ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹
داوری اولیه: ۲۰ تا ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹
داوری نهایی: ۲۵ مهرماه ۱۳۹۹
برگزاری مراسم، ورکشاپ ها و برنامههای جانبی: ۳۰ مهرماه تا ۲ آبانماه ۱۳۹۹
نمایشگاه آثار: ۲ تا ۷ آبانماه ۱۳۹۹
مدرسان کارگاه
کمال طباطبایی، پژمان رحیم زاده و نرگس محمدی
انتهای پیام4127/
منبع: آنا
کلیدواژه: نقاشی شعر سهراب سپهری سهراب سپهری جایزه سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
ایسنا/لرستان یک نویسنده و پژوهشگر معتقد است: جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است.
محمدجعفر محمدزاده امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در دومین نشست ایوار درباره شعر میرنوروز که در محل دانشنامه مطبوعات ایران برگزار شد، بیان کرد: بازخوانی اشعار عرفانی و تعلیمی میرنوروز نشان میدهد جایگاه این شاعر مهم عصر صفوی در گنجینه شعر فارسی مغفول مانده است. شاعرانی مانند میرنوروز را باید از نگاه ملی ارزیابی کرد و بررسی آثار او باید مقوم هویت ملی ما در چارچوب ایران فرهنگی باشد.
رئیس دانشنامه مطبوعات ایران ادامه داد: اگرچه وجه غالب اشعار میرنوروز سبک هندی بوده، اما تاثیرپذیری او از شاعران سبک عراقی و آثار شاعرانی مانند نظامی مشهود است.
نویسنده کتاب «بیداری در باغ مومیایی» افزود: همانطور که امروزه بیش از ۴۰۰۰ رباعی الحاقی و منسوب به خیام وجود دارد، به دلیل تفوق وجه شاعرانگی و تاثیرگذاری میرنوروز بر ادبیات منطقه، اشعار فراوانی به این شاعر شیفته منسوب شده است که باید با نگاه علمی سره را از ناسره شناسایی کرد.
شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
علیاکبر شکارچی، موسیقیدان و فرهنگپژوه نیز در این نشست گفت: میرنوروز شاعری وارسته و آزاده بود که شعرش آمیخته با عشق و هنر است، گویی دست او در جیب خدا بوده است. شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است و تا شاعری درونش پالایش نشده باشد اشعار پرشور دینی نمیتواند از درون او بجوشد.
مولف کتاب «بیست ترانه کهن لری» تاکید کرد: اینکه تمنیات در کنار الهیات در شعر میرنوروز وجود دارد طبیعی و برخاسته از حقیقت روح انسان است. توجه به تمایلات نفسانی و ابعاد جسمانی بخشی از وجود آدمی است و دلیلی بر انکار آن وجود ندارد.
خالق «کوهسار» و «بهارباد» با بیان خاطراتی از شکلگیری گروه چاووش در کنار اساتیدی مانند حسین علیزاده و زندهیادان هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان، افزود: ملودیهای لری برخاسته از زندگی و طبیعت است و شعر میرنوروز نقش مهمی در بالندگی موسیقی لری داشته است.
«میرنوروز» شاعری است که باید از نو شناخت
کرم علیرضایی، نویسنده کتاب «میرنوروز، شاعر ناشناخته» نیز در دومین نشست ایوار، با اشاره به اینکه نگاه به میرنوروز باید تعدیل شود و تغییر کند و شخصیت این عارف و منتقد زمانه خود به درستی شناخته شود، گفت: دو چهره بودن این شاعر شیفته طبیعت شعر او است و نباید گاهی او را اهریمنی و گاه اهورایی دانست تا آنجا که امروز در زیستبوم او هیچ کوچهای حتی به نام او نیست.
مولف «ترانههای لری میرنوروز» به جنبههای عاطفی شعر میرنوروز اشاره و اظهار کرد: آنیمای عشق در شعر میرنوروز تبلور دارد که نباید آن را هرزه پویی تلقی کرد.
علیرضایی افزود: سه نوع زن در شعر میرنوروز برجسته است، زن اهورایی، زن اهریمنی و زن آرمانی و آنیمایی که جای بررسی روانشناختی دارد.
میرنوروز شاعری سرآمد به لحاظ سبکی و زبانی است
فرزین رسایی، مترجم و زبانشناس نیز در دومین نشست ایوار گفت: بررسی احوالات میرنوروز در پژوهشهای امروز مغفول مانده است و توقع میرفت ادیب و محقق ارجمندی مانند عبدالحسین زرینکوب، در کارنامه آثار خود به معرفی شعر میرنوروز میپرداخت.
وی آشناییزدایی را هنر محتوم شاعران خواند و بیان کرد: در شعر میرنوروز هنجارگریزی و هنجارآفرینیهای بسیار به چشم میخورد.
او ادامه داد: موسیقی شعر میرنوروز چه به لحاظ آوایی و موسیقی بیرونی و چه به لحاظ ساختار عمودی و موسیقی درونی سرشار از ابتکار و نوآوری شاعرانه است.
این مترجم و پژوهشگر زبان افزود: اشعار بسیاری به میرنوروز نسبت داده میشود که به دلایل سبکی و محتوایی میتوان آنها را شناسایی کرد و از دیوان او سترد.
رسایی با اشاره به ترجمهناپذیری شعر، گفت: در جغرافیای میرنوروز مردم سرشت شاعرانه دارند و اتفاق زبانی در شعرهای میرنوروز و پدیدارشناسی شعر او شایسته بررسی بیشتر است.
دوری میرنوروز از مراکز رسمی شعر عصر صفوی باعث غیبت او از تاریخ پژوهشهای ادبی است
در ادامه این نشست، یادداشت عبدالجبار کاکایی، شاعر خوانده شد. او با اشاره به اینکه بیتوجهی میرنوروز به مرکز توسعه سبکهای ادبی در قرن دوازدهم که اصفهان و شیراز بود، سبب شد تا در تاریخ پژوهشهای ادبی کمتر از او یاد شود، تاکید کرد: میرنوروز بیش از نیایشنامههای فارسی و تحمیدیههایش به واسطه مفردات گویش لری بین اهالی زاگرس طرف توجه بوده است. البته بین تحمیدیهها و نعتهایش تا آثار غنایی از جهت فصاحت و بلاغت فاصله معناداری است که احتمالا به سیر تجارب شاعر برمیگردد.
شاعر آثار «سالهای تاکنون» و «آوازهای واپسین» با اشاره به سطح زیباشناختی آثار میرنوروز، افزود: قصههای عاشقانه برساخته از تک بیتهای میرنوروز، روال عادی تاریخنویسی بومی سرزمین ماست که نیاکان ما در آثار نوابغ و نخبگان به بازکاوی رویاهای خویش میپرداختند.
بازکاوی آثار شاعرانی مانند میرنوروز، مقوم زبان فارسی است
ساسان والیزاده، نسخهشناس و فعال فرهنگی و رسانهای هم که در نشست ایوار بهعنوان کارشناس مجری حضور داشت، بیان کرد: جورچین گنجینه زبان فارسی با بازکاوی آثار شاعرانی مانند میرنوروز کامل میشود و کشف و معرفی این آثار مقوم زبان فارسی است.
شاعر کتاب «هانا و بوطیقای ایوار» درباره جایگاه زن در آثار میرنوروز، گفت: میرنوروز شاعری است که زندگی در آثار او نبض تندی دارد. زنستایی در شعر میرنوروز لطافتی دلنشین به اشعار او داده است، آنچنان که با آشناییزدایی در شعر، استعاره «هِل» را برای معشوق به جای تصویر تکراری «گُل» به کار میبرد که توجه به ارجاعات مفهومی و آرامشبخشی این واژه نشان از معماری لطیف ذهن این شاعر دارد.
وی درباره نشستهای ایوار توضیح داد: این حرکت فرهنگی مستقل هر ماه با نکوداشت یک چهره یا بازکاوی یک مسأله فرهنگی در بازآفرینی و معرفی فرهنگ لرستان در آیینه هویت و فرهنگ ملی تلاش دارد.
ارجاعات پژوهشی ما به آثار سیاحان است
اسعد غضنفری، فعال فرهنگی نیز در مراسم نکوداشت مقام میرنوروز، شاعر عصر صفوی، با تاکید بر اینکه به علت غلبه نداشتن رویکرد پژوهشی و بیتوجهی به پژوهشگران بومی، ارجاعات و رویکرد ما در تحقیقات به آثار سیاحان غربی است، افزود: برای بازیابی هویت واقعی فرهنگ لرستان ضرورت دارد پژوهشگران به بازخوانی و بازیابی اسناد و منابع دست اول این جغرافیا دست یازند.
این فعال فرهنگی با اشاره به مرارتها و نحوه جمعآوری و تصحیح کلیات دیوان میرنوروز توسط زندهیاد استاد اسفندیار غضنفری امرایی در سال ۱۳۴۷ گفت: در آن زمان بهجز در موسیقی، میرنوروز شناختهشده نبود و این میرعارف خداشناس را به نام شاعری لاابالی و هرزهگرد میشناختند.
انتهای پیام