Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-08@03:10:33 GMT

«غار سُم»، تنگنایی مرگ‌آلود +عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۲۸۰۲

«غار سُم»، تنگنایی مرگ‌آلود +عکس

خبرگزاری میزان-غار سم یکی از مرگ‌آورترین غار‌های ایران است که دارای ۲۱ چاه عمین و نیمه عمیق متعدد است و از آن به عنوان دومین غار عمیق کشور یاد می‌شود.

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: یکی از مرگ‌آورترین غار‌های ایرانی غار سم با عمق ۴۰۶ متر واقع در روستای نام نیک مینودشت است. غار آهکی سم بر بلندای کوه خواجه قنبر به ارتفاع هزار و ۷۰۰ متر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سم دومین غار عمیق کشور با جریان یافتن آب از میان سنگ‌های آهکی گسترش یافته است. از عجایب این غار وجود چاه‌های عمین و نیمه عمیق متعدد در آن است که تا کنون ۲۱ مورد از آن‌ها کشف شده است.

غار سم تنها پذیرای غارنوردان و تیم‌های حرفه‌ای کوهنوردی است چرا که بسیاری از غارنوردان در مسیر این غار جان خود را از دست داده‌اند. این غار نیز مانند بسیاری از غار‌ها ورودی تنگی دارد که خرچنگ رو نام گرفته است، اما این باریکی و تنگی معابر تنها به ورودی ختم نمی‌شود، مسیر باریک به قدری که امکان چرخش سر را از فرد می‌گیرد و همچنین کاهش دمای بیش از حد دیگر دلایلی هستند که غار سم را در زمزه مرگ‌آور‌ها قرار می‌دهد.

در این غار وسایل سفالی مختلفی دیده می‌شود. علاوه بر آن نمونه آزمایش شده جمجمه‌های باقی مانده از انسان و حیوانات در غار سم، خبر از قدمت بسیار زیاد آن می‌دهد. شاهد این ادعا کشف اسکلت خفاشی است که ۱۰ برابر بزرگ‌تر از اسکلت خفاش‌های امروزی است.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ایرانگردی گردشگری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایرانگردی گردشگری غار سم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۲۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت عراق کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر وزارت نفت عراق اعلام کرد صادرات نفت عراق در ماه آوریل ۲۰۲۴ به میزان ۰.۳ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت.

صادرات نفت عراق به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه در روز رسید.

این در حالی است که عراق در ماه مارس ۲۰۲۴، ۳ میلیون و ۴۲۳ هزار بشکه در روز نفت صادر کرد.

از کل صادرات نفت عراق در ماه آوریل، ۳ میلیون و ۳۶۴ هزار بشکه در روز از طریق آب‌های جنوب کشور، ۱۵ هزار بشکه در روز از طریق نفت کش به اردن و ۳۴ هزار بشکه در روز از نفت خام سنگین القیاره از طریق بندر خور الزبیر بارگیری شد.

کد خبر 6098104 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • شکاف عمیق سیاسی
  • تبدیل یک ورزشگاه فوتبال به استخر گل‌آلود! (فیلم)
  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • تاثیر عمیق غیبت سه ستاره روی نمایش مس
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • تاسف عمیق رئیسی درباره شکستن حرمت دانشجو در خاک امریکا! | فیلم
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • مجمع وارس ۱۴۰۳ | چه میزان سود تصویب شد؟
  • سد کوثر پر شد