Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای نتایج نشست شورای حکام را تشریح کرد. 

وی اظهار داشت: در این نشست، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند، نظیر برنامه آژانس در مقابله با  کرونا ، ایمنی و امنیت هسته ای، علوم و فناوری و کاربردهای هسته ای، اعمال پادمان های آژانس در خاورمیانه، راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، اجرای پادمان در کره شمالی، اجرای پادمان در سوریه، موافقت نامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در موضوع برجام، بیش از پنجاه سخنرانی توسط اعضای شورای حکام و اعضای آژانس ارائه شد. به جز بیانیه های آمریکا، رژیم صهیونیستی، و یکی دو کشور عربی، وجه غالب این بیانیه ها بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم چندجانبه گرایی و همچنین انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق متمرکز بود. اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نیز علاوه بر این، از ایران خواستند تا اقدامات کاهش تعهداتی خود را به وضعیت سابق برگرداند. از سوی دیگر، کشورهای بسیاری نیز از تمامی طرف های برجامی خواستند تا تعهدات خود را به طور موثر و کامل، اجرا کنند.

وی افزود: در سخنرانی جمهوری اسلامی ایران نیز که از سوی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ارائه شد، به موضوعات مختلفی از جمله شکست های پیاپی آمریکا در نیویورک و مخالفت عمومی با تفاسیر نادرست این کشور از مفاد برجام، علل کاهش تعهدات برجامی ایران و تداوم آن تا زمان اعاده تعادل کامل به برجام، مسئولیت جامعه بین المللی بویژه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی جهت اجرای تعهدات خود تحت قطعنامه شورای امنیت و توافق هسته ای، اشاره شد.

غریب آبادی درخصوص گزارش مدیرکل آژانس پیرامون برخی موضوعات پادمانی با ایران نیز گفت: بعد از سفر مدیرکل آژانس به تهران و صدور بیانیه مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، مدیرکل گزارشی را در این خصوص به شورای حکام ارائه کرد که یک گزارش حرفه ای و منطبق با تفاهمات حاصله بود. این گزارش و همچنین بیانیه مشترک، مورد استقبال گسترده اعضای شورا و آژانس قرار گرفت. نشست شورا در این خصوص، در یک فضای آرام و سازنده برگزار شد. آمریکا که پیش از این به زعم خود به دنبال قطعنامه دیگری در شورای حکام و ارسال این موضوع به شورای امنیت بود، تحت تأثیر تحولات و تفاهمات اخیر، به هدف خود نرسید. 

به گزارش فارس، نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، در ادامه افزود: وضعیت رژیم صهیونیستی نیز در این اجلاس، ذیل سه موضوع جداگانه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه، و قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بیانیه های مختلف گروهی و فردی با محوریت ابراز نگرانی از دستیابی این رژیم به سلاح هسته ای و ضرورت الحاق بی قید و شرط و فوری آن به معاهده عدم اشاعه، ارائه شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: برای اولین بار، موضوع عربستان سعودی در شورای حکام به طور رسمی و ذیل دستورکار سایر موضوعات، از سوی جمهوری اسلامی ایران طرح شد و از آژانس و اعضای آن خواسته شد تا نسبت به اعمال فعالیت های پادمانی در سعودی، اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر، این موضوع مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت و بخش اعظم سوالات از مدیرکل آژانس در کنفرانس مطبوعاتی وی در روز اول نشست، به وضعیت سعودی و برنامه آژانس برای آن اختصاص داشت.

غریب آبادی در پایان، درخصوص فعالیت های دیپلماتیک ایران در مورد این نشست، گفت: اقدامات اساسی از حدود یکماه قبل و با سفر مدیرکل آژانس به تهران و تفاهم برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از سوءاستفاده سیاسی دشمنان ایران از دو - سه موضوع مورد اختلاف با آژانس، آغاز شد که به گزارش مناسب مدیرکل و استقبال شورای حکام از آن، ختم شد. همچنین، قبل از برگزاری نشست شورا، بیش از ٣٠ ملاقات با هیات های مختلف در وین برای توجیه آنها در مورد آخرین تحولات پیرامون برجام و پادمان و ترغیب آنها به اتخاذ مواضع سازنده و مثبت، انجام شد. ملاقات های مختلفی نیز از سوی نمایندگی های مختلف ایران در خارج از کشور، با همین هدف انجام شد که نتایج مناسب آن را در مباحث مربوط به برجام و پادمان دیدیم. در نشست شورا، هیات ایران یکی از فعال ترین هیات ها بود. ما هفت سخنرانی در موضوعات مختلف ارائه کردیم: برجام، پادمان، سوریه، ایمنی هسته ای، عربستان سعودی، خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل، و اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سازمان های بین المللی شورای حکام کرونا آمریکا شورای حکام کرونا غریب آبادی مدیرکل آژانس هسته ای بین المللی شورای حکام نشست شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • ادعای جدید کریمی قدوسی درباره ساخت کلاهک هسته ای /با موشک کاتیوشا که نمی توان تهدید هسته ای را پاسخ داد /حرف سِری و خاصی نزدم، آژانس هم مطلع است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم