پدیده کوچ ساکنان بافت تاریخی شهر گرگان/خطرات خانههای خالی و افزایش آسیبهای اجتماعی
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۵۱۰۶
به گزارش خبرگزاری فارس، شهر گرگان کنونی «استرآباد سابق» به سه محله اصلی و بزرگ «نعلبندان، میدان و سبزهمشهد» تقسیم میشد و سایر محلات، گذرگاه یا محله فرعی بودند. نزدیک بودن به مرکز شهر، حمل و نقل آسان، داشتن اماکن مذهبی و تاریخی، فروشگاههای ارزان و ... از مزایای سکونت در محلات قدیمی است. اما امروزه پدیده کوچ ساکنان آن را میبینیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*دلایل مادی و معنوی در کوچ ساکنان بافت تاریخی
محمد انصار با اشاره به اینکه مهمترین دلایل کوچ ساکنان بافت تاریخی گرگان به دو دسته مادی و معنوی تقسیم میشود، گفت: از دلایل معنوی این است که این مناطق به خاطر وجود مساجد، هیئتها، امامزادهها، تکایا و مصلای شهر، در روزهای جمعه، ماه محرم و رمضان، شلوغ و پر سرو صدا است و در آن جا ترافیک سنگین به وجود میآید، به همین دلیل، افراد غیرمذهبی، به راحتی نمیتوانند در آن جا زندگی کنند.
وی افزود: برخی افراد، با مفهوم تاریخی یا قدیمی، مشکل دارند آن را به معنای منفی میدانند، تمایلی هم به دیدن آثار تاریخی ندارند برخی هم به خاطر فعالیت قهوهخانهها و رفتارهای زننده، از سکونت در آنجا بیزار شدند.
*مدیریت خانههای بافت تاریخی دشوار است
نویسنده کتاب گلهای محراب، دلایل مادی آن را چنین عنوان کرد: خانههای آن جا حداقل بیش از 50 سال قدمت دارند و کلنگی هستند. برخی میخواهند در خانههای نوسازی که براساس مصالح ساختمانی و قواعد مهندسی امروزی ساخته میشوند، زندگی کنند.
انصار با بیان اینکه خانههای بافت تاریخی، ویلایی هستند، گفت: متراژ منازل مسکونی در بافت تاریخی زیاد و مدیریت آن دشوار است، غالباً به مالکان آنها، تا دو طبقه اجازه ساخت آپارتمان داده میشود، پس امکان سرمایهگذاری و ساخت منزل برای نسلهای بعدی نیست، برخی کوچههای آنجا کم عرض و خانههای آن بدون پارکینگ است، در حالی که امروزه برخلاف گذشته، نیمی از خانوادهها، خودرو دارند.
*خانههای خالی و خطر تجمع معتادان، بیخانمانها، سرقت و آتشسوزی
پژوهشگر استان شناسی تأکید کرد: همه عوامل فوق باعث میشود که ساکنان این محلات در صورت تمکن مالی به جنوب شهر و در صورت فقر، به نقاط دیگر بروند، از این رو ما با کاهش نسل جوان در محلات قدیمی و خانههای خالی روبه رو هستیم.
انصار با اشاره به اینکه خانههای خالی باعث تجمع معتادان، بیخانمانها و ایجاد خطرهای دیگری مانند سرقت و آتشسوزی میشود، تاکید کرد: امروزه، کسی به خرید این خانهها تمایلی ندارد، لذا ملک در این مناطق، افزایش قیمت نداشت و این محلات خلوت و فقیرنشین شده است.
*در گذشته، همه نقاط شهر از نظر قیمت مسکن، تقریباً یکسان بودند
وی افزود: البته برخی از خانههای مسکونی، تغییر کاربری دادهاند و از آنها به عنوان یک مکان تجاری یا اداری استفاده میشود.
پژوهشگر استانشناسی گلستان بیان کرد: در گذشته، همه نقاط شهر از نظر قیمت مسکن، تقریباً یکسان بودند. اکنون قسمت جنوبی شهر به دلیل داشتن هوای بهتر و دسترسی به جنگل، گرانترین نقطه شهر شده است. اما از نظر امنیت اجتماعی یا عدم ارتکاب افراد به جرائم مختلف و سطح سواد، تفاوتی میان نقاط شمالی و جنوبی شهر نیست.
انتهای پیام/83001
منبع: فارس
کلیدواژه: کوچ بافت تاریخی گرگان آسیب های اجتماعی خانه های خالی محمد انصار پژوهشگر استان شناسی گلستان خانه های خالی خانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار باستانی تپه «علیکش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه علیکش موسیان در دورههای فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.
دکتر «حبیبالله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علیکش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافتههای باستانشناسی، ۷ دوره فرهنگی را برای تپه علیکش ارائه کرده است که دورههای «بزمرده»، «علیکش»، «محمد جعفر» قدیمیترین دورههای فرهنگی است.
وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگهای کوبنده، کاسههای سنگی، مهرههای تزیینی و پیکرکهای گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت میشده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاریهای دوره علیکش به دست آمده است، در دوره علیکش از داسهای سنگی کاسههای کف تخت و شقابهای کمعمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرکهای گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستانشناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایشهای انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علیکش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علیکش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان میدهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان میتواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام