Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی بعد از ادعای وزارت خارجه این کشور مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، در تجمع انتخاباتی حامیانش در ایالت کارولینای شمالی به تکرار اتهام‌زنی‌های سخیف علیه ایران پرداخت.

 ترامپ در این سخنرانی برای جلب آرای مردم این ایالت تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) بارها به تعریف و تمجید از کارنامه دولت خود و تاختن به کارنامه دولت باراک اوباما و جو بایدن معاونش پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این سخنرانی شدیدا از رویکرد دولت‌های سابق آمریکایی در قبال دیگر کشورها به ویژه اعضای ناتو انتقاد کرد.

وی گفت: «متحدانمان خیلی بد با ما رفتار می‌کنند. متحدان ما از بسیاری جهات با ما بدتر از دشمنانمان رفتار می‌کنند و آنها از ما سوءاستفاده می‌کنند. همه از کشور شما سوءاستفاده می‌کنند اما ما نمی‌خواهیم این موضوع را قبول کنیم اما حالا (با روی کار آمدن دولت من) آنها دوباره به ما احترام می‌گذارند چرا که قبلا فکر می‌کردند ما احمق هستیم».

ترامپ سپس به توافق سازش امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی و همچنین توافق بین‌المللی برجام اشاره کرد و مواضع دولت قبیل آمریکا را آماج حملات لفظی خود قرار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «آنها (متحدان آمریکا) به ما احترام می‌گذارند. به اسرئیل نگاه کنید و ببینید ما چه کردیم. (جان) کری...بدترین مذاکره‌کننده بود که به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار شامل ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داد».

او سپس به ماجرای زمین خوردن جان کری وزیر خارجه دولت سابق آمریکا در حالی که رایزنی‌های هسته‌ای در قالب گروه ۱+۵ و ایران ادامه داشت، اشاره کرد و به تمسخر کری پرداخت.

خرداد ماه سال ۱۳۹۴ بود که وزیر خارجه وقت آمریکا یک روز بعد از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ژنو، حین دوچرخه سواری زمین خورد و پایش شکست (جزئیات بیشتر).

دونالد ترامپ ضمن تمسخر کردن دوچرخه سواری جان کری با این سن و سال افزود: «البته این موضوع، خوب بود چرا که باعث به تاخیر انداختن امضای آن توافق وحشتناک (برجام) شد؛ توافقی که من به آن پایان دادم».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به توافق سازش امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: «او (جان کری) حدود یک سال قبل گفته بود که شما هرگز قادر نخواهید بود بین کشورهای عربی با اسرائیل توافقی برقرار کنید. البته که می‌شود چنان کرد ما همین تازگی دو توافق عالی را امضا کردیم».


توافق سازش بحرین و امارات با اسرائیل

 

وی افزود: «ما هفت (کشور) دیگر هم داریم که خواهان پیش قدم جلو گذاشتن (برای انعقاد توافق با اسرائیل) هستند».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه کدام کشورها خواهان قدم جلو گذاشتن برای بستن توافق سازش با فلسطین اشغالی هستند، توضیح بیشتری نداد.

ترامپ سپس به اقدام تروریستی و غیرقانونی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و اتهام‌زنی‌های بی اساس علیه او و ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «ما قاسم سلیمانی نفر اول تروریست جهان و عامل کشتار جمعی نظامیان آمریکایی و بسیاری دیگر را از پا در آوردیم. او کشته شد کشته شد».

وی افزود: «من از توافق فاجعه‌بار دولت قبل با ایران خارج شدم. من به وعده‌های انتخاباتی خودم پایبند ماندم، پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت شناختم و سفارت آمریکا را در اورشلیم (قدس اشغالی) افتتاح کردم».

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی انتخاباتی خود در کارولینای شمالی از عزم دولتش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان، سوریه و عراق سخن گفت و تلویحا به حضور آمریکا در سوریه برای سرقت نفت این کشور اذعان کرد.

او مدعی شد: «ما تقریبا در حال پایان دادن به جنگ در افغانستان هستیم و ما می‌خواهیم از سوریه خارج شویم البته من تعدادی را آنجا به خاطر نفت باقی گذاشتم. آیا این خوب نیست که ما نفت را (برای خودمان) نگه داریم؟»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره افغانستان گفت: «ما در حال تلاش برای رسیدن به صلح در افغانستان هستیم و تحقق این موضوع بسیار نزدیک است. شمار (نظامیانی ما در افغانستان) کاهش یافت و (تعداد نظامیان) ما به زودی به ۴۰۰۰ سرباز کاهش خواهد یافت و ما می‌خواهیم آنها را بیرون بیاوریم چرا که دارند نقش نیروهای پلیس را انجام می‌دهند البته آنها ماموریتشان را به خوبی انجام داده‌اند».

وی افزود: «ما می‌توانیم (در جنگ افغانستان) برنده شویم و همه چیز را پیروز شویم اما من نمی‌خواهم برای این پیروزی به دنبال کشتن سه میلیون نفر باشم. ما هرگز نباید به خاورمیانه وارد می‌شدیم».

ترامپ در همین بخش از سخنان خود به حضور نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: «ما داریم (نظامیانمان) را (به آمریکا) بر می‌گردانیم. فقط برای اینکه شما بدانید باید بگویم که ما ما دارزیم از عراق بر میگردیم، تعداد سربازان ما به دو هزار نفر در سوریه و عراق کاهش یافته است».

انتهای پیام/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ایران برجام سوریه نفت افغانستان عراق جو بایدن باراک اوباما جان کری رئیس جمهور آمریکا توافق سازش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در صحبت‌هایی، از رد کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ در غزه خودداری کرد. او همچنین اعضای ناتو را تهدید کرد چنانچه سهم منصفانه‌ای از هزینه‌ها را پرداخت نکنند، آنها را به حال خود رها خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا