Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:34:10 GMT

فیلم «عملیات سنجاک» روایتگر رنج و درد مسلمانان بوسنی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۱۲۵

فیلم «عملیات سنجاک» روایتگر رنج و درد مسلمانان بوسنی

فیلم «عملیات سنجاک» تولید شبکه «الجزیره بالکان» روایتگر ظلم و ستم و رنج و درد مسلمانان در منطقه سنجاک در زمان جنگ بوسنی در دهه ۹۰ است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الرایه، شبکه «الجزیره بالکان» با همکاری شرکت «Core Dox» یک فیلم مستند جدیدی را با عنوان «عملیات سنجاک» تولید کرد. این فیلم بیانگر رنج و درد، آوارگی، شکنجه و بی عدالتی در حق اقلیت مسلمان در منطقه سنجاک همزمان با ادامه جنگ بوسنی در دهه 90 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سنجاک نام منطقه ای تاریخی در شبه جزیره بالکان است که در حال حاضر بین دو کشور صربستان و مونته نگرو قرار دارد.

 

این فیلم به جنبه ای از نقض حقوق مسلمانان بوسنی در ایالت سنجاک می پردازد که تاکنون رسانه ها و روزنامه ها به آن نپرداختند.

 

این فیلم همچنین به عملیات «لیم – Lim» می پردازد که نیروهای صرب در این عملیات 25 نفر از اعضای «حزب کار دمکراتیک» در سنجاک را در می 1993 میلادی بازداشت کردند. سپس 21 نفر از اعضای دیگر این حزب نیز در مونته نگرو بازداشت شدند.

 

این عملیات و بازداشت ها طرحی از پیش آماده شده بود. پلیس صرب بازداشت شدگان در جریان عملیات لیم را مورد شکنجه های شدید قرار داد. بازداشت شدگان در پایان مجبور شدند تا به جرایم و اتهاماتی که مرتکب نشدند، اعتراف کنند.

 

«ریلجیج» کارگردان این فیلم داستان یکی از مسلمانان بوسنی به نام «ابراهیم جیکیج» را روایت می کند. وی یکی از بازداشت شدگان در عملیات لیم بود که به مدت دو سال و نیم زندانی شد.

 

کارگردان فیلم عملیات سنجاک پیش بینی می کند که این فیلم مستند با واکنش منفی در صربستان و مونته نگرو روبه رو شود.

 

وی می گوید: جنایت های مرتکب شده در ایالت سنجاک در دادگاه های بین المللی مطرح نشده است.

 

انتظار می رود که فیلم عملیات سنجاک در سومین دوره از جشنواره فیلم های مستند جزیره بالکان پخش شود.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: منطقه بالکان مسلمانان فیلم مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

این استاد اخلاق در تبیین معنای عبارت مورد نظر گفت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی 70 سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی می‌تواند از آن توبه کند.

«حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشم‌پوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.

وی در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت. از جمله آیه 26 سوره فتح که می‌فرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ یاد کن هنگامی را که کافران پس از قرارداد صلح حدیبیه دل‌هایشان را از تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را که حقیقت و جان توحید است ملازم آنان نمود، و آنان به روح تقوا سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم(ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.

ایشان در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه یهود به راحتی مسلمانان را می‌کشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد. زیرا یهود دین خود را اسلام واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم می‌داند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.

دیگر خبرها

  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • دستگیری یک تبعه رژیم صهیونیستی در مالزی که قصد انجام عملیات تروریستی داشت
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی