Web Analytics Made Easy - Statcounter

پَلُم زنگو نام روستایی است از بخش سوسن از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان که شاید در خود ایذه هم بسیار کسانی باشند که نام آن را تاکنون نشنیده‌اند.

به گزارش ایلنا، "پَلُم زنگو"، روستایی ناشناخته و فراموش‌شده در نقطه‌ای کور از زاگرس با تکلیفی نامشخص و ابهامی در بودن یا نبودن است که در انتهایی‌ترین نقطه از بخش سوسن از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمان این روستا و نواحی فراموش شده‌ آن، هیچ سهمی از ثروت انبوه موجود در ثروتمندترین استان کشور نبرده‌اند و مدام با  حوادث مرگبار دست وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از اهالی پلم زنگو به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اینجا منطقه‌ای است صعب‌العبور که شامل پنج روستا می‌شود. روستاهای دره بَن‌ها، مَرآب سیاه، سَر تَوَرا، بره دِه، دره چینه.

آخرین نقطه‌ ماشین‌رو پیش از رسیدن به پلم زنگو منطقه‌ی فالح است.از فالح تا منطقه‌ پلم زنگو چهار تا پنج ساعت سخت و طاقت‌فرسا پیاده‌روی وجود دارد.

در این نواحی چیزی به نام جاده و راه ارتباطی وجود نداردراه همان راه مال‌رو است.

مردم پلم زنگو تاکنون نه برق به چشم دیده‌اند و نه آب‌لوله‌کشی. تنها آب موجود برای پلم زنگو همان آبی است که از طریق چشمه و به‌سختی به دست می‌آید و برای رسیدن به همین‌ آب هم  باید ساعت‌ها در انتظار ماند.

یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: در اینجا چیزی به نام بهداشت و خانه‌ بهداشت یا حمام و سرویس بهداشتی وجود ندارد. هیچ‌کس برای سرکشی سالی یک‌بار هم به پلم زنگو نمی‌آید. از نظر بهداشتی در شرایط بسیار  اسفناکی هستیم و عملاً باید گفت که بهداشت فردی و عمومی در این منطقه زیر صفر است.

مرگ‌هایی که به‌آسانی اتفاق می‌افتد

متأسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و شرایط سختی که مردم پلم زنگو با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسیاری از مرگ‌ومیرهای مردم این نواحی به خاطر عدم رسیدگی و به دلیل نادیده گرفته شدن به‌سادگی اتفاق می‌افتد.

مرگ‌هایی به‌واسطه‌ عقرب‌زدگی، مارزدگی و حمله‌ حیوانات وحشی مثل پلنگ و خرس برای مردم این نواحی به روزمرگی تبدیل شده است.

یکی از زنان پلم زنگو نیز، می‌گوید: تنها راه انتقال بیمار و مصدومان احتمالی، اعزام بالگرد است که آن‌هم به‌سختی برای ما اتفاق می‌افتد. بسیاری از تماس‌های ما با شبکه‌  بهداشت ایذه برای اعزام بالگرد بی‌جواب می‌ماند. اعزام بالگرد به پلم زنگو بیشتر به خاطر مادران باردار و زنان پابه‌زا است که با کلی التماس و تماس و واسطه بازی انجام می‌شود.

در بسیاری از  موارد  بیمار و یا مصدومان را باید به چوب ببندیم تا با طی کردن مسیرهای سخت و صرف ساعت‌ها پیاده‌روی، آن‌ها را حمل کنیم تا مگر به محلی برای اعزام آن‌ها به شهر برسیم.

گزارش: بهنام رضایی/ایلنا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک کوتاه: asriran.com/0038UP

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: روستای محروم ایذه خوزستان اعزام بالگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۷۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفر‌های استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی دارو‌های خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی دارو‌های بیماران خاص، گفت: دارو‌ها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و دارو‌های آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان دارو‌های مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از دارو‌های خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است، اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشور‌های منطقه، تقاضا برای دارو‌های تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • اعزام بیمار قلبی از سلماس به ارومیه با بالگرد اورژانس هوایی
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • دیدار‌ چهره به چهره وزیر بهداشت با مردم منطقه ۱۸ تهران
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • توزیع بیش از ۳۵ میلیون لیتر مواد سوختی در بین روستائیان استان قزوین
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • ۲۰۰ سورتی پرواز بالگرد امداد هلال احمر در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد
  • لزوم انجام کار مطالعاتی دقیق بر روی پل‌ها و جاده‌ها