Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کلات رمز نجات شهرستان کلات از سیل‌های سهمگین را اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری دانست.

مهدی ناصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر چه سدی در منطقه مرزی چهچه اجرا شده و برای آن میلیاردها تومان هزینه شده اما برابر مطالعاتی که توسط خود امور آب منطقه‌ای انجام شده به دلیل انباشت رسوباتی که در این سد خواهیم داشت به نظر می‌رسد حداکثر استفاده مفید از آن ۲۰ سال بیشتر نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مطرح کرد: با وجود اینکه ۳ سال از عمر این سد گذشته و هزینه‌های میلیاردی بسیاری برای احداث آن شده اما تا چند سال دیگر به دلیل اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بالادست آن حتی دریچه‌های تخلیه نیز پاسخگوی خروج رسوبات نخواهند بود.

ناصری با تأکید بر اینکه در بالادست سدها باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شود، گفت: امسال شاهد اثرگذاری اجرای طرح‌های نیمه‌ تمام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در روستاهایی مانند ژرف، سررود، بابا رمضان و حتی خود شهر کلات نادر که آبریز فراوانی وارد شهر می‌شود، بودیم به‌ طوری که شدت سیل در برخی حوزه‌های آبریز کاهش خوبی داشت.

فرماندار کلات افزود: بدون شک اگر نصف هزینه‌هایی را که همه‌ ساله برای جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب انجام می‌دهیم به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص دهیم شاهد بروز این مشکلات نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب اداره منابع طبیعی که در سال گذشته انجام داد و امسال شاهد بهره‌برداری آن بودیم اجرای سد مخزنی زیر زمینی در منطقه کرناوه بود.

خروج آب‌های سطحی و زیرسطحی از کشور به علت نبود سد

ناصری عنوان کرد: اگر چه بیشترین اتلاف آب سطحی و زیر زمینی را در منطقه غرب و خود کلات داریم اما در این مناطق هیچ سدی نداریم.

وی ادامه داد: به دلیل شیب بسیار تند، آب‌های سطحی و زیر سطحی شهرستان از کشور خارج می‌شوند و این موجب شده به دلیل نبود سد در برخی مناطق و اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نتوانیم حق سهم خود را از حق‎آبه برداشت کنیم.

فرماندار کلات بیان کرد: وجود بیش از ۱۰۰ حوزه آبریز به شهر کلات و اختلاف ارتفاع حداقل ۲۹۰۰ متری در یک‌ فاصله کوتاه ۴۰ کیلومتری از منطقه هزار مسجد تا نقطه صفر مرزی نشان دهنده شیب تند منطقه است.

وی گفت: این شیب تند موجب می‌شود باران‌هایی که در منطقه اتفاق می‌افتد موجب راه افتادن سیلاب و خطرآفرین‌تر شدن وضعیت گردد و همچنین خاک و آب را با شدت بسیاری راه بیندازد و از مرز خارج کند.

ناصری اظهار کرد: باید تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های زود بازده و کوتاه‌ مدت بگذاریم و نسبت به اجرای سدهای مخزنی و طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بارها تأکید کرده‌ام که اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در شهرستان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، البته اقداماتی شامل بند زیرزمینی روستای کرناوه شیرین به عنوان اولین بند زیر زمینی حوزه عمل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال، پروژه بند خاکی خلج با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال و عملیات اجرایی آبخیزداری (بندهای گابیونی و سنگی ملاتی) حوزه شهری کلات با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال از محل اعتبارت صندوق توسعه ملی صورت گرفته و به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار کلات مطرح کرد: راه نجات شهرستان کلات از وقوع سیل‌های سهمگین که منجر به هدر رفت منابع آبی سرشار و خاک کشور به کشور همسایه می‌شود  و علاوه بر آن شاهد بروز خسارت‌های سنگین در حوزه کشاورزی و دامداری هستیم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی گفت: هر چند در برخی از نقاط شهرستان، اثرات اقداماتی را که توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در دست انجام است در کاهش مخاطرات سیل شاهد بودیم ولی با توجه به گستردگی و پراکندگی شهرستان و وجود آبریزهای متعدد و اختلاف ارتفاع فاحش در اکثر نقاط شهرستان که منجر به تشدید سیلاب می‌شود نیازمند اعتبارات کافی برای تحقق این مهم در سطح شهرستان هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري آبخوان داری سیلاب کلات اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری فرماندار کلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار

ایسنا/خوزستان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک از انجام عملیات موفق جست‌وجو و نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی با تلاش نجاتگران این جمعیت خبر داد.

جواد شریفی امروز (۱۵ اردیبهشت‌ ماه) اظهار کرد: ساعت ۱۹ دیروز به‌دنبال تماس تلفنی فرماندار شهرستان صیدون مبنی بر گرفتار شدن ۱۰ گردشگر در منطقه کوهستانی مُنگار امامزاده عبدالله صیدون براثر بارش باران، یک تیم عملیاتی دو نفره (یک پرسنل و یک نجاتگر به‌صورت داوطلبانه) به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط بد جوی و دور بودن مسیر ارتباطی، پس از چند ساعت جست‌وجوی نجاتگران در کوهستان ساعت چهار بامداد امروز نجاتگران به این افراد دسترسی پیدا کردند و آنها به منطقه امن انتقال داده شدند.

شریفی افزود: در این عملیات مرتضی آبسالان از نجاتگران پایگاه امداد و نجات امام حسن عسکری (ع) جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک همراه پدرش به‌صورت داوطلبانه حضور یافتند و باعث نجات این گردشگران شدند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • امدادرسانی به بیش از ۵۰۰ خودرو در سیلاب نیشابور
  • کارگر شهرداری در سیلاب گرفتار شد؛ جستجو برای نجات وی ادامه دارد
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب/نجات جان دو انسان توسط امدادگران
  • امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
  • ۲۰ استان و ۱۱۰ شهرستان متأثر از بارش‌ها و سیلاب بهاری / بهره‌مندی ۳۲۰۰ نفر از خدمات امدادی