Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@00:03:25 GMT

آیا کویت هم با اسرائیل صلح می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۰۵۱۳

آیا کویت هم با اسرائیل صلح می‌کند؟

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی فلسطین در تحلیلی در این باره به بررسی این ادعا و این که در نهایت کویت به قطار عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی میپیوندد یا خیر پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان استقبال از شیخ ناصر صباح احمد صباح پسر بزرگ امیر کویت در کاخ سفید اظهار داشت که کویتی‌ها در قبال آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاده است، شور و اشتیاق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ترامپ با اینکه مدعی شده ممکن است کویت هم خیلی سریع به جریانی که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است (اشاره به توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی) ملحق شود، اما صراحتا از صلح با "اسرائیل" سخنی نگفته و اشاره‌ای به این مساله نداشته است.

وی با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد چنین کاری شدنی باشد، اما همانند تکه‌های پازل این کار خیلی راحت صورت گرفت!

اما ادعاهای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که کویت به شدت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و اعلام کرده که بر موضع همیشگی خود در حمایت از مساله فلسطین ثابت است.

محافل رسمی و مردمی کویت طی روزهای گذشته بارها مخالفت قاطع خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

اظهارات جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در مورد موضع کویت نیز واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. کوشنر نه فقط از موضع کویت در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بلکه از حمایت‌های این کشور از مساله فلسطین هم انتقاد کرده است.

انتقادات کوشنر از موضع کویت خود گواهی بر این مدعا است که این کشور عربی مخالف سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و به ملت فلسطین پشت نخواهد کرد.

در همین راستا، شماری از اعضای پارلمان کویت از جمله مرزوق الغانم، رئیس پارلمان بر ضرورت تسریع در تصویب قوانینی در رابطه با تحریم رژیم صهیونیستی و هرگونه عادی‌سازی روابط با آن تاکید کردند.

همچنین ۴۱ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده کویتی قاطعانه اعلام کردند که کشورشان همچنان به مساله فلسطین به عنوان مساله نخست امت اسلامی و عربی پایبند خواهد بود.

کویتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنند و از رهبران سیاسی خود به خاطر پایبندی به موضعشان در قبال مساله فلسطین تشکر می‌کنند.

کویتی‌ها اظهارات اخیر کوشنر را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور خواندند و تاکید کردند که کویت قاطعانه در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد.

معاون وزیر خارجه کویت اخیرا اعلام کرد که موضع کویت کاملا واضح و روشن است و هیچ اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام نخواهد داد.

موضع رسمی و مردمی کویت در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس همسو با دستور « شیخ صباح السالم» امیر فقید کویت درباره جنگ دفاعی علیه گروه‌های صهیونیستی در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شده است.

شیخ صباح آن زمان در دستور خود اعلام کرد که کویت از امروز وارد جنگی دفاعی با گروهک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خواهد شد.

کویت همواره جزو حامیان اصلی فلسطین به ویژه در محافل بین‌المللی بوده است و مواضع امیر کویت و مرزوق الغانم رئیس مجلس امت کویت در این زمینه کاملا مشهود است."

منبع: تابناک

کلیدواژه: قرارداد الجزایر قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس مرکز اطلاع رسانی فلسطین اسرائیل کویت قرارداد الجزایر قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مساله فلسطین موضع کویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق امنیتی میان عربستان سعودی و آمریکا رو به نهایی شدن است در شرایطی که چشم‌اندازها برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو مبهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌سازی توافق امنیتی دوجانبه با عربستان سعودی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی و همچنین کمک‌ به برنامه هسته‌ای است و این در حالی است که هنوز چشم‌اندازهای مبهی برای تحقق توافقی جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از چند ماه پیش به دنبال میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل  در ازای موافقت با توافقی دیگر با عربستان سعودی برای ارائه کمک در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین ضمانت‌های امنیتی و دفاعی به این کشور خاورمیانه است.

دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس یک سند، اصول و طرح‌هایی برای احیای تلاش‌های ایالات متحده آمریکا جهت شکل‌دهی به «منطقه ناپایدار خاورمیانه» که بعد از عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» از ریل خارج شدند مشخص شده است.

رویترز نوشته مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان فعلاً توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف را در اولویت قرار داده‌اند و این توافق قرار است در مرحله بعد، بخشی از بسته گسترده‌تری باشد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود. نتانیاهو آنگاه بایستی در خصوص دادن امتیاز برای برقراری رابطه با عربستان تصمیم بگیرد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «به حصول توافق بسیار نزدیک شده‌ایم.» وی همچنین تصریح کرد که اختلاف‌ها در جزئیات مربوط به این توافق ممکن است «به زودی» حل و فصل شوند.

دیپلمات‌های مطلع در کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند منبع در واشنگتن به رویترز گفته‌اند توافق امنیتی آمریکا-عربستان خواستار ارائه ضمانت‌های رسمی از سوی ایالات متحده برای دفاع از طرف سعودی است. به موجب این توافق همچنین ریاض در ازای توقف خرید سلاح از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های پکن در آن کشور از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی برخوردار خواهد شد. 

منابع مطلع مضاف بر این می‌گویند توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف تبادل تکنولوژی‌های نوظهور از جمله در زمینه هوش مصنوعی را شامل خواهد شد. یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام گفت: «مفاد توافق طی چند هفته نهایی خواهند شد.»

از طرف اسرائیل، نتانیاهو برای پیوستن به این توافق بایستی با بازگرداندن آرامش به نوار غزه و مسیری جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کند. این دو شرط مواردی هستند که بنیامین نتانیاهو و بخش‌هایی از کابینه جنگی او تاکنون سرسختانه در برابر آنها مقاومت نشان داده‌اند.

وزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیمرسانه سعودی: تبلیغات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی با عربستان برای تحریف افکار عمومی استعربستان سعودی شروط «عادی‌سازی» با رژیم اسرائیل را اعلام کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • جلالی: با استمرار «فعالیت رسانه‌ها» و «اعتراضات دانشجویی» موضوع غزه «مساله اول» باقی می‌ماند
  • بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل