Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ همشهری‌آنلاین نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران  شنبه ۲۹ شهریور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دو مساله مهم و نگران‌کننده را در ارتباط با پاندمی کرونا مطرح کرد.

نخستین مورد شیوع یک بیماری جدید در کشورهای همسایه بود که به گفته رئیس‌جمهور خطرناک‌تر از کروناست: «اخیرا در بعضی کشورهای همسایه بیماری‌هایی مثل شبه‌ ذات‌الریه که از کرونا هم خطرناک‌تر است، شروع شده و ما وارد فصلی می‌شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

مورد دوم که وی به آن اشاره کرد، ابتلای دوباره به کرونا در ایران بود و به همین دلیل کارایی واکسنی را هم که قرار است در آینده برای این بیماری عرضه شود، زیر سوال برد.

رئیس دولت در این زمینه گفت: امروز در آماری که در جلسه دولت ارائه شد، ما دیدیم در برخی از استان‌ها افرادی امروز بستری هستند که چند ماه پیش همانجا بستری بوده‌اند و دومرتبه بستری شده‌اند. یعنی فردی به کووید-۱۹ مبتلا شده و به بیمارستان رفته و بستری شده و معالجه و ترخیص شده و بعد از گذشت چند ماه، دومرتبه مبتلا شده است. این داستان خود واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می‌دهد که اگر واکسن هم آمد، چقدر تاثیر دارد.

وی افزود: فردی که به این بیماری مبتلا شده و ۲، ۳ ماه بیشتر وی را حفاظت نکرده و دومرتبه گرفتار این بیماری شده، واکسن چه‌ کار می‌تواند انجام بدهد؟!

خیلی تعجب کردم

رئیس‌جمهور در حالی این حرف‌ها را بیان کرده است که دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز درباره ابتلای دوباره بیماران کرونا به این ویروس در ایران گفت: من خیلی تعجب کردم. این حرف از نظر علمی اصلا صحیح نیست. در ایران مثلا آقای لاریجانی را مثال می‌زنند که ابتلای مجدد نبود و همان ویروس قبلی بود که در بدنشان بود. این بیماری بعضی وقت‌ها حتی ۶ ماه هم طول می‌کشد.

ملک‌زاده پیش از این هم درباره ابتلای دوباره لاریجانی به کرونا گفته بود: به نظر من ایشان ۲ بار مبتلا نشدند. من در جریان بیماری ایشان بودم؛ این ویروس نه فقط در ایشان در بسیاری از افراد دیگر هم می‌تواند برگردد یعنی فرد موقعی مبتلا می‌شود و با علائمی به پزشک مراجعه می‌کند و سیستم ایمنی عمل می‌کند و بهتر می‌شود بعد از مدتی سیستم ایمنی کم می‌آورد و باز این ویروس برمی‌گردد. درحقیقت این عفونت یک بار وارد بدن شده است، ولی در مراحل مختلفی خودش را نشان می‌دهد. آقای لاریجانی هم تستی که اول دادند مثبت بوده تست بعدی منفی شده و این همان خطایی است که تست دارد و بعد از مدتی تستشان دوباره مثبت شده شاید به این دلیل که عفونت در بدنشان دوباره زیاد شده است. تست‌ هم می‌تواند به غلط مثبت هم به غلط منفی شود.

ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که اطلاعاتی که رئیس‌جمهور در ستاد ملی کرونا بیان کرده، از کدام منبع به او رسیده است، می‌گوید: بعضی همکاران من در رشته‌های عفونی و وزارت بهداشت این حرف‌ها را می‌زنند و رئیس‌جمهور را درست توجیه نکرده‌اند. تست‌های کووید بعضی وقت‌ها مثبت می‌شود و بعضی وقت‌ها منفی. اصلا تست کرونا در ایران غیرقابل اعتماد است. تست پی‌سی‌آر در بیش از ۸۰ درصد موارد منفی کاذب است، یعنی فرد کرونا دارد اما تست منفی است. در ایران رِیت مثبت این آزمایش ۱۷ درصد است.

وی توضیح داد: ما تا حالا فقط یک مورد عفونت مجدد کرونا در دنیا داشته‌ایم که آن هم در هنک‌کنگ بوده و همان ویروس قبلی را گرفته است. این یک مورد هیچ علامتی هم نداشته است. بنابراین هنوز عفونت مجدد کووید از نظر علمی ثابت نشده است.

این حرف‌ها غیرمنطقی است

معاون وزیر بهداشت همچنین در خصوص بروز بیماری جدید در کشورهای همسایه که از کرونا خطرناک‌تر است، بیان کرد: این را من هم شنیده‌ام و بیشتر شایعه است و قطعی نشده، ممکن است همین ویروس کووید با یک علامت شدیدتر باشد.

ملک‌زاده در واکنش به این بحث که برخی این بیماری ناشناخته را طاعون عنوان کرده‌اند، توضیح داد: طاعون الان دیگر با طاعون قدیم فرق می‌کند و با یک قرص تتراسایکلین درمان می‌شود. طاعون در قدیم بیماری خطرناکی بوده و الان درمان فوری آن وجود دارد.

وی ادامه داد: این حرف‌ها غیرمنطقی و ثابت‌نشده است. اگر چنین چیزی باشد، اولین جایی که آن را بررسی و اعلام می‌کند، سازمان جهانی بهداشت است.

ماجرای بیماری تنفسی همه‌گیر در قزاقستان

ملک‌زاده درباره خبر بروز یک بیماری تنفسی خطرناک‌تر از کرونا در قزاقستان که یک ماه پیش مطرح شده بود نیز گفت: آن خبر هم غیردقیق بود. اما قبلا هم گفته‌ام که ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده - حتی بعد از اینکه کووید از بین برود - باز هم ممکن است ویروس‌هایی بیایند که از این ویروس بدتر باشند. علت آن هم این است که ما الان با حیوانات کوچک و پرندگان نزدیک‌تر شده‌ایم. بنابراین غیر از کووید، بیماری‌ جدیدی که جدی و ثابت‌شده باشد، الان نداریم.

اخبار مرتبط دلیل برگزاری کنکور در شرایط کرونایی از زبان روحانی: کنکور را برگزار نمی کردیم جوانان افسردگی می‌گرفتند روحانی اخبار مربوط به ابتلای دانش‌آموزان به کرونا را رد کرد: هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیط‌های آموزشی وجود ندارد روحانی: امیدواریم بتوانیم ماه‌های پرخطر پیش رو را پشت سر بگذرانیم روحانی: امسال راهپیمایی اربعین نداریم/ در مدارس و دانشگاه‌ها به روی دانش آموزان و دانشجویان باز است روحانی: حتی اگر واکسن کرونا هم برسد بازهم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا حسن روحانی بیماری خطرناک تر از کرونا سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی رئیس جمهور حرف ها خطرناک تر ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی خیاط زاده با اشاره به توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی گفت: هرگونه رفتار غیربهداشتی در ایام عید می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

 خیاط‌زاده با بیان اینکه خوردن و آشامیدن غذای ناسالم در این ایام بیماری التهابی روده ایجاد می‌کند گفت: در غذاخوری‌های بین راهی این مشکلات بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طی ایام نوروز همکاران بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طرح ضربتی به صورت مداوم بر تمامی محل‌های عرضه غذا نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل ماه مبارک رمضان افراد به غذاخوری‌های غیرمعتبر که از لحاظ امنیت غذایی سالم نیستند مراجعه نکنند ادامه داد: هموطنان تا حد امکان و تا زمانی که به مکان ثابت نرسیده‌اند از خوردنی‌هایی که در مدت زمان طولانی فاسد نمی‌شوند استفاده کنند در غیر این صورت کودکان و بزرگسالانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر دچار مخاطره می‌شوند.

خیاط‌زاده اذعان کرد: انواع ویروس‌هایی که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند تنها راه انتقال آنها از طریق تنفس اتفاق می‌افتد انتظار داشتیم بعد از کرونا فرهنگ استفاده از ماسک و عدم حضور افراد علامت دار در تجمع ادامه پیدا کند تا ویروس‌های سرماخوردگی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در روز‌های پایانی سال در مکان‌های سرپوشیده استفاده از ماسک به راحتی از انتقال بیماری‌ها پیشگیری می‌کند گفت: افراد علامت دار بهتر است قبل از مسافرت برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنند تا بهبود یابند اما اگر برنامه‌ریزی کرده و امکان تغییر وجود ندارد حتما از ماسک استفاده کنند.

وی به نکات استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: قرار دادن ماسک زیر چانه، دست زدن به قسمت بیرونی ماسک و استفاده طولانی مدت از آن یکی از راه‌های مهم انتقال ویروس می‌باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ماسکی که خیس نشده باشد به مدت ۶ تا ۸ ساعت قابل استفاده است اما اگر خیس شود باید ماسک دیگری جایگزین شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مایعات فراوان در طی مسافرت ضروری است یادآور شد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، قلب و عروق و فشار خون هستند یا جزو افرادی هستند که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید در طول سفر به خود بیشتر اهمیت دهند.

خیاط‌زاده افزود: برای تمام بیماری‌های ویروسی درمان خاصی وجود ندارد و فقط در آنفلوانزا می‌توانیم قرص اوسلتامیویر تجویز کنیم بنابراین تنها راه پیشگیری و درمان رعایت نکات بهداشتی، استراحت، استفاده از مایعات و برخی مسکن‌ها است.

وی اذعان کرد: افراد علامت دار روز اول قبل از مراجعه به پزشک از آنتی بیوتیک‌هایی که از هر داروخانه‌ای قابل تهیه است استفاده می‌کنند با این کار برای میکروب‌هایی که شاید در آینده وارد بدن شود مقاومت میکروبی ایجاد می‌کنند چراکه هیچ کمکی به ویروس‌ها نخواهد کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: تمام مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز شبانه روزی بهداشت استان در ایام تعطیل به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع سرطان در ایران/ ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است
  • آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • واکنش واعظی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان : روحانی نماینده‌ای نداشته که در شورای نگهبان حاضر شود
  • واکنش به اظهارات طحان نظیف درباره ردصلاحیت روحانی
  • توصیه به دامداران کاشانی در خصوص شیوع تب برفکی
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • کبد چرب در این شرایط، خطرناک می‌شود
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • خدمات سلامت روان در مناطق سیل‌زده | یک بیماری جدی در جنوب شرق کشور داریم